یکی از بزرگترین چالش‌های افرادی که با هواپیما‌ سفر می کنند، تأخیر در پرواز است. تأخیر در پرواز‌ها گاهی می‌تواند به‌قدری کلافه‌کننده باشد که عطایش را به لقایش ببخشید و برای فرصتی دیگر بلیط رزرو کنید. در این زمینه میانگین تأخیر پرواز در ایران برای شرکت‌های هواپیمایی یک مسأله مهم بوده و بسیاری از شرکت‌ها با سیاست‌های جدید قصد کاهش آن را دارند. با آگاهی از میانگین تأخیر پرواز در ایران طی یک سال اخیر توسط شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که از خدمات کدام ایرلاین بهره‌مند شده و کمتر درگیر چالش‌هایی مثل تأخیر در پرواز شوید. 

بررسی میانگین تاخیر پرواز در ایران

تأخیر پرواز در ایران چیست؟

فرض کنید برای سفر خارجی، از ایرلاین های داخلی بلیط هواپیما تهران دبی را رزرو کرده‌اید و زمان حرکت هواپیما در فرودگاه حاضر می‌شوید، اما اعلام می‌کنند که پرواز با تأخیر روبرو است. در واقع به زمان حرکت یا رسیدن یک پرواز بیشتر از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تأخیر می‌گویند. این تأخیر به‌دلیل مختلفی اتفاق می‌افتد و مسافران از روش‌های متنوعی مانند پیامک‌های متنی، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، تابلو اعلانات فرودگاه یا اطلاعیه‌های نماینده‌های خطوط هوایی در جریان این موضوع قرار می‌گیرند. مدت زمان تأخیر در پرواز‌های ایران برای برخی از مسافران اهمیت زیادی دارد، چون شاید با این تأخیرات آسیب‌های مالی زیادی به آنها وارد شود. این افراد در این زمان می‌توانند برای دریافت جریمه از شرکت‌های هواپیمایی اقدام کنند.

متوسط تأخیر پرواز ایرلاین ‌ها چقدر است؟

چالش اصلی تاخیر پرواز اما مربوط به مسیرهای داخلی است. در این جدول می‌توانید متوسط تأخیر ایرلاین‌های مختلف طی 2 سال اخیر را از بیشترین تا کمترین مشاهده کنید:

نام شرکت هواپیمایی

متوسط تأخیر پرواز در سال 1401

متوسط تأخیر پرواز در سال 1402

کیش‌ایر

136 دقیقه

151 دقیقه

آتاایر

114 دقیقه

104 دقیقه

تابان

119 دقیقه

89 دقیقه

وارش

85 دقیقه

106 دقیقه

ایرتور

102 دقیقه

120 دقیقه

قشم‌ایر

97 دقیقه

70 دقیقه

ایران‌ایر

123 دقیقه

164 دقیقه

ماهان

53 دقیقه

57 دقیقه

همانطور که در جدول می‌بینید، شرکت ‌های هواپیمایی کیش‌ایر، وارش، ایرتور، ایران‌ایر و ماهان رشد منفی نسبت به یک سال تجربه کرده‌اند. در نقطه مقابل شرکت‌های آتاایر، تابان و قشم‌ایر توانسته‌اند میزان تاخیر را به حداقل برسانند. در بین این شرکت‌ها کیش‌ایر با اختلاف زیاد بیشترین متوسط تأخیر و ماهان کمترین متوسط تأخیر را نسبت به سایر شرکت ‌های هواپیمایی دارند.

دلایل تأخیر پرواز داخلی در ایران چه هستند؟

عوامل مختلفی در پرواز داخلی باعث تأخیر پرواز در ایران می‌شوند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

شرایط آب و هوایی

شرایطی مانند باد‌های شدید، مه، رعد و برق، طوفان‌های سنگین یا برف و بوران مشکلات ایمنی شدیدی به‌وجود می‌آورند و موجب تأخیر در پرواز می‌شوند.

حجم بالای ترافیک هوایی

این اتفاق به‌خصوص در فرودگاه‌های شلوغ رخ می‌دهد. در واقع کنترل ترافیک هوایی جریان هواپیما را مدیریت می‌کند و حجم بالای ترافیک هوایی می‌تواند منجر به تأخیر شود.

مسائل فنی یا مشکلات مکانیکی

باتوجه به فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی کشوری و چالش های بسیار برای واردات هواپیماهای جدید به دلیل تحریم، گاهی مسائل فنی یا مشکلات مکانیکی برای هواپیما به‌وجود می‌آید که حرکت آن را غیرممکن می‌کند. همین مسأله باعث می‌شود تا زمان رفع این مشکلات تأخیراتی در پرواز به‌وجود بیاید.

محدودیت های حریم هوایی

در بعضی موارد به‌دلیل جابه‌جایی‌های VIP، فعالیت‌های نظامی یا رویداد‌های خاص در حریم هوایی محدودیت‌هایی به‌وجود می‌آید که پرواز مسافرین را با تأخیر روبرو می‌کند.

متوسط تأخیر پرواز ایرلاین‌ ها چقدر است؟

تهدیدات امنیتی

گاهی وجود برخی مسافران یا چمدان‌های مشکوک در پرواز یا اخبار مختلف باعث می‌شود پرسنل پرواز بنا به تهدیدات امنیتی زمان حرکت هواپیما را به تأخیر بیندازند.

زیرساخت های فرودگاه

در برخی موارد بنا به دلایلی مثل زیرساخت‌های فرودگاهی و بسته‌شدن باند‌ها، سوخت‌رسانی، تأخیر در پذیرایی و مشکلات مشابه زمان حرکت هواپیما عقب می‌افتد.

مشکلات عملیاتی شرکت هواپیمایی

گاهی تأخیر صرفاً از جانب شرکت ‌های هواپیمایی به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی درست، کمبود کارکنان یا اشتباهات خدمه رخ می‌دهد.

رزرو بیش از اندازه بلیط

زمانی که یک شرکت هواپیمایی بیشتر از تعداد صندلی‌ های یک هواپیما بلیط بفروشد، نیاز به اسکان مسافران در پرواز‌های بعدی دارد که این مسأله باعث تأخیر در پرواز می‌شود. در صورت بروز این اتفاق مسافرین می‌توانند خسارت دریافت کنند.

اورژانس های پزشکی

گاهی به‌دلیل فوریت‌ های پزشکی در حین پرواز یا نیاز به کمک‌ های پزشکی هواپیما مجبور به تغییر مسیر شده که این باعث تاخیر در زمان فرود می‌شود.

بروز مشکلات طبیعی

بروز مشکلات طبیعی مثل زمین‌لرزه، فوران آتش‌فشان یا بلا‌های طبیعی مشابه باعث می‌شوند تا فضای هوایی بسته شود و هواپیما نتواند پرواز کند.

حقوق مسافران در صورت تأخیر در پرواز چیست؟

مسافران در صورت تأخیر در پرواز حقوقی دارند که توسط مقامات مربوطه هوانوردی تعیین شده‌اند. در واقع به‌واسطه این حقوق مسافران در صورت تأخیر در پرواز داخلی یا خارجی غرامت دریافت خواهند کرد. در اینجا برخی از مهمترین حقوق مسافرین در زمان بروز این اتفاق را می‌گوییم:

  • ایرلاین باید در زمان مناسب و در کمال احترام تأخیر را به اطلاع مسافران برساند.
  • بر اساس مدت تأخیر مسافران نیاز به کمک‌هایی مانند دسترسی به امکانات ارتباطی، نوشیدنی، غذا، اقامت و حمل‌و‌نقل دارند که شرکت هواپیمایی باید این نیاز‌ها را برطرف کند.
  • در صورت افزایش تأخیر از آستانه‌ مشخص، مسافران شاید مستحق دریافت غرامت مالی از شرکت هواپیمایی شوند. ایرلاین نیز موظف است که تمام جریمه را به‌صورت کامل برای مسافران پرداخت کند.

رده‌بندی تاخیر پرواز در ایران

رده بندی تأخیر پرواز در ایران چگونه است؟

رده‌بندی تأخیر در پرواز را می‌توان به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد:

تأخیر پرواز بین 1 تا 2 ساعت

در صورتی که تأخیر کمتر از 2 ساعت باشد، در بیشتر موارد ایرلاین با نوشیدنی‌های رایگان، سوارشدن با اولویت، بروزرسانی‌ها و دسترسی به سالن‌ها برای جلب رضایت مسافران تلاش می‌کنند. در صورت خرید بلیط از خدمات تشریفاتی فرودگاه یا cip می‌توانید در سوئیت‌های مخصوص استراحت داشته باشید یا از اینترنت رایگان سالن بهره‌مند شوید.

تأخیر پرواز بین 2 تا 4 ساعت

در تأخیر‌های بین 2 تا 4 ساعت مسئولیت ایرلاین ‌ها برای پرداخت جریمه مسافرین بیشتر می‌شود. در این زمان ایرلاین علاوه‌بر مهمان‌نوازی باید برخی امتیاز‌ها را برای مسافرین مانند اجازه‌دادن به آنها برای تغییر پرواز در نظر بگیرد. در برخی موارد این شرکت‌ها حتی باید اقدام به بازپرداخت کامل هزینه بلیط مسافران کنند.

تأخیر پرواز بیشتر از 4 ساعت

در صورتی که تأخیر در پرواز بیشتر از 4 ساعت طول بکشد، مسافرین حق دریافت غرامت بیشتری از شرکت هواپیمایی موردنظر دارند. در این زمان ایرلاین نه‌تنها باید هزینه بلیط را کاملاً بازپرداخت کند، بلکه در برخی موارد ملزم به پرداخت غرامت اضافه است. این غرامت در واقع به‌واسطه اختلال به‌وجودآمده برای مسافران پرداخت می‌شود. مقدار غرامت را نیز مقررات و سیاست ‌های شرکت هواپیمایی یا مقامات مربوطه تعیین می‌کنند.

میانگین تأخیر پرواز در ایران، مشکلی متداول و مهم

اینکه متوسط تأخیر پرواز ایرلاین‌ های ایرانی چقدر است، اهمیت زیادی دارد؛ چون به شما کمک می‌کند ایرلاین ‌هایی با بیشترین تأخیر را بشناسید و در صورت نیاز از خدمات شرکت‌هایی با تاخیر کمتر استفاده کنید. هر چقدر میانگین تاخیر پرواز در ایران برای هر ایرلاین کمتر باشد، یعنی آن شرکت منظم‌تر و با برنامه بوده و مسافران بهتر می‌توانند برای تجربه پروازی به موقع روی خدمات آن حساب باز کنند.