به گزارش پارس به نقل از فارس، بخشی از مهم ترین اخبار IT در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

*psiphon بسته شد

این هفته فییلتر شکن psiphon و افزونه ZenMate کروم مسدود شد.

اما برخلاف اخبار منتشر شده، نرم افزار ارتباط موبایلی Line مسدود نشده است.  

*جایزه مسابقه پیامکی اپراتوردوم پوچ بود

خبرگزاری در آبان ماه در مطلبی به خلف وعده در اهدای جوایز یک مسابقه پیامکی که روی بستر اپراتور دوم موبایل برگزار شده، پرداخت. اکنون ثابت شد که وعده شرکت برگزار کننده مسابقه برای اهدای جوایز بی اساس بود و جایزه ای در کار نبود.

* اشعه کنترل تلویزیون از موبایل مضرتر است

مدیرعامل مالک سهام مدیریتی شرکت مخابرات ایران گفت: تصور قالب این است که به دلیل بزرگ بودن آنتن موبایل اشعه آن از سایر امواج خطرناک تر است در حالی که اشعه یک دستگاه کنترل تلویزیون ۱۰۰ برابر بیشتر از یک دستگاه موبایل است.

*فروشگاه های عرضه نرم افزار موبایل ملزم به اخذ مجوز از وزارت ارشاد شدند

مدیر رسانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال گفت: هر نرم افزاری که در APP STOREهای ایرانی از جمله کافه بازار، کندو و سیپ چه ارائه شود، باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد.   البته عمل نظارت توسط وزارت ارشاد هم زمان با عرضه نرم افزار انجام می شود.

*پرداخت موبایلی قبض با اسکن بارکد

این هفته معرفی برنامه کاربردی منتخب هفته به یک اپلیکیشن بانکداری موبایل اختصاص یافت که برای سیستم عامل اندروید و IOS عرضه شده و قابلیت های بیشتری نسبت به سایر نرم افزارهای بانکداری همراه دارد. از جمله پرداخت موبایلی قبض با اسکن بارکد.

*تدوین نظام جامع اینترنت سالم در دستور کار

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نظام جامع اینترنت سالم در کارگروهی فوق العاده تخصصی، فرهنگی و اجتماعی در حال بررسی و تدوین است؛ یکی از ابعاد مختلف این نظام جامع، پالایش حوزه فضای مجازی است.

*پایان آنتن ندادن موبایل با رومینگ ملی

رومینگ ملی موبایل به اپراتور اجازه می دهد در جایی که آنتن ندارد از آنتن و شبکه اپراتور دیگر استفاده کند و پایانی باشد بر عدم آنتن دهی موبایل. مقررات این خدمت سال گذشته به تصویب رسیده؛ اکنون وزیر ارتباطات می گوید این خدمت به همراه ۲ خدمت دیگر در اولویت های وزارتخانه است.

*آزادسازی اولویت ۱۰ تاثیری در بازار IT ندارد/ ارز آزاد و مبادله ای یکسان تمام می شود

به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، آزادسازی واردات گروه اولویت ۱۰ نمی تواند تاثیر زیادی بر بازار IT داشته باشد؛ زیرا با احتساب خواب سپرده در بانک برای دریافت ارز اتاق مبادله، دلار آزاد با دلار مبادله یکسان خواهد بود.