در راستای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک؛
رقابت ۱۵ فیلم ایرانی برای پروانه های زرین
اسامی فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اعلام شد.
به گزارش پارس به نقل از سینماپرس، اسامی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اعلام شد. بخش مسباقه ملی سینمای ایران امسال با حضور ۱۵ فیلم برگزار خواهد شد. به این ترتیب با نظر هیات انتخاب و داوری این بخش فیلم های ۹ و ۲۰ دقیقه در بوشهر (محمد امین همدانی) ، آفتاب مهتاب زمین (علی قوی تن) ، افسانه سرزمین گوهران (مجید شاکری) ، او خوب سنگ می زند (سیدهادی محقق) ، بچگیتو فراموش نکن (جلال فاطمی) ، تابستان طولانی (علی خزائی فر) ، تنهای تنهای تنها (احسان عبدی پور) ، دل بی قرار (قربان محمدپور) ، دوباره پرواز خواهی کرد (هوشنگ درویش پور) ، ساکن خانه چوبی (حسینعلی لیالستانی) ، سفر زمان (امیرشهاب رضویان) ، عملیات مهدکودک (فرزاد اژدری) ، فصل بلوغ (رهبر قنبری) ، گنجشک اشی مشی (غلامرضا رمضانی، مسعود کرامتی، وحید نیکخواه آزاد) ، ماهی کویر (محمدقربان کریمی) فیلم هایی هستند که امسال در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره کودک و نوجوان روی پرده خواهند رفت.
اسامی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اعلام شد.
سازنده فیلم « شهر امید و آرزو» گفت: این فیلم را به گونه ای طراحی کردیم که در قالب آن بتوانیم ۴۲ قانون راهنمایی و رانندگی و ترافیکی را به کودکان بیاموزیم.
« امیر مشهدی عباس» کارگردان در گفت وگویی، بیان کرد: فیلم « شهر امید و آرزو» را به گونه ای طراحی کردیم که در قالب آن بتوانیم ۴۲ قانون راهنمایی و رانندگی و ترافیکی را به کودکان بیاموزیم. البته آموزش این نکات به کودکان در قالب یک فیلم، به گونه ای که بتواند آن ها را جذب کند، کار بسیار سختی است اما من تلاش خود را کردم که این نکات را با فضای ترانه و موزیکال به کودکان بیاموزم.
وی در ادامه گفت: برای ساخت آثار کودک و نوجوان استانداردهای لازم برای جذب مخاطب را باید در نظر بگیریم که من در این کار تلاش کردم تا بتوانم فیلمی بسازم که به خوبی با مخاطب بین ۶ تا ۱۲ سال ارتباط برقرار کند. سعی کردم ریتم داستان به گونه ای باشد که کودکان خسته نشوند و از رنگ، میزانسن و تصاویر جذاب برای این فیلم بهره بردم.
مشهدی عباس در ادامه گفت: آموزش در این فیلم به صورت غیرمستقیم به کودکان ارایه می شود تا مفاهیم آموزشی در ضمیر ناخودآگاه آنها شکل بگیرد و در آینده از آن بهره ببرند. در این فیلم سعی شده فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مزیت های آن به کودکان آموزش داده شود.
وی درباره این که فیلم که در بخش ویدئویی جشنواره بیست و هفتم به نمایش درخواهد آمد، گفت: از آنجا که کودکان همراه با بزرگترها به سالن سینما می آیند. به همین دلیل در این فیلم با استفاده از درام مناسب سعی کردیم مخاطب بزرگسال را نیز درگیر کنیم.
مشهدی عباس در ادامه گفت: در این فیلم از بازیگران محبوب کودکان (گروه فیتیله ای ها) از جمله علی فروتن و حمید گلی به همراه مریم کاویانی و ستاره مقصود لو بهره بردیم اما شخصیت های اصلی فیلم دو کودک ایلیا جدلی و ماهرخ لک هستند.
پریسا ایمان پور: داوران به شاخصه های هنری توجه کنند نه نام ها
یکی از شرکت کنندگان در بخش مواد تبلیغی جشنواره کودک معتقد است که برای ارزیابی آثار در جشنواره باید شاخصه های مختلف تعیین کننده باشد و نه صرفا نام و اعتبار یک هنرمند. « پریسا ایمان پور» عکاس سینما در پاسخ به اینکه کارکرد مواد تبلیغی در سینمای کودک و نوجوان چگونه است، پاسخ داد: این موضوع متناسب با فیلمی که در حال ساخت است محاسبه و بررسی می شود. اگر آن فیلم از گونه کمدی و یا کودکانه و فانتزی باشد، به طور قطع این موضوع باید در عکس ها نشان داده شود.
او درباره کاری که با آن در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد خاطر نشان ساخت: من با فیلم سینمایی « او خوب سنگ می زند» در جشنواره حضور دارم.
ایمان پور درباره فضای کار در این فیلم گفت: ما از شهریور تا مهر ماه سال ۹۱ که کار کلید زده شد در شرایط بسیار بسیار سختی بودیم و فیلمبرداری در شهرستان دهدشت ادامه داشت. پس از پایان کار و مشاهده عکس های من توسط گروهی از استادان این حرفه، کارم مورد توجه قرار گرفت و خدا را شاکرم که توانستم در آن شرایط سخت و گرمای طاقت فرسا، کاری قابل قبول را ارائه دهم.
او گفت: در جشنواره باید همه شاخصه ها برای ارزیابی یک اثر هنری مد نظر قرار بگیرد. گاهی اوقات اینگونه است که بر اساس سوابق کاری یک عکاس، نام او برای داوران یک جشنواره اهمیت می یابد که نباید اینگونه باشد.
این عکاس در ادامه اظهار داشت: عکاس باید بر حرفه خود مسلط باشد. اگر یک عکاس در طبیعتی خاص هم قرار بگیرد اما نداند که چگونه ابزار را به کار گیرد، هیچوقت یک عکاس موفق شناخته نمی شود و مانند فردی است که فقط دوربین به دست دارد. البته خود ابزار هم در شناخته شدن عکاس تاثیر دارد. برای مثال اگر تمام موارد یک عکس مناسب باشد اما با دوربین مناسب ثبت نشده باشد از نظر کیفیت یعنی چشم مخاطب را نوازش ندهد و کیفیت لازم را نداشته باشد جایی از کار می لنگد و کار زیر سوال می رود.
ارسال نظر