پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ندا داوودی- وقتی به جمع دونفره خانه شما، یک نوزاد تازه وارد اضافه می‌شود، باورش سخت است ولی همه‌‌چیز، از ساعت خواب و بیداری گرفته تا ارتباط عاطفی با همسرتان، تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

 ممکن است با بزرگ شدن نوزاد، ساعت خواب و بیداری‌تان دوباره درست شود اما ارتباط شما با همسرتان دستخوش تغییراتی شود که شما آن تغییرات را دوست ندارید و برای‌تان آزار‌دهنده است. اگر ندانید با حضور فرزندان چگونه باید رابطه با همسرتان را مدیریت کنید، دچار مشکل خواهید شد. ما برای گرم ماندن رابطه بین شما و همسرتان پیشنهادهای خوبی داریم.

واجب‌تر از نان شب

اول از همه، انگیزه کافی در خودتان ایجاد کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که وقتی بچه‌دار می‌شوند، همه‌‌ وقت خودشان را صرف فرزند می‌کنند و فراموش می‌کنند که خود و همسرشان هم حق زندگی دارند، همین ابتدای کار روی تغییر نگرش خود کار کنید. اگر از لحظات دونفره خودتان نگهداری نکنید و بگذارید بهانه‌های مختلف، مثل فرزند، بالا رفتن سن، بیماری و چیزهای دیگر این لحظات خوش را از زندگی‌تان پاک کند، آن‌وقت ارتباط بین شما و همسرتان به مرور زمان سرد می‌شود؛ مثل آشی که از دهن می‌افتد. آن وقت روزی به‌خودتان می‌آیید و می‌بینید 2 همخانه غریبه‌اید که اسم‌تان در شناسنامه هم نوشته شده است. پس باور داشته باشید که ارزش دارد برای خلق لحظات دونفره تلاش کنید. وقتی باورتان درست شود، رفتارتان هم تغییر می‌کند.

فلش بک به روزهای نامزدی

دوران نامزدی‌تان را به یاد دارید؟ وقتی همسرتان به خانه شما می‌آمد یا شما به خانه آنها می‌رفتید. آن روزها هم احتمالا در بیشتر مواقع افراد دیگری هم در آن خانه بودند اما شما برای دیدار یکدیگر، خلوت در کنار هم و چیزهایی که دوست داشتید تجربه کنید، زمان و مکان لازم را پیدا می‌کردید. چون آن زمان سرتیتر خبرهای داغ زندگی شما، همسرتان بود و اینکه به داشتن او و حضورش اشتیاق داشتید، باعث می‌شد شرایط با هم بودن را هم به هر روشی به‌دست بیاورید. اگر امروز با حضور یک فرزند هفت‌ساله و یک فرزند دوساله، نمی‌توانید زمانی را برای باهم بودن به‌دست بیاورید، مشکل از خودتان است که احتمالا اولویت‌های برنامه‌ریزی در زندگی‌تان تغییر کرده است.

جایی فقط برای من و تو

اتاق خواب باید یکی از دلچسب‌ترین اتاق‌های خانه باشد. اگر تعداد اتاق‌های خانه شما بیشتر از یکی است، حتما یکی را برای خودتان و همسرتان بردارید. بعضی از زن و شوهر‌ها در خانه دوخوابه، بدون اتاق خاص برای خودشان هستند اما فرزندانشان هر کدام‌یک اتاق دارند؛ این اشتباه است. شما و همسرتان بیشتر به این اتاق اختصاصی نیاز دارید. حتی وقتی فرزندتان کوچک است باید خیلی زود برای جدا کردن اتاق‌تان اقدام کنید. وقتی فرزندتان از شیر مادر تغذیه نمی‌کند می‌تواند محل خوابش از شما جدا شود. بدترین عادت مخرب در زندگی مشترک شما این است که فرزندتان را بین خودتان بخوابانید. این کار اصلا محبت به فرزند نیست بلکه ظلم به او است چون هر چه رابطه شما و همسرتان گرم‌تر شود، بیشتر به نفع بچه‌های شماست.

اول در بزن، بعد بیا داخل

برای اینکه بتوانید برای روابط بین خودتان با همسرتان حریم بسازید باید مقتدر باشید. در همین زمینه نخستین چیزی که باید به فرزندان‌تان بیاموزید این است که اتاق خواب پدر و مادر حریم خصوصی آن 2نفر است و نباید در نزده وارد شوند. باید برای فرزندان شما این حریم و خط کشی طبیعی باشد که شما و همسرتان گاهی برای استراحت نیمروز بروید و در را ببندید. حتی باهم صحبت کنید و فرزندتان بداند حتما می‌خواسته‌اید تنها باشید. اگر فرزندتان از همان ابتدا این موضوع را دیده باشد دیگر این کار شما برای او طبیعی خواهد بود. از سنین کودکی با بازی‌های مختلف و کمک گرفتن از داستان باید این قانون را به او آموزش دهید؛ مثلا بگویید: «یک روز موش کوچولو از مدرسه به خانه آمد. خیلی گرسنه بود و مادرش را صدا زد اما مادر جواب او را نداد. موش کوچولو به در اتاق مادر رفت و آرام چند ضربه به در زد...». اینکه یک قانون را چطور به فرزندتان بیاموزید بستگی به روش تربیتی‌تان دارد اما هر چه سن این آموزش کمتر باشد، عمیق‌تر خواهد بود.

خونه مادر بزرگه هزارتا قصه داره

از قدیم گفته‌اند، نوه، مغز بادام است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عاشق نگهداری از نوه‌ها هستند. البته باید میزانی که فرزندتان را به آنها می‌سپارید با توانایی‌های جسمی و روحی آنها همخوانی داشته باشد. اینکه آنها عاشق نگهداری از فرزند شما هستند به معنی این نیست که هر روز فرزندتان را آنجا بگذارید تا به سر کار بروید. اما می‌شود در هفته یک‌بار برای چند ساعت، فرزندتان مهمان خانه پدربزرگ شود تا شما و همسرتان هم وقت کافی برای باهم بودن داشته باشید. برای شروع، جمعه همین هفته می‌توانید فرزندتان را برای یک گردش 2نفره مثل کوه رفتن، به آنها بسپارید.

جدا خوابیدن‌هایی‌ که عادت می‌شود

کاناپه‌های سه‌نفره که این روزها بیشتر در مقابل تلویزیون جا خوش کرده‌اند باعث می‌شوند بعضی زن و شوهر‌ها به دور خوابیدن از هم عادت کنند و فرزندانشان هم این اتفاق را خیلی طبیعی بدانند که هر روز صبح پدر را روی کاناپه ببینند و مادر را در اتاق‌خواب. وقتی 4روز در هفته فرزندان شما با این صحنه مواجه می‌شوند، طبیعی است که روز پنجم وقتی شما را در یک اتاق کنار هم ببینند تعجب می‌کنند و کنجکاو می‌شوند. از قدیم گفته‌اند بالش زن و شوهر نباید یک وجب از هم دور باشد. به این نکته عمل کنید و بگذارید فرزندان‌تان بدانند شما همیشه کنار هم می‌خوابید، حتی وقتی آسمان رابطه‌تان ابری است. این موضوع درس خوبی برای زندگی آینده آنها خواهد بود.

از تکنولوژی کمک بگیرید

وایبر و تلگرام و ده‌ها وسیله ارتباطی دیگر، قرار نیست که دورها را به شما نزدیک کند و نزدیکان را از شما دور. 

می‌توانید از این تکنولوژی‌ها کمک بگیرید و به هم نزدیک شوید. در طول روز، داشتن یک ارتباط عاطفی مناسب می‌تواند بسیار آرامش‌بخش و سرحال‌کننده باشد. گاهی جملات عاطفی و برچسب‌های محبت‌آمیز برای همسرتان بفرستید، گاهی لطیفه‌های خصوصی و گاهی عکسی از خودتان در همان لحظه یهویی ارسال کنید! در هر صورت از هر چیزی حتی همین فضای مجازی برای باهم بودن، به دور از چشم بچه‌ها کمک بگیرید.

پاییزی پر از پیاده‌روی‌های دونفره

عادت نکنید که هربار که برای راه رفتن یا تفریح به بیرون می‌روید فرزندان‌تان را هم باخود همراه کنید.

از هر 10 باری که خانوادگی به بیرون می‌روید، یک‌بار هم دونفره به پارک کنار خانه‌تان سرک بکشید و باهم قدم بزنید و گفت‌وگو کنید. باور کنید مثل اکسیژنی که برای زنده ماندن لازم است، حرف‌های عاشقانه و خلوت‌های رؤیایی هم برای زندگی لازم است. چه اشکالی دارد که دست هم را بگیرید و خاطرات این چند سال کنار هم بودن را مرور کنید؟ در مورد رویاهایی که برای فردای خودتان بافته‌اید بگویید و بشنوید و یاد بگیرید که قدم قدم کنار هم راه بروید نه گامی جلوتر و نه گامی عقب‌تر.

10دقیقه حرف حساب

بچه‌ها گاهی کارتون می‌بینند، گاهی بازی می‌کنند و گاهی خواب هستند. اگر منصف باشید، آنها همیشه هشیار و بیدار بین شما و همسرتان نمی‌نشینند. اما مشکل اینجاست که خود شما لحظاتی که می‌توانید به همسرتان اختصاص بدهید را با همه‌‌چیز غیراز او سپری می‌کنید. فرزندتان در حال تماشای تلویزیون است و شما و همسرتان هم هر کدام روی مبل‌های جداگانه نشسته‌اید و مشغول کار خودتان هستید، یا چهارچشمی در موبایل‌های‌تان و یا یکی سرگرم روزنامه و یکی در حال صحبت با تلفن است. به‌جای این کارها همین فرصت را باهم گفت‌وگو کنید. در مورد هوا که سرد می‌شود، مدرسه بچه‌ها، دادن اقساط خانه و اینکه چقدر رنگ آبی به شما می‌آید و یا چقدر همسرتان وقتی ریش‌هایش را این مدل کوتاه می‌کند، زیباتر می‌شود. مهم این است که شروع کنید به گفت‌وگو و کنار هم بنشینید و به چشم‌های هم نگاه کنید. این یعنی برای هم ارزش دارید.

زندگی متاهلی زمانی زیباست که به فرصتی برای عاشقی تبدیل شود، با تمام مشغله‌ها، با تمام مشکلات و با تمام بهانه‌ها. مهم این است که بخواهید رابطه‌تان گرم بماند.