به گزارش پارس به نقل از کیهان، بی بی سی فارسی با انتشار این تحلیل نوشت: در دو فیلم « روبوکاب» و « ۳۰۰: رستاخیز یک امپراتوری» که اکنون بر پرده سینماهای آمریکاست، ایران ستیزی به وضوح به چشم می خورد؛ در روبوکاب با تروریست های ایرانی روبرو هستیم که تولید ماشین های جنگی را توجیه می کنند؛ کار به جایی رسیده که بچه های کوچک ایرانی هم تروریست هستند. در فیلم « ۳۰۰: رستاخیز یک امپراطوری» ، با چهره ای خشن و سبعانه از ایرانیان دوران هخامنشی روبرو می شویم، ایرانیانی که به غارت، تجاوز و آتش زنی آتن، مهد تمدن اروپا می پردازند.

امیر گنجوی تحلیلگر بی بی سی می افزاید: تصاویر فوق بدون شک حس خوبی به بیننده ایرانی نمی دهد. تازه این انتهای ماجرا نیست، « سپتامبرهای شیراز» با بازی سلما هایک هم در راه است، فیلمی که به نوعی دیگر در فکر دیوسازی ایرانی هاست. به نظر می آید که « آرگو» پایان راه نبود و موجی جدید از ایران ستیزی در هالیوود شکل گرفته است. فیلم جدید ۳۰۰ که ادامه ای بر فیلم پیشین این مجموعه است، به داستان جنگ های ایران و یونان می پردازد.

بی بی سی خاطرنشان کرد: با وجود جذابیت بخش اکشن فیلم، به عنوان یک ایرانی چیزی که به راستی آزار دهنده است چهره بدوی و خشن ایرانیان در این فیلم است. خشایارشا، با بدن نیمه برهنه و قد بلند خود، بیننده را یاد غول علاءالدین می اندازد، با این تفاوت که خوشمزگی آن را هم ندارد و فقط مثل یک جانی هانیبال در فکر کشتار است. ارتش ملخی ایران بی نهایت بی کفایت و ضعیف است و تنها ویژگی مثبت آن زیاد بودن آن است؛ همانند فیلم های رامبو و راکی، این ملخ ها به وسیله قهرمانان یونانی تارو مار می شوند و با هر « اسپری» شلیک شده عده زیادی از آنها هلاک می شوند.

در ادامه این تحلیل آمده است: دلایل شکل گیری این گونه تصاویر تحقیرکننده در سینما چیست؟ می توان این تصاویر را در راستای نظریات شرق شناسی ادوارد سعید قرائت کرد و ادعا کرد که استریوتایپ کردن و ایجاد تصاویر هیولایی از شرق پروژه ای است از جانب غرب در جهت حفظ نظام استعمار. هالیوود با استریوتایپ کردن منفی شرق، ایرانی ها را مبدل به انسان هایی می کند که وحشی هستند و در نتیجه محتاج به کمک و یاری.