به گزارش پارس به نقل از فارس، نشست خبری نخستین همایش صائب تبریزی و شعر اخلاقی چهار خرداد با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی برگزار شد.

براساس این گزارش؛ حسینی پس از تشریح برنامه های نخستین همایش صائب تبریزی به سؤالات مختلف خبرنگاران که اغلب پیرامون این کنگره نبوده و رنگ و بوی انتخاباتی داشت پاسخ داد.

وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تعاونی خصوصی شهرداری محموله ای به ارزش ۳۰ میلیارد تومان کاغذ با لوگوی شهرداری در اختیار دارد در این باره چه توضیحی می دهید گفت: در جریان جزئیات نیستم. در سالی که گذشت مشکل کاغذ پیش آمد اما خیلی ها ترغیب شدند در زمینه واردات کار کنند تا در داخل با کمبود مواجه نشویم.

وی به سؤالی درباره نمایشگاه بازی های رایانه ای این گونه پاسخ داد که در این راستا در حال اقدام هستیم تا در تابستان این نمایشگاه برپا شود. البته مشکلات مالی وجود دارد ما درصدد رفع آنها هستیم. چون نمایشگاه قرآن هم همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می شود به طور طبیعی نمایشگاه بازی های رایانه ای به پس از ماه مبارک موکول می شود اما قول هایی در راستایی بودجه اعتباری داده شده است.

* سه فیلم برتر در کارنامه دولت/ حضور وزیر ارشاد در همایش انتخاباتی

حسینی درباره سه فیلم برتر که در کارنامه دولت دهم وجود دارد اظهار داشت: صبر کنید این دوره به پایان برسد تا شهریور ماه؛ چون برخی فیلم ها را در دست ساخت داریم. همین الان جمعی از هنرمندان و سینماگران در لبنان هستند و شب گذشته گزارش فیلم ۲۲ روز فلسطین را نهایی کردند تا ساخته شود.

این مقام مسئول درباره حضورش در ورزشگاه شیرودی و حمایت از سعید جلیلی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری جمهوری ابراز داشت: دولت به عنوان دولت نمی تواند از یک کاندیدا حمایت کند. اما در همه دولت ها افرادی هستند با دیدگاه های مختلف و بعید است همه هیئت دولت بر سر یک نفر اتفاق نظر داشته باشند در دوره دوم خرداد برخی اعضاء دولتی رسماً از ناطق نوری حمایت کردند. مثل آقای نعمت زاده که دیروز از طرف دکتر روحانی در مراسمی حضور داشت. اطلاعیه داده و حمایت ها را مطرح می کردند و برخی به عنوان شخص حقیقی از آقای خاتمی حمایت می کردند. حتی رؤسای جمهور دوره های گذشته مثل حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی عضو جامعه روحانیت مبارزه بوده که جلسات را در دفترشان تشکیل می دادند و حمایت می کردند، البته آقای خاتمی هم عضو مجمع روحانیون مبارزه بودند که آنها هم حمایت هایی داشته اند.

حسینی گفت: این مسئله جدیدی نیست که اعضاء دولت به عنوان فرد حقیقی و حتی رئیس جمهور می توانند از یک کاندیدا حمایت کنند. حتی امام جمعه، البته تفکیک کمی دشوار است، آنچه مهم است اینکه به عنوان وزیر نمی توان از یک نامزد حمایت کرد. چون شائبه استفاده از امکانات دولتی به نفع یک کاندیدای خاص مطرح می شوند ولی این موضوع در گذشته وجود داشته است، حقوق دانانی که امروز بسیاری از موارد را زیر ذره بین می گذارند این مسائل را مطرح می کنند اما اینکه یک فرد حقیقی می خواهد حمایت کند مشکلی نیست.

وزیر ارشاد در واکنش به سخنان یکی از حاضران که پرسید شما مرخصی گرفته بودید تا به همایش بروید اضافه کرد: دیروز روز جمعه و تعطیل بود از این رو بنده در اجتماع یک کاندیدا شرکت کردم وحرف هایش را شنیدیم اما اصلح دانستن یا ندانستن، موضوع دیگری است. من به عنوان دبیر کل تشکل های دانشگاهیان ایران اسلامی و با این جمع بندی که یکی از کاندیداها را اصلح بدانیم و ایرادی هم ندارد در این جلسه شرکت کردم؛ برخی در همین دولت اصلاحات غالبا عضو حزب مشارکت یا مجاهدین بودند که هر دو پس از حوادث ۸۸ منحل اعلام شد، افراد گرایشات سیاسی دارند که برخی مثل من صراحتا نظرشان را مطرح می کنند اما برخی با لطایف الحیل از امکانات برای فرد یا گروه دیگر استفاده می کنند.

وی ادامه داد: الان بسیاری از شخصیت های کشور در حال فعالیت هستند و اگر افراد وارد کار نشوند شور انتخاباتی ایجاد نمی شود چون باید شاهد تضارب آراء باشیم ولی از سوی دیگر باید مراقب استفاده از دست درازی به بیت المال هم بود.

وزیر در پاسخ به اینکه آقای احمدی نژاد رئیس جمهور از حضور شما در ورزشگاه شیرودی و حمایت از سعید جلیلی مطلع بودند این گونه واکنش نشان داد که در هر مسئله جزئی نباید سؤالی پرسید.

* وام های مقرون به صرفه صندوق توسعه ملی به موضوع کاغذ

حسینی در پاسخ به فارس درباره سرمایه در گردش کارخانه های کاغذ و نقدینگی و اینکه در دولت شما چه میزان به حمایت از سرمایه و سوق سرمایه داران توجه شده افزود: در جلسه ای که ناشران و چاپخانه داران با رئیس جمهور داشتند آقای فرزین مدیرعامل صندوق توسعه ملی عنوان کرد: هر کس بخواهد در این راستا سرمایه گذاری کند و کارخانه ای را دایر و راه اندازی یا به فعال کردن کارخانه های موجود بپردازد وام در اختیارش می گذاریم چون مقرون به صرفه است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه حضور روز گذشته شما در ورزشگاه شیرودی نشان از حمایت و اصلح دانستن آقای سعید جلیلی دارد آیا به ایشان در تشکیل کابینه مشاوره فرهنگی هم می دهید گفت: پیش از اینکه از حضور ایشان مطلع نبودم اما بعد در کانون دانشجویان ایران اسلامی به این نتیجه رسیدیم که بنده به عنوان عضو این تشکل کمکی باشم و شرکت کنم و اگر کمکی هم باشد انجام می دهم اما ضوابط را رعایت خواهم کرد.

* حمایت وزارت ارشاد از موضوع دفاع مقدس و کتاب هایی با مضمون مقاومت

حسینی در پاسخ به اینکه چه میزان به آثار دفاع مقدس ارزش قائل شده اید تصریح کرد: تصور ما بر این است در این دوره به وقایع مقدس و مقاومت بیش از گذشته پرداخته شده. جشنواره فیلم، تئاتر و… شیوه های مختلف حمایتی است به این مسئله بی تفاوت نبوده ایم و برای اولین بار خبرگزاری دفاع مقدس مجوز گرفت.

از سوی دیگر به موضوع راهیان نور در این دوره اهتمام داشته و کمک هایی کردیم که قابل مقایسه با گذشته نیست. مضمون و مظروف باید ارزش ها و اصول باشند.

* بازگشت اعتبار به ردیف چاپ و نشر

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره اینکه هفته گذشته پیرامون بودجه و ردیف چاپ و نشر بحث درآمدها به پایان رسید آیا افزایش خواهیم داشت یا کاهش توضیح داد: در این دوره در مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی و تلفیق حمایت هایی صورت گرفت و بودجه افزایش یافت در گذشته برای حوزه نشر، کتاب و مطبوعات ۱۱۰ میلیارد اختصاص یافته بود که این میزان به ۸۰ میلیارد کاهش یافت اما مجلس دوباره این اعتبار را صد در صد افزایش داده که این حرکت فرهنگی قابل تقدیر است.

* توضیحات بیشتر وزیر ارشاد درباره حضور در مراسم انتخاباتی

وی با اشاره به اینکه گفته شده مسئولان دولتی نباید از امکانات استفاده کنند و این موضوع به حق است تأکید کرد: البته باید کمک کنیم انتخاباتی با شور داشته باشیم این فقط منحصر به قوه مجریه نبوده و همه نهادهای حکومتی و وابسته به نظام حق استفاده ندارند. ولی برخی رئیس سازمانی هستند که رسما به عنوان دبیر یک ائتلاف کار می کنند.

این است که انسان تعجب می کند، اگر قرار است اشکالی گرفته شود باید یادآوری برای همه باشد چه در قوه مقننه، قضاییه یا سازمان ها و نهادهای مختلف این یادآوری باید صورت گیرد.

* برپایی کنگره حجربن عدی/ بازسازی مرقد

وزیر ارشاد ضمن اشاره به اینکه روز پنجشنبه رونمایی از ضریح حضرت مسلم بن عقیل انجام شد گفت: به این جمع بندی رسیدیم تا ستاد بازسازی عتبات عالیات جسارتی که به مرقد حجر بن عدی صورت گرفته را به نحوی جبران کند و این امکان بازسازی مرقد ایشان فراهم شود. البته پیشنهاد برگزاری محفل شعری برای حجر بن عدی انجام شد که به زودی فراخوان آن منتشر خواهد شد. این همایش با کمک حوزه علمیه و شاعران حاضر برپا می شود.

حسینی درباره کاغذ هم افزود: مسئله کاغذ و مسئولیت آن در مرحله اول با وزارت صنعت، معدن و تجارت است چون همه کارها از سوی آنها انجام می شود. اما متأسفانه سال گذشته به دلیل افزایش ارز شاهد افزایش قیمت کاغذ بودیم چون ارز مرجع به کاغذ اختصاص نیافت اما تلاش ما این بود نوسانات کاهش یابد و حتی برخی را ترغیب کردیم تا وارد کننده باشد از سوی دیگر برخی نهادهای دولتی را که به شرکت هایی وابسته بودند سوق به واردات دادیم. تا شاهد تعادل قیمت ها باشیم اما کارگروهی تشکیل شد و در این راستا همچنان فعال است ولی در موضوع مطبوعات معاون مطبوعاتی از برخی تولیدات داخلی حمایت کرد تا با قیمت مناسب کاغذ در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و امیدواریم امسال شرایط بهتر باشد و حمایت ها بیشتر صورت گیرد.