به گزارش پارس ، به نقل ازجام نیوز، این مرجع تقلید با بیان اینکه در بیان این سخنان به شخص خاصی نظر نداشته و کلیات را می گویم گفت: وقتی که دولت قصد دارد جنسی را بخرد باید مناقصه برگزار شود ولی ممکن است در این زمینه امتیاز ویژه را به آشنای خود یا هم جناحی خود اختصاص دهند.

وی با تاکید بر اینکه رانت خواری ممنوع و حرام است و بیت المال جامعه اسلامی باید روی حساب خرج شود گفت: ممکن است در مسافرت های خارجی اقوام را با خود همراه کرده تا آنها نیز از بیت المال سفری کرده و تفریحی داشته باشند؛ این امتیازات ویژه و رانت خواری ممنوع و حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیات ۲۸ و ۲۹ سوره احزاب گفت: پیامبر اکرم به همسران خود گفت شما را طلاق می دهم ولی از بیت المال چیزی اضافه به آنها نداد.

وی تصریح کرد: اینکه اقوام، بستگان و کسانی که در انتخابات فعالیتی داشتند امتیازات ویژه داشته باشند معنا ندارد و در کشور اسلامی امتیازات ویژه ممنوع است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: هزار و ۴۰۰ سال قبل این پیام از قرآن برای ما صادر شده است و امروز مشاهده می کنیم که این پیام چقدر محل نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه امیر المومنین در خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه شیوه مبارزه با رانت خواری و امتیازات ویژه را نشان داده است تاکید کرد: نه کسی قبل از علی (ع) و نه کسی بعد از ایشان توانسته اینقدر شفاف مبارزه با رانت خواری را نشان دهد.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: امیر مومنان علی (ع) هنگامی برادرش عقیل نزد ایشان آمده و امتیاز ویژه کوچکی به حسب ظاهر طلب کرده بود در برابر برادر زیاده خواهی برادر خود از بیت المال آهن گداخته نشان داد؛ دولت، وزیر و مدیرکل ما باید اینگونه باشد و چیزی اضافه تر را به کسی ندهند.

وی گفت: عالم اسلام باید افتخار کند که چنین پیشوایی دارد و این پیشوا با مسئله رانت خواری که در دنیای امروز معمول شده است مبارزه می کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در کشورهای غربی مسئله رانت خواری معمول است و ثروتمندان از کاندیدای ریاست جمهوری حمایت کرده و پس از اینکه انتخاب شد از وی امتیازات ویژه می گیرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم مسئولان کشورهای اسلامی این سیره قرآن و سیره امیرمومنان در مسائل مربوط به بیت المال را فراموش نکنند و با یک چشم به همه مسلمانان نگاه کرده و امتیاز ویژه ای برای دوستان، برادران و اطرافیان خود قائل نشوند.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی سخنان مطرح شده مبنی بر نوشیدن آب توسط فرد روزه دار در شرایط اضطرار گفت: در دهان برخی انداخته اند اگر روزه دار زیاد تشنه شد می توان آب خورده و روزه گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نباید با دین مردم بازی شود تصریح کرد: می گویند روایتی در این زمینه وجود دارد؛ این روایت از نظر سند و دلالت زیرسئوال است و خلاف نظر اجمع علمای اسلام و ضرورت دین است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر کسی مریض بود و توانایی نداشت اسلام اجازه می دهد روزه خود را افطار کرده و قضای آن را به جا آورد.

وی گفت: نمی توان هم روزه دار بود و هم آب نوشید تمام مسلمانان این کار را نادرست می دانند؛ امیدوارم برخی افراد مراقب حرف های خود باشند و نتیجه کار را بیان کنند و دعا می کنیم خداوند متعال همه را به راه راست هدایت بفرماید.

شایان ذکر است که چندی پیش آقای بیات زنجانی در فتوایی جدید نوشیدن آب را برای روزه دارانی که تاب و تحمل تشنگی ندارند، جایز دانسته است!