به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام احمد شرف‌خانی در نشست خبری طرح ملی «بصیرت عاشورایی» که در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم به اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش توسط سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: یکی از نیاتی که در زمینه وقف شاهد آن هستیم، نیت وقف برای عزاداری سیدالشهدا است.ژ

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: هم‌اکنون در کل کشور 175 هزار موقوفه داریم که این 175 هزار موقوفه در نیات مذهبی، اجتماعی، خیریه، فرهنگی و قرانی تقسیم‌بندی شده است.

وی ادامه داد: در این میان نیات روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و اطعام عزاداران سیدالشهدا به چشم می‌خورد که نزدیک 50 هزار موقوفه در کشور مرتبط با این مباحث است که البته برخی از این موقوفات به صورت 100 درصد وقف محرم نشده است.

شرف‌خانی تصریح کرد: در نیات واقفان حدود 33 هزار موقوفه برای تعزیه‌خوانی داریم و برای نیات اطعام و روضه‌خوانی نیز حدود 86 هزار نیت داریم و به دلیل تکرار برخی نیات، این آمار افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به طرح ملی سوگواره بصیرت عاشورایی گفت: اولین هدف این طرح، اجرای نیات واقفان خیراندیش است و اهداف بعدی آن تبیین پیام‌های عاشورا تبیین سبک زندگی حسینی و ایجاد بصیرت افزایی براساس بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب، مقام معظم رهبری و سیره سیدالشهدا (ع) است.

شرف‌خانی با اشاره به اینکه طرح ملی سوگواری بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم در 2780 امامزاده و بقعه متبرکه در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: اولین برنامه سراسری ما، اجتماع عظیم «لبیک یا حسین» است که در روز اول محرم 2 ساعت مانده به اذان مغرب در 606 امامزاده و بقعه متبرکه با هدف لبیک‌گویی به سید سالار شهیدان و اقامه عزا برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، برنامه روز دوم سوگواره بصیرت عاشورایی را تشریح کرد و گفت: در روز دوم در 381 بقعه برنامه شیرخوارگان حسینی با حضور خواهران و فرزندان شیرخوارشان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در روز ششم محرم، برنامه «احلی من العسل» در حدود 300 بقعه و امامزاده برگزار می‌شود همچنین در روز تاسوعا و عاشورا هیأت‌های مذهبی در 2870 امامزاده و بقعه متبرکه تجمع عزاداری را تشکیل می‌دهد و پس از اقامه نماز ظهر و عصر تمام آنها اطعام می‌شوند.

شرف‌خانی تصریح کرد: شعار محوری اوقاف در روز تاسوعا و عاشورا شعار «هیهات من الذله» که در امامزادگان تمام کشو طنین‌انداز می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تداوم حرکت سیدالشهدا بعد از روز عاشورا توسط حرکت کاروان حضرت زینب و امام سجاد (ع)، گفت: به همین دلی ما همایش رهروان زینبی را در روز 12 محرم در 351 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می‌کنیم که این همایش مخصوص خواهران است.

وی ادامه داد: در روز سوم شهادت سید و سالار شهیدان، مراسم ختم قرآن و محافل انس با قران در 1200 بقعه و امامزاده با حضور قاریان و اساتید برگزار می‌شود.

شرف‌خانی با اشاره به اعزام مبلغین در ماه محرم گفت: 6 هزار مبلغ از حوزه علمیه قم به امامزادگان و مناطق محروم اعزام می‌شوند که بخشی از فعالیت آنها بجز سخنرانی و اقامه عزا، برپایی خیمه‌های معرفت در 741 امامزاده و بقعه متبرکه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح فعالیت خیمه‌های معرفت گفت: در این خیمه‌ها پرسش و پاسخ مذهبی، مشاوره خانواده، مشاوره تربیت کودک، تبلیغ چند رسانه‌ای، بیان احکام و بخش ویژه‌ای برای کودکان به منظور آشنایی با سبک زندگی امام حسین انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار خیمه‌های معرفت، ایستگاه «همه واقف باشیم» برای ترویج فرهنگ وقف برپا می‌شود همچنین 1700 امامزاده میزبان نمایشگاه تابلوهای گرافیی و محتوایی با عنوان سبک زندگی حسینی خواهند بود و همچنین 1400 امامزاده و بقعه متبرکه، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی را برپا می‌کنند.

شرف‌خانی با بیان اینکه چقدر از درآمد موقوفات برای مراسمات محرم و صفر خرج می‌شود، گفت: 33 میلیارد تومان از محل موقوفات منطبق با عزادار سید الشهدا که شامل روضه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و اطعام عزاداران است هزینه می‌شود و برای تمام آنها ساختار، دستورالعمل و ابلاغیه طراحی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کمک به هیأت‌های عزاداری گفت: مانند سالهای گذشته به هیأت‌های عزاداری کمک می‌کنیم و مولفه‌ها و ساختارهایی از قبیل قرائت قران، بیان احکام سخنرانی و سوگواری در چارچوب شرعی را برای شناسایی هیأت‌ها طراحی کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیأت چگونه می‌توانند کمک های اوقاف را دریافت کنند، گفت: از ماه‌ها قبل کار شناسایی هیأت‌هایی که نیاز به کمک دارند آغاز شده است و امسال اجرای امینانه نیات واقفان را هدفمند کردیم، به عنوان مثال به برخی از هیات‌هایی که سالهای گذشته کمک می‌شد و نیاز به کمک نداشتند امسال کمک نمی‌کنیم.

شرف‌خانی بیان اینکه به غیر از برنامه‌های طرح ملی سوگواره بصیرت عاشورایی، برنامه‌های سنتی و محلی مانند آئین طشت گذاری انجام می‌شود، گفت: سال گذشته به بیش از 13 هزار هیأت در سراسر کشور در دهه اول محرم کمک کردیم که امسال این رقم قطعاً افزایش می‌یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در خاتمه با اشاره به اینکه مداحان و سخنرانان در هیأت‌های عزاداری باید از ذکر مطالب تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی بپرهیزند، گفت: چون نزدیک انتخابات هستیم مجموعه‌ هیأت‌های تحت نظر ما بخصوص امامزادگان و بقاع متبرکه در مراسم عزاداری حق ورود به مسائل سیاسی را ندارند و نباید جولانگاه احزاب سیاسی شود.