به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد لطفی‎ زاده با اشاره به تصمیم مسوولان در اجرای این طرح بصورت پایلوت در استان خراسان رضوی افزود: با توجه به مخاطرات بهداشتی احتمالی، بهتر است مسوولان پایلوت مصرف شیر خام باشند نه مردم و اگر به نتایج مناسبی دست یافتند آنگاه توزیع شیر خام را در میان مردم رواج دهند.

این دامپزشک و پژوهشگر بهداشت عمومی درباره تفاوت شیر خام و پاستوریزه هم گفت: حدود ۳۰ بیماری از طریق شیر خام به انسان منتقل می‎ شود و به این دلیل باید به پاستوریزاسیون به عنوان روشی مطمئن برای سالم‎ سازی شیر اعتماد کرد.

لطفی‎ زاده ادامه داد: برخی مردم تصور می‎ کنند اگر شیر خام را بجوشانند از شیر پاستوریزه بهتر است، در حالی که در جریان جوشاندن طولانی مدت شیر خام، عوامل مغذی تحت تأثیر قرار می‎ گیرند اما در پاستوریزاسیون طی زمانی کوتاه حرارت غیرمستقیم به شیر داده می‎ شود تا عوامل میکروبی بیماریزا نظیر عامل تب مالت از بین بروند.

وی درباره شیرهای استریلیزه با رد شایعه استفاده از مواد نگهدارنده در تولید آنها اظهار کرد: این شیرها که حرارت بالاتری در زمان کوتاه‎ تر می‎ بینند فاقد هرگونه عامل میکروبی اعم از بیماریزا و غیربیماریزا هستند و به همین دلیل می‎ توان آنها را خارج از یخچال نگهداری کرد.

لطفی‎ زاده در پایان ابراز امیدواری کرد: مسوولان سازمان دامپزشکی تصمیم کارشناسانه و منطقی در طرح پیشنهادی توزیع شیر خام از سوی دامداران اتخاذ و از غفلت بهداشتی در این مساله بطور جدی جلوگیری کنند.