پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر «علی مروی» نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون انرژی مجلس، در یاداشتی اختصاصی در رابطه با فرصت های به وجود آمده برگزاری اجلاس کشورهای صادر کننده گاز در ایران نوشت:

«بالاخره فرمایش مقام معظم رهبری(مبنی بر شروع به کار اوپک گازی) بالاخره اجرایی شده و قطعا برکاتی را برای ما و مهم ترین کشورهای صادر کننده گاز به دنبال خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران نیز تا به حال دو نشست را برگزار کرده و ریاست دو دوره را نیز عهده دار بوده است که نتایج آن به زودی برای ما مشخص خواهد شد.

هدف از این اوپک جدید اطلاع رسانی از آخرین وضعیت گازی کشورهای عضو و نیز سیاست گذاری لازم در جهت فروش و قیمت گذاری آن می باشد. ایران نیز از آنجایی که رتبه نخست در دارا بودن ذخایر گازی جهان را دارد، می تواند بهره فروانی از این نشست ببرد. چرا که تصمیمات و تبادل های صورت گرفته در چنین کنفرانسی بسیار مهم بوده و به ما کمک می کند که بر اساس تصمیمات بین المللی پیش برویم.

این تصمیمات چه در زمینه صدور گاز و چه در زمینه تولید فرآورده های گازی موثر خواهد بود تا برنامه های خود(در اموری چون میزان مصرف داخلی، حجم صادرات، میزان خوراکی به پتروشیمی ها می دهیم و...) را با استفاده از نظرات مطرح شده، مشخص کنیم. از این جهت چنین اجلاسی برای ما بسیار حائز اهمیت است و اینکه دبیر کلی آن نیز مجددا به ایران رسید، فرصت خوبی را در اختیار ایران قرار داده است.

مهم تر از این موارد، حضور سران بزرگ ترین کشورهای گازی در ایران است. آقای پوتین گفته بود که رهبر ایران، رهبری باهوش، با ذکاوت و با درایتی است. این برای ما خیلی ارزشمند می باشد که رییس جمهور کشوری مانند روسیه پس از نشست با رهبری، از ایران چنین تعاریفی را بر زبان بیاورد. به خصوص در شرایطی که در بسیاری از کشورهای جهان فضای تبلیغاتی بسیار نامناسبی علیه ایران وجود دارد.

حضور سران بزرگ ترین کشورهای گازی جهان می تواند بهترین فرصت برای ما باشد تا این افراد به عنوان بهترین مبلغ، واقعیت های ایران و توانمندی های رهبر معظم انقلاب را به دنیا منتقل کنند. بدین وسیله مردم دنیا از زبان روسای جمهور از چنین مسائلی با خبر می شوند که نفس این موضوع برای ما بسیار با اهمیت و مورد توجه می باشد.

به هر صورت باید بپذریم که علی رغم پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایرن، همچنان یک فضای سنگین تبلیغاتی رسانه ای علیه ما در دنیا وجود دارد که یکی از راه های تنویر افکار عمومی جهانی، برگزاری چنین نشست های مهمی در ایران است تا مردم دنیا از نزدیک با واقعیات موجود در ایران آشنا شوند.

البته باید در نظر داشت که حد فاصل نخستین نشست اوپک گازی تا کنون، آنچنان که باید از ظرفیت های آن استفاده نکرده ایم چرا که طی این مدت ما در شرایط مناسبی قرار نداشتیم. مخصوصا شرکت نفت به دلایل مشکلات مالی از بهره برداری کامل از شرایط به وجود آمده باز ماند.

اما طی همین مدت و به دلیل شرایط تحریم، وزارت نفت اقتصاد مقاومتی را به خوبی دنبال کرد. وزرات نفت توانست از طریق چنین نشستی، در موضوع صادرات گاز و قیمت کذاری بر روی آن اقدامات خوبی انجام دهد.

همچنین در تولید میعانات گازی نیز وزارت نفت تصمیم مناسبی گرفته و 8 پالایشگاه را به بخش سپرد که همین موضوع زمینه بسیار خوبی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم آورد.

نکته دیگری که در فاصله بین دو نشست به آن توجه پیدا کردیم، نحوه و کیفیت صدور گاز به کشورهای همسایه بود. با بحث های صورت گرفته در این نشست ها، اهمیت چنین کاری مطرح شد.

باید در نظر داشت که صادرات گاز وابستگی سیاسی و اقتصادی را برای کشورهای وارد کننده به دنبال خواهد داشت و به تعبیری گازرسانی به یک کشور، حکم معتاد کردن آنها را دارد. زمانی که آنها به گاز عادت کردند، دیگر به همین راحتی ها نمی توانند خود را از آن جدا کنند و ناچار به تقویت روابط سیاسی خود نیز می باشند.

این فرصت خدادای بسیار مناسبی که ما به عنوان بزرگ ترین کشور دارنده ذخایر گازی جهان هستیم و باید به بهترین شکل از این فرصت بهره ببریم تا هر چه بیشتر در جهت تامین منافع اقتصادی برای مردم برآییم.

بهتر است دولت محترم این فرصت که سران کشورهای دارنده گاز همچون آقای پوتین را قدر دانسته و نگاه متعادلی را در استفاده از فرصت های شرق و غرب فراهم آورد. متاسفانه دولت محترم در نگاه به غرب به مرز وادادگی رسیده است.