کارگردان مستند" مردی با کاپشن بهاری" کیست؟ +عکس
بزرگمهر شرفالدین، نویسنده و کارگردان مستند مردی با کاپشن بهاری، یکی از نویسندگان و سردبیران چلچراغ محسوب میشود که تا همین اواخر هم برای این مجله یادداشت مینوشت.
به گزارش پارس به نقل از مشرق، در روزهای گذشته مستندی در بی بی سی فارسی با موضوع رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد و انتخابات با نام« مردی با کاپشن بهاری» پخش شد. جدا از سیاست اطلاعات درست -اطلاعات غلط (Misinformation-disinformation) این مستند برای انتقال اطلاعات نادرست در بین اطلاعات صحیح به مخاطبش، به سازنده این مستند اشاره ای نشده است.
سازنده ای که با حمایت این شبکه ی بهایی-انگلیسی اقدام به تحقیق، مستند سازی نموده و با استفاده از تصاویر آرشیوی، تصاویر و مستندهای جدید و استفاده تکّه پاره از نقل قول های شخصیت های سیاسی به غرض ورزی و رساندن منظورش که همان ماهی گیری از آب گل آلود در وضعیت کنونی و مخدوش کردن تصویر و زحمات جناب رئیس جمهور ایران است. در این مستند همچنین سعی بسیاری شده تا رابطه ی ریاست سه قوّه با هم و با رهبری را بسیار سرد، کینه ای و پر التهاب نشان دهد.
نام مستند « مردی با کاپشن بهاری» شباهت بسیاری به نام مردی با عبای شکلاتی دارد؛ نامی که توسط چلچراغ برای محمّد خاتمی انتخاب شده بود.
حضور خاتمی در شب یلدای ۸۴ و ملقب شدن به مردی با عبای شکلاتی!
بزرگمهر شرف الدین، نویسنده و کارگردان این مستند برای بی بی سی فارسی است. او که مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی را از دانشگاه تهران کسب کرده، یکی از نویسندگان و سردبیران چلچراغ محسوب می شود، تا همین اواخر هم در این مجله به بهانه هایی چون مناسبت عید نوروز و… به عنوان میهمان (به عنوان افتخار این مجله! ) به نوشتن یادداشتی عیدانه می پرداخت.
بزرگمهر شرف الدین در جشن چلچراغ
او علاوه بر این مستند پس از فتنه ۸۸ مستند خط و نشان رهبر را هم برای این شبکه کار کرده که با جنگ روانی و اطلاعات ضد و نقیض به تخریب وجهه مقام معظم رهبری و جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی پرداخته بود و بر خلاف مستندهای شلخته و کذب محض محسن مخملباف در باب زندگی رهبر عظیم الشأن انقلاب، با ساختاری ظریف و دقیق به تخریب وجهه ایشان پرداخته بود.
او به جز این دو مستند، مستند افغانستان را نیز ساخته و از ابتدای تأسیس بخش فارسی این شبکه، تهیه کننده ارشد بخش خبر محسوب می شود. او در واکنش به توقیف کوتاه چلچراغ، متنی را با نام توقیف چلچراغ؛ پایان یک رویا؟ در سایت بی بی سی فارسی نوشت و به توضیح فعالیت های این نشریه پرداخت.
درست است که به سادگی نمی توانیم بی بی سی فارسی را به مجله چلچراغ و افراد و نویسندگان زیادی که در این نشریه فعالیت کرده اند ارتباط داد؛ امّا مستند دیگری با نام Rageh Inside Iran در سالهای ابتدایی دولت محمود احمدی نژاد در فضای رسانه ای ایران مورد نقد قرار گرفت، که در این مستند خبرنگاری به نام راجع عمر (که سابقه ی خبرنگاری در الجزیره، خبر ITV و خبر بی بی سی را دارد) به گشت و گذار در ایران می پردازد و همانند اکثر مستندهایی که توسط شبکه های تلویزیونی انگلیسی آمریکایی ساخته می شود به سیاه نمایی و نمایش سیاه و خاکستری جامعه می پردازد.
در این مستند که برای کانال چهار بی بی سی ساخته شده، راجع به دفتر هفته نامه چلچراغ رفته و مورد استقبال نویسندگان این نشریه قرار می گیرد. تصاویر این مستند از وضعیت افراد در داخل این نشریه بسیار تعجّب آور است.
نویسندگان این نشریه با پوششی بسیار بد و حجاب غیر عرف دور هم نشسته و پیش این خبرنگار سفره دل باز می کنند. از آنجا که راجع قصد دارد مقاله ای درباره ی حضورش در ایران را در این نشریه منتشر کند تا به این وسیله با انتشار مطلب در مطبوعات ایرانی آشنا شود، نزد بزرگمهر شرف الدین رفته تا از او یاد بگیرد با چه سیاستی مقاله و یادداشتش را بنویسد.
شرف الدین در حاله که به شدّت سیگار می کشد به او توضیح می دهد که چگونه با حذف کلماتی از متنش و جایگزین کردن کلمات دیگر هم ممیزی مطبوعات را دور بزند هم بار معنایی یادداشتش را بیشتر و تندتر کند. در نهایت یادداشت او در هفته نامه چلچراغ منتشر شده و او با شیرینی به دفتر مجله می رود.
شاید این آغاز ارتباط بزرگمهر شرف الدین با شبکه بی بی سی نباشد ولی از همین زمان ها بود که حضورش در مجله کمتر شد و پس از مدّتی با دریافت دعوتنامه حضور در تحریریه شبکه فارسی بی بی سی مانند بقیه به بهانه تحصیل به لندن سفر کرد.
به جز او نیما اکبرپور از برنامه سازان در تلویزیون فارسی بی بی سی و مجری برنامه کلیک، از نویسندگان سابق هفته نامه چلچراغ محسوب می شود و مدّت زیادی است که در این شبکه فعالیت می کند. که این هم باز شاهدی بر این مدعاست.
بزرگمهر شرف الدین حالا یکی از نویسندگان و کارگردانان مستندهای شبکه ی بی بی سی فارسی است و دست به ساخت کارهایی می زند که ضدیّت با اصل نظام و کشورش دارد.
به نظر می رسد کنترل منطقی و اصولی مطبوعات در شرایط کنونی دیگر از فضای ممیزی گاهی سخت و گاهی آسان سابق فاصله گرفته و با تعامل مناسب با نشریات می توان از تربیت نیروهای انسانی با منابع کشور برای دشمن و از دست دادن جوانان با استعداد و ضربه زدن به جمهوری اسلامی جلوگیری شود.
ارسال نظر