به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدعلی ایلخانی امروز در نشست تخصصی بررسی صنعت حمل و نقل هوایی با موضوع بهره‌وری که در محل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان‌ مهیا کننده صنعت هوانوردی دو مأموریت بر عهده دارد که شامل «ایجاد، نگهداری و راهبری راه‌های هوایی کشور» و «اداره و تجهیز و نگهداری ۵۴ فرودگاه کشور» است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۳ راه هوایی به طول ۶۱ هزار و ۷۷۶ کیلومتر در کشور وجود دارد که تا چند ماه قبل این رقم ۵۷ هزار کیلومتر شامل ۹۲ راه هوایی بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: طی چند ماه اخیر با اتفاقاتی که در کشورهای اوکراین و عراق رخ داد استقبال از فضای کشور افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در مرکز کنترل فضای کشور هفت سکوتر داریم،‌ اظهار داشت: طبق آخرین آمار در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۸۳ فروند هواپیما در فضای کشور سرویس دریافت کردند که ۹۷۲ فروند آن مربوط به ۷۰ کشور خارجی ‌‌بود که برای تسهیل در حمل بین‌المللی از فضای ایران استفاده می‌کنند.

ایلخانی با بیان اینکه اداره‌، تجهیز و نگهداری ۵۴ فروگاه کشور بر عهده شرکت فرودگاه‌ها است، افزود: این رقم شامل ۹ فرودگاه بین‌المللی، ۲۵ فرودگاه مرز مجاز بین‌المللی و ۲۰ فرودگاه داخلی است.

وی افزود: همچنین چهار‌ فرودگاه نیز در حال ساخت است که به مجموعه ۵۴ فرودگاه موجود اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: همچنین ۹ فرودگاه متعلق به وزارت نفت و ۲ فرودگاه قشم و کیش متعلق به مناطق آزاد تجاری است که مسئولیت عملیات هوانوردی آن بر عهده شرکت فرودگاه‌های کشور است.

وی درباره فرودگاه امام خمینی (ره) توضیح داد: این فرودگاه از نظر اراضی تحت تملک سومین فرودگاه بزرگ دنیا است؛ ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی تحت تملک فرودگاه است که فقط در ۵۰۰ هکتار آن کار شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: در ترمینال مسافربری فرودگاه امام خمینی (ره) به ۷ میلیون مسافر خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ فاز دو فرودگاه برای جابه‌جایی ۲۰ میلیون مسافر طراحی شده است اما اجرای آن ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: درآمد شرکت در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان از محل فراپروازی و مجموعه فرودگاهی بود که امسال به ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد، بنابراین نمی‌توان در این پروژه سرمایه‌گذاری چندانی داشت.

وی افزود: تاکنون ندیده‌ام سرمایه‌‌گذار داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) استقبال کنند و فقط در حد امضای تفاهم‌نامه‌ها بوده است.

ایلخانی بیان کرد: در حال حاضر مناطق مذکور بیابانی بیش نیست و تا زمانی که هایپرمارکت‌ها سود فراوانی می‌دهند کسی برای ساخت فرودگاه استقبال نمی‌کند.

وی افزود: اگر مجلس اجازه دهد می‌توانیم تا حدی از بودجه امسال و سال آینده شرکت فرودگاه‌ها بخشی از عملیات فاز دو را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: در ‌فاز ۲ فرودگاه امام دو هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه ازاد تجاری داریم که هیچ سرمایه‌گذاری در آنها انجام نمی‌شود مگر آنکه بخش هوانوردی آن فعال شود.

وی افزود: بودجه سال ۹۳ فرودگاه امام خمینی (ره) ۴۰ میلیارد تومان بود که تاکنون فقط ۳.۵ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

ایلخانی بیان کرد: مجری طرح توسعه فرودگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار است؛ در این راستا باید خود سرمایه‌گذاری کرده و پروژه‌ها را آغاز کنیم تا استقبال افزایش یابد.