به گزارش پارس به نقل از فارس، « ایمل فیضی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفته است که حامد کرزی قرار است به زودی به ایران سفر کند و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‎ وگو کند.

این سفر درست زمانی صورت می‎ گیرد که روابط کابل-واشنگتن به تیرگی گراییده و واشنگتن از تمام قوت و توانش برای اعمال فشار بر کابل به منظور امضا فوری پیمان امنیتی استفاده می‎ کند. کشورهای همسایه بدیل آمریکا در افغانستان.

به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی، سفر رئیس جمهور افغانستان هشدار بزرگی برای واشنگتن محسوب می‎ شود؛ سفر حامد کرزی به ایران در شرایط فعلی افغانستان، آمریکا را مطلع خواهد ساخت، در صورتی که واشنگتن با کابل به توافق نرسد، همسایه‎ های افغانستان می‎ توانند بدیل آمریکا در کمک به افغانستان باشند.

این در حالی است که بحرانی شدن اوضاع افغانستان در صورت خروج کامل نظامیان آمریکایی یکی از تبلیغات آمریکایی‎ ها از طریق رسانه‎ های این کشور بوده که از مدت‎ ها پیش در دستور کار آنان قرار گرفته است.

همچنین بسیاری از مردم افغانستان نیز تحت تأثیر این تبلیغات‎ بوده و خواهان امضای بی‎ چون و چرای قرارداد امنیتی با واشنگتن هستند.

در تازه‎ ترین مورد، روز گذشته روزنامه‎ های آمریکایی موج جدیدی از از خطر به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان به راه انداختند.

در همین حال، بسیاری از آگاهان افغان بر این باورند، حتی در صورت عدم امضا این قرارداد نیز آمریکایی‎ ها افغانستان را رها نخواهند کرد اما تنها مسئله‎ ای که افغانستان بایستی بر روی آن تمرکز کند، منافع ملی این کشور است.

روابط جمهوری اسلام ایران و افغانستان در گذشته و حال و آینده

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه افغانستان، علاوه بر مشترکات دینی، فرهنگی و زبانی، از گذشته های دور تاکنون روابط نیک و و حسنه با هم داشته اند.

در مدت ۱۴ سال تجاوز شوروی بر افغانستان و جهاد مردم این سرزمین، جمهوری اسلامی ایران نه تنها به عنوان یک همسایه بلکه خانه دوم مردم افغانستان به شمار می رفت.

ایران با جا دادن بیش از ۳ میلیون مهاجر و ارائه کمک های بشر دوستانه، در بدترین شرایط با مردم افغانستان ابراز همدردی کرد، اما در زمان حضور آمریکا در افغانستان، تلاش های بسیاری صورت گرفت تا روابط میان مردم افغانستان و ایران را به تیرگی کشانده و از ایران به عنوان یک کشور مداخله گر در امور داخلی افغانستان، یاد کنند.

« بشیر بیژن» ، آگاه امور سیاسی بر این باور است، اگر دولت افغانستان طی ۱۲ سال گذشته می کوشید تا کشورهای همسایه را در روند صلح افغانستان وارد کرده تاکنون افغانستان به صلح و ثبات دائمی دست یافته بود.

در عین حال، اکنون به نظر می رسد دولت افغانستان، برای حل بحران به کشورهای همسایه توجه بیشتری مبذول کرده است، سفر « نواز شریف» ، نخست وزیر پاکستان به افغانستان و سفر کرزی به ایران اقدامی مثبتی در این راستا به شمار می رود.

بهبود روابط با کشورهای همسایه در اولویت کاری دولت جدید ایران

یکی از امیدواری‎ های دیگر افغانستان برای بهبود روابط با ایران، روی کار آمدن دولت جدید ایران است.

دولت « حسن روحانی» ، بهبود روابط با افغانستان را از اولویت‎ های کاری‎ خود قرار داده و اقدامات عملی نیز در راستای بهبود روابط با افغانستان در دستور کار دارد.

در تازه ‎ ترین این اقدامات، در نتیجۀ دیدار « ضرار احمد مقبل» سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان با مقامات ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان « اکو» ، ایران وعدۀ افزایش صدور ویزا به افغان‎ ها را داده است.

این خود چراغ سبزی از جانب ایران برای گسترش همکاری‎ ها با افغانستان است که افغان‎ ها را نیز نسبت به بهبود وضعیت افغانستان به خصوص وضعیت اقتصادی این کشور امیدوار می‎ کند.

« عبدالشکور اخلاقی» استاد دانشگاه در کابل، به این باور است: افغانستان در شرایط فعلی که انتخابات و خروج نظامیان بین‎ المللی را پیش‎ رو دارد، نیازمند بهبود روابط با همسایگان به خصوص ایران است.

به باور وی، افغانستان و ایران سرنوشتی مشترک دارند و بهبود روابط نفع مردمان هر دو کشور نیز است.

بهبود روابط تجارتی ایران و افغانستان به نفع دو کشور است

بازرگانان افغان و ایرانی علاقه بسیاری به گسترش روابط بازرگانی با هم دارند اما حضور آمریکا در افغانستان صحنه را تا حدی برای بازرگانان ایرانی، تنگ‎ تر کرده و یا گفته می‎ شود که در بسیاری موارد آمریکایی‎ ها در افغانستان مانع حضور بازرگانان ایرانی در این کشور شده‎ اند.

توافق ابتدایی ایران با گروه ۱+۵ امیدواری‎ های زیادی را در بین بازرگانان افغان ایجاد کرده است.

بازرگانان افغان امیدوارند که با بهبود روابط ایران با غرب، بتوانند روابط تجاری خود با ایران را افزایش دهند.

بر اساس آمارها، بازرگانان افغان و ایرانی سالانه ۲ میلیارد دلار اموال بازرگانی را از ایران وارد افغانستان می‎ کنند و هم‎ چنان کالاهای بازرگانی زیادی نیز از افغانستان وارد ایران می‎ شود.

ایران به حاکمیت ملی افغانستان احترام می گذارد

جمهوری اسلامی ایران در سخت‎ ترین شرایط با مردم افغانستان همکاری کرده است، در حال حاضر حدود دو میلیون مهاجر افغان در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‎ کنند و به راحتی به فعالیت‎ های اقتصادی و تحصیلی دسترسی دارند.

شمار زیادی از دانشجویان افغان در دانشگاه‎ های ایران مشغول به تحصیل هستند و پس از فراغت و بازگشت به افغانستان در دانشگاه‎ های افغانستان تدریس می‎ کنند و در راستای بهبود وضعیت علمی مردم افغانستان نقش مهمی دارند.

به اعتقاد کارشناسان، گسترش روابط ایران و افغانستان در حالی است که تهران همواره بر اصل احترام متقابل تاکید داشته و حاکمیت ملی افغانستان را محترم شمرده است.