پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور گفت: متخصص‌ترين روانشناسان و مشاوران که بالاترين رتبه دانشگاهي را دارند بر اساس تعرفه‌هاي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره براي يک جلسه حداکثر 56 هزار تومان مي‌گيرند درحالي که همتراز متخصص ما براي 10 دقيقه 35 هزار تومان دريافت مي‌کنند ولي متخصص ما براي 45 دقيقه اين مبلغ را مي‌گيرد.

دكتر عباسعلي اللهياري رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: اين واقعيت دارد كه خدمات روانشناسي و مشاوره خيلي گران است و وسع خيلي از شهروندان به مراجعه به روانشناس و مشاور نمي‌رسد. اما، حتما بايد اين ملاحظه را در نظر گرفت که همه جا اين خدمات گران است چون براي مثال ويزيت يک پزشک 15 دقيقه طول مي‌کشد اما يک جلسه مشاوره 45 دقيقه است.

وي افزود: وقتي ما لزوم ارتقاي سلامت رواني شهروندان را احساس مي‌کنيم بايد فعاليت‌هايي در راستاي ارايه خدمات به آنها نيز انجام دهيم. در اين حوزه يک وظيفه دولتي و حاکميتي هست و آن اين است که خدمات روانشناسي و مشاوره بايد تحت پوشش بيمه قرار گيرد. 

وي اضافه كرد: کار در حوزه روانشناسي و مشاوره عاشقانه و دلسوزانه است و اصلا نبايد گمان کرد که يک کار اقتصادي است. در کنار ارايه خدمات بيمه‌اي بايد حمايت‌هايي هم از روانشناسان و مشاوران انجام شود. 

رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور با اشاره به بي توجهي به بهداشت رواني در بودجه هاي ساليانه گفت: در نظام بودجه‌ريزي کشور در دولت و مجلس بودجه‌هاي کلاني براي سلامت و بهداشت رواني در نظر گرفته مي‌شود اما، به سازمان‌ها و نهاد‌هايي اختصاص داده مي‌شود که در حوزه سلامت و بهداشت رواني آنچنان که بايسته و شايسته است هزينه نمي‌کنند و نظارتي بر هزينه‌کرد آن نيست و به‌عبارت روشن‌تر بودجه حيف و ميل مي‌شود. 

دكتر الهياري افزود: ما انتظار داريم متناسب با نگاه مقام معظم رهبري در ابلاغ سياست‌هاي کلان نظام سلامت اين بودجه‌ها به همه مجموعه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با سلامت از جمله سلامت روان اختصاص داده شود و سازمان نظام روانشناسي و مشاوره از اين به بعد در تخصيص بودجه به‌حساب آيد و نظارت دقيقي در نحوه هزينه‌کرد اين اعتبارات به عمل آيد. 

وي اضافه كرد: واقعيت اين است که مردم به خدمات روانشناسي و مشاوره نياز دارند و از طرف ديگر، در بسياري موارد وسع‌شان نمي‌رسد. دولت بايد سازوکاري در اين زمينه تعبيه کند تا شهروندان بتوانند به اين خدمات دسترسي پيدا کنند.

به گفته دكتر الهياري، در همين مراجعه به روانشناس حرف‌هاي زيادي هست. نگاه ما اين است که مراجعه به روانشناس و مشاور تنها براي افرادي نيست که بيماري‌شان به مرحله حادي رسيده است بلکه، براي حادنشدن بيماري بايد به روانشناس و مشاور مراجعه کرد همانطور که، افراد سالم براي افزايش مهارت اجتماعي، داشتن تفکر منطقي و ... مي‌توانند به روانشناس و مشاور مراجعه کنند. 

وي افزود: در سياست‌هاي کلي سلامت که توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده به اين امر تاکيد شده است. بايد به مرحله‌اي رسيد که خدمات روانشناسي و مشاوره فراگير شود.