به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هفته دوم مهر ماه در مجموع ۷۹۱ عنوان اثر در رده های ۱۱ گانه نشر منتشر شده است، که از این میان ۴۲۹ عنوان، چاپ اول، ۳۶۲ عنوان چاپ مجدد بوده اند. هم چنین ۶۹۲ عنوان تألیف و ۹۹ عنوان ترجمه بوده اند.

در میان کتاب های منتشر شده کتاب های حوزه علوم اجتماعی با ۱۶۷ عنوان در صدر و پس از آن علوم عملی با ۱۳۴ عنوان، ادبیات با ۱۲۸ عنوان، دین با ۸۷ عنوان بیشترین آثار منتشر شده را به خود اختصاص داده اند.

هم چنین علوم طبیعی با ۶۵ عنوان، هنر با ۵۲ عنوان، تاریخ و جغرافیا با ۴۰ عنوان، کلیات ۳۷ عنوان و فلسفه با ۲۵ عنوان در راده های بعدی قرار دارند. حوزه کودک و نوجوان نیز ۹۳ عنوان منتشر کرده است.

نگاهی به آمار نشر این هفته و مقایسه آن با هفته های دیگر نشان از کاهش تعداد عناوین منتشره در حوزه ادبیات و کودک و نوجوان است، بر خلاف آن در حوزه علوم اجتماعی و عملی با افزایش عناوین روبرو بوده ایم.

هم چنین آمار خانه کتاب حاکی از انتشار ۲۶ هزار و ۲۰۳ اثر در فاصله اول فروردین تا اول مهر ماه سال ۹۲ است، از این میان ۱۴ هزار و ۵۷۶ اثر چاپ اولی، ۱۱ هزار و ۶۲۷ اثر چاپ مجدد، ۲۰ هزار و ۶۴۶ اثر تالیفی، ۵ هزار و ۵۵۷ اثر ترجمه را شامل می شود، هم چنین ۱۹ هزار و ۱۸۷ اثر مربوط به ناشران تهرانی و ۷۰۱۶ اثر اختصاص به ناشران شهرستانی دارد.

درحوزه کودک و نوجوان نیز در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۸۳۱ اثر منتشر شده است. بررسی آمار منتشره در ۶ ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته نشان از کاهش چند درصدی دارد که با توجه به مشکلات به وجود آمده در حوزه نشر طی یکی دو سال اخیر پیش بینی ها بیش از آن چخه وقع یافته بود.