به گزارش پارس به نقل از «تابناک»، پایگاه خبری «یو اس‌ای تودی» اعلام کرد: رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سه شنبه بزرگ، در حالی برگزار شد که پیش از آن شرایط موجود از جمله افکار عمومی همه چیز را برای موفقیت هیلاری کلینتون در حزب دموکرات و دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه آماده کرده بود. 

نتایج برآمده از رقابت‌های یازده ایالت جداگانه آمریکا، پیش بینی‌های مقدماتی را تأیید کرد و بر اساس آن کلینتون و ترامپ در دو جناح رقیب در مجموع پیروز شدند. 

با وجود این، برنی ساندرز، رقیب هیلاری کلینتون در جناح دموکرات و مارکوروبیو، برنی ساندرز، بن کارسون در حزب جمهوری خواه، امید فراوانی برای پیروزی در این رقابت‌ها داشتند و همان طور که آمد، سایر نامزد‌ها نیز به موفقیت‌هایی دست یافتند که در ادامه به آن اشاره می‌شود. 

پیش از برگزاری انتخابات سه شنبه، مارکو روبیو با فریبکار خطاب کردن ترامپ گفته بود، پیروزی ترامپ یک فاجعه است و روبیو در توئیت شخصی خود با مهم لحاظ کردن این سه شنبه از مردم خواست با رأی دادن به او، باعث متوقف شدن روند پیروزی‌های ترامپ شوند. 

نکته قابل ذکری که در جناح جمهوری خواه پیش از برگزاری انتخابات رسانه‌ای و حاشیه ساز شد، متهم شدن ترامپ به افکار نژادپرستانه بود که این موضوع توسط رقبای او همانند تد کروز و مارکوروبیو به خوبی مورد استفاده قرار گرفت. 

روبیو در این رابطه به خبرنگاران گفت، افکار نژادپرستانه دلیل مناسبی برای انتخاب نکردن ترامپ است و تدکروز نیز در همین رابطه با غم انگیز توصیف کردن اندیشه‌های ترامپ گفت، افکار‌نژاد پرستانه هولناک، غلط و دور از شأن نامزدهای حزب جمهوری خواه است. 

توهین‌ها و تخریب‌هایی که در جناح جمهوری خواه میان نامزد‌ها شکل گرفت، دستاویز مناسبی برای کلینتون در جناح رقیب شد تا با اشاره به آن بر پایگاه رأی خود بیفزاید. 

کلینتون در همین رابطه در ایالت مینه سوتا و در جمع خبرنگاران گفت، نامزدهای حزب جمهوری خواه اساس مبارزات خود را به جای تعریف از خود بر توهین به رقبا گذاشته‌اند. 

از سوی دیگر در جناح دموکرات، برنی ساندرز تلاش زیادی برای شکست دادن کلینتون در سه شنبه بزرگ انجام داد و با واقع گرا نشان دادن خود سعی کرد، به شهروندان آمریکایی این گونه وانمود کند که کلینتون توان عملیاتی کردن قول‌هایی که می‌دهد را ندارد. 

پیش از برگزاری انتخابات سه شنبه بزرگ، نظرسنجی‌ها از پیشتازی هیلاری کلینتون در جناح دموکرات با ۵۲ درصد آرا و ترامپ در جناح جمهوری خواه با ۴۴ درصد آرا خبر داد. 

پس از برگزاری انتخابات سه شنبه بزرگ، اطلاعات به دست آمده نشان از آن دارد که هیلاری کلینتون در ایالاتی مانند جورجیا، ویرجینیا، آلاباما، تنسی، آرکانزاس و تگزاس اکثریت آرا را به دست آورده است. 

این نامزد دموکرات در ایالت فلوریدا به هواداران خود قول داد برای به دست آوردن هر تک رأی ‌‌نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد. 

کلینتون در سخنانی دیگر با زیر سؤال بردن شعارهای دونالد ترامپ در رابطه با ساخت دوباره آمریکای بزرگ، گفت، آمریکا همیشه بزرگ بوده و در این مسیر توقفی نداشته است. 

نتایج برآمده از انتخابات سه شنبه بزرگ نشان می‌دهد، دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان نیز در ایالات جورجیا، آلاباما، تنسی، ماساچوست و ویرجینیا حائز حداکثر آرا شده است. 

در ادامه به صورت تفصیلی به میزان آرای به دست آمده توسط هر نامزدهای دو حزب به تفکیک ایالت اشاره می‌شود.

 

پیشتازی کلینتون و ترامپ در «سه شنبه بزرگ»

نکته قابل ذکر آنکه نامزدهای حزب جمهوری خواه برای آن که بتوانند در نهایت منتخب پیروز این حزب باشند، به 1237 نمایندگی در سراسر آمریکا نیاز دارند و در طرف دیگر، در حزب دموکرات نیز نامزد منتخب به 2382 نمایندگی نیاز دارد.

 ترتیب نمایندگی های به دست آمده برای نامزدهای دو حزب تاکنون به شرح زیر است؛

 

پیشتازی کلینتون و ترامپ در «سه شنبه بزرگ»

گفتنی است، در روز سه‌شنبه بزرگ، در یازده ایالت رأی گیری و شمارش آرا انجام شد که این ایالت ها عبارتند از: آلاباما، آلاسکا، آرکانزا، کلورادو، جورجیا، ماساچوست، مینه سوتا، اوکلاهوما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا.

در ادامه در قالب جدول به نامزدهای پیروز ایالت هایی که تاکنون در آنها انتخابات برگزار شده است، اشاره می شود.

 

پیشتازی کلینتون و ترامپ در «سه شنبه بزرگ»