به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نامدار عبداللهیان در مراسم" افتتاحیه طرح سنجش سلامت" که صبح امروز در دبستان دخترانه عفاف برگزار شد، اظهار کرد: طرح سنجش سلامت آمادگی تحصیلی بدو ورود دبستان نوآموزان از سال ۷۲ ابتدا در سه شهر کشور و سپس در سه استان اجرا و براساس نتایج بسیار خوبی که از این طرح حاصل شد نهایتا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به کل کشور تسری یافت.

وی افزود: طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان امسال در ۱۱۶۲ پایگاه برگزار خواهد شد که از این تعداد ۸۰۰ پایگاه ثابت و ۳۶۲ پایگاه سیار هستند و ۷۱۰۰ نیروی انسانی در پایگاه های عمومی و ۳۵۰ نفر در پایگاه های تخصصی آماده خدمت رسانی به نوآموزان سراسر کشور هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه این طرح در ۸۵۰ منطقه و ۱۷ هزار روستا عملیاتی می شود، تصریح کرد: قبل از عید، شورای سیاست گذاری این طرح سنجش تشکیل شده و ابلاغ مدیران کل در سراسر کشور صادر شده و ابلاغ اعتبار لازم برای این طرح در دو مرحله صورت گرفته و در نهایت با شروع ثبت نام دانش آموزان این طرح نیز به صورت موازی در سراسر کشور آغاز به کار کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از مجموع یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز کلاس اولی در سال گذشته حدود ۱۱۵۰ نفر برای ارزیابی های تخصصی و عمومی ارجاع شدند و در مراحل اولیه ۱۴ درصد مشکوک شناخته شده و به پایگاه های تخصصی ارجاع داده شدند و در نهایت ۵۹۳۲ نوآموز به مدارس استثنایی هدایت شدند.

آغاز به کار پایگاه های سنجش سلامت دانش آموزان

عبداللهیان با بیان اینکه برخی از نوآموزان که دارای مشکلات شناخته شده بودند اما توانایی تحصیل در کنار دانش آموزان عادی را نیز دارا بودند به صورت تلفیقی در مدارس عادی ثبت نام شدند، تصریح کرد: سال گذشته ۵۱۴ نوآموز به صورت تلفیقی در مدارس عادی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کردند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شش درصد کل نوآموزان به مدارس استثنایی ارجاع داده شدند، اظهار کرد: در حال حاضر دیگر تنها سن تقویمی، زمان لازم برای آموزش به نوآموزان را تعیین نمی کند و نوآموزان حتما باید مورد ارزیابی های اولیه برای شروع به تحصیل قرار گیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان ۱۳ آیتم کلی مورد بررسی قرار می گیرد و دانش آموزان متناسب با شیوه های نوین آموزشی ارزیابی می شوند.

آغاز به کار پایگاه های سنجش سلامت دانش آموزان

هر نوآموز ۸۰۰۰ تومان برای سنجش سلامت باید بپردازند

وی درخصوص هزینه انجام این طرح افزود: هر نوآموز ۸۰۰۰ تومان برای انجام برنامه سنجش سلامت پرداخت خواهد کرد که این هزینه بسیار کمتر از هزینه تمام شده این طرح است و حتی اگر بخواهیم از یک پزشک عمومی برای انجام طرح فوق استفاده کنیم هزینه بسیار بیشتری باید پرداخت شود، اما با حداقل هزینه این طرح را اجرا می کنیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: هر یک از دانش آموزان حدود یک ساعت در این طرح و در آیتم های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند و با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را در پیش داریم از اولیا درخواست می کنیم در زمان های تعیین شده به پایگاه های سنجش مراجعه کرده و سنجش نوآموزان خود را به روزهای پایانی اجرای این طرح به تعویق نیندازند.

پوشش ۱۰۰ درصد نوآموزان در ۲ سال آینده

عبداللهیان گفت: در سال گذشته ۹۳ درصد نوآموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و براساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود امسال نیز ۹۵ درصد نوآموزان را تحت پوشش قرار دهیم و در قالب بسته های اجرایی که براساس برنامه های تکلیفی سازمان آموزش و پرروش استثنایی کشور نوشته شده در ۲ سال آینده پوشش نوآموزان را به ۱۰۰ درصد برساند.