به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس  حبیب کاشانی پس از حضور در مراسم قرعه‌کشی مرحله مقدماتی المپیک 2016 بامداد امروز از دوحه به تهران بازگشت. حضور چند روزه کاشانی با محمد خاکپور سرمربی تیم ملی برای رایزنی با کشورهای مختلف و همچنین انتخاب محل تمرین، اردو و سایر مسائل مربوط به تیم امید اهمیت فراوانی داشت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیحات لازم را ارائه کرد. مصاحبه حبیب کاشانی با خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:

فارس: به نظر می‌رسد در دوحه برای تیم امید چانه‌زنی‌های متعددی را با کشورهای مختلف انجام دادید.

بله، همگان به این باور رسیده‌ایم که برای المپیکی شدن تیم امید ایران باید از همه سختی‌ها عبور کرد. در این حضور چند روزه ما در دوحه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای متعددی را با مسئولان و چهره‌های مطرح فوتبال جهان انجام دادیم. از جمله اینکه روز گذشته ما دیداری را با بورا میلوتینوویچ سرمربی شناخته شده فوتبال در جهان که زمانی مربی خاکپور هم بوده داشتیم و در مورد مسائل مختلف گفت‌وگو کردیم.

فارس:‌ آقای کاشانی خیلی شفاف بگویید. ایران برای صعود به المپیک 2016 در گروه راحتی قرار گرفته یا سخت؟

به نظر من هر تیمی که می‌خواهد المپیکی شود باید از سختی‌های بزرگی عبور کند و در مسیر صعود به المپیک 2016 هیچ مانع آسانی وجود ندارد. 16 تیمی که به این مرحله رسیده‌اند از بین 35 کشور هستند که همگی مدعی حضور در المپیک 2016 برزیل هستند. در واقع بهترین‌های آسیا غربال شده‌اند تا این 16 تیم به المپیک 2016 برزیل برسند. هیچ تیم آسانی وجود ندارد. همه با انگیزه هستند چرا که صعود به المپیک یعنی یک رویداد کاملا تاریخی. رویدادی که اگر کشوری در آن حضور پیدا کند سال‌ها در موردش صحبت خواهم کرد سالیان سال افتخار در المپیک در کارنامه ورزشی هر کشور ثبت خواهد شد. علاوه بر این فراموش نکنید که در رده تیم امید میانگین سنی بازیکنان جوان است و جوانانی که با تعصب می‌خواهند پرچم کشورشان را به اهتزاز درآورند و در هر میدانی از هیچ جنگ و نبردی دریغ نخواهند کرد.پس این فاکتورها نشان می‌دهد که هیچ تیم آسانی وجود ندارد حتی تیم ملی ویتنام که با داشتن یک مربی ژاپنی برای صعود می‌جنگد. ما در دوحه گفت‌وگویی با سرمربی تیم ملی ویتنام داشتیم که در این صحبت انجام شده وی یک نکته کلیدی به ما گفت. او تأکید کرد که در بازی‌های آسیایی تیم ملی ایران تیم ویتنام را دست کم گرفته بود. این یعنی یک درس. ما در اینچئون ویتنام را دست کم گرفتیم و به آنها باختیم. پس این تجربه هم نشان می‌دهد که فرقی بین تیم قطر که میزبان مسابقات است و از مزایای هواداران، داوری و ... سود می‌برد با تیم اردن و ... ندارد.

فارس: تکلیف تیم امید برای حضور در مسابقات غرب آسیا چه شد؟

همانطور که می‌دانید ما در مسابقات غرب آسیا در گروه مرگ قرار گرفته‌ایم. طبیعتا باید با توجه به هدف‌گذاری که انجام شده سخت بجنگیم و همانطور که می‌دانید 8 بازیکن ما به صورت مشترک در تیم بزرگسالان نیز هستند. ما انتظار داریم که اگر هدف‌گذاری فدراسیون فوتبال این است که در مسابقات غرب آسیا با قدرت حاضر شویم امکانات و اختیاراتی را هم در اختیار ما بگذارند.

فارس: اسامی تیم امید برای حضور در غرب آسیا اعلام شده است؟

خیر، شب گذشته آخرین فرصت بود که باید اسامی را اعلام می‌کردیم اما 48 ساعت فرصت گرفتیم تا کفاشیان پس از گفت‌وگویش با کی‌روش به ما اعلام کند که چه نفراتی را می‌توانیم در اختیار داشته باشیم. پس از اعلام کفاشیان نفرات‌مان را تا پایان امروز اعلام خواهیم کرد. باید بدانیم کدام نفرات در بزرگسالان هستند و کدام نفرات در تیم امید که البته دوست داریم در هر دو جبهه موفق باشیم.

فارس: تیم امید ایران در کدام هتل در دوحه اسکان خواهد گرفت؟

در مرحله مقدماتی المپیک 2016 ما قراردادمان را نهایی کردیم که تیم امید کشورمان در هتل میلینییوم دوحه باشد. محل بازی و محل اردوها و محل تمرین تیم ملی نیز در قطر مشخص شده است.

فارس:‌ از بازی‌های دوستانه برای تیم امید چه خبر؟

ما در دوحه با 5 کشور رایزنی کردیم که خوشبختانه همه آنها برای انجام دیدار دوستانه با تیم امید ایران اعلام آمادگی کردند. مسئولان فدراسیون فوتبال ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان، استرالیا و یمن آمادگی خود را برای برگزاری دیدار دوستانه با تیم امید را اعلام کردند و فقط قرار شد محل و زمان بازی را اعلام کنند که طبق برنامه ای که خواهیم داشت این بازی‌ها را نیز انجام می‌دهیم.

فارس: از جلسه کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران با محمد خاکپور سرمربی تیم امید ایران چه خبر؟

این موضوع کاملا در اختیار علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران است. یک نکته حیاتی در این بحث وجود دارد. هم ما و هم تیم بزرگسالان تلاش‌مان این است که ملت ایران را خوشحال کنیم. هدف ما از جنگیدن در میدان‌های بین‌المللی خوشحالی و شاد کردن دل مردم ایران است. الان شرایطی نیست که بگوییم مردم از رفتن به جام جهانی خوشحال می‌شوند یا المپیک. هدف خوشحالی مردم است که با هر دو اتفاق مردم کشورمان خوشحال خواهند شد. طبیعتا هماهنگی این جلسه بر عهده رئیس فدراسیون است که امیدواریم هر چه سریعتر این تصمیم را بگیرند.

فارس: مثل اینکه دغدغه زیادی هم برای وضعیت بازیکنان تیم امید ایران دارید؟

بله، مثلا شب گذشته اعلام شد که یوسف وکیا مدافع راست تیم امید از ناحیه پا دچار پارگی رباط صلیبی شد. خب در این شرایط که ما می‌خواهیم برای صعود به المپیک تلاش کنیم خیلی سخت است که جایگزین چنین بازیکنی را پیدا کنیم. ما بدون داشتن نفرات و بدون حمایت و نبود امکانات دشوار است که بتوانیم به این هدف برسیم. تیم امید شرایط خاص خودش را دارد و هماهنگی‌ها برای داشتن همه نفرات کار راحتی نیست. من امیدوارم کفاشیان تدابیری بیندیشد که هر کدام از ما، تیم امید یا بزرگسالان به بهترین شکل وظایف‌شان را انجام دهند.

فارس: سربازها هم یکی دیگر از مشکلات کلیدی برای تیم امید است؟

بله، اما همانطور که گفتم برای حل این مشکلات و موانع باید با همه وجود و با فروتنی خاصی مسائل را حل و فصل کرد. اگر بنده پشت دفتر فرمانده ناجا یا اداره نظام وظیفه می‌ایستم و تواضع به خرج می‌دهم فقط و فقط به این دلیل است که می‌خواهم مشکلات حل شود. ما برای رفع مشکلات تیم امید هر هفته جلسه داریم و مسائل را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم. از لباس و هواپیما گرفته تا سربازها و ... مسائلی هستند که باید در تیم امید به آنها توجه کرد. ما در تیم امید واقعا مثل یک فدراسیون کار می‌کنیم و اگر این کار را نکنیم به مشکل می‌خوریم شرایط ما سخت است برای در اختیار داشتن بازیکنان واقعا باید تدبیر داشت چرا که بازیکنان تیم امید یا سرباز هستند یا دانشجو و حل کردن مسائل آنها واقعا زمان‌بر است.

فارس: در این وضعیت کار کردن برای محمد خاکپور نیز سختی‌های خاص خودش را دارد.

خاکپور از جمله مربیان ایرانی است که با عرق به وطن و اینکه او یک ایرانی است با تعصب کامل کار می‌کند. او از زمانی که سرمربی تیم امید شده یک ریال نه پاداش گرفته و نه پول. این یعنی یک ایرانی متعهد. او قرارداد اولش را نگرفته و قرارداد دوم را هم نیز هنوز چیزی دریافت نکرده است و 10 ماه است که با همه وجود کار می‌کند.

فارس: آقای کاشانی تکلیف عبدالله‌زاده و سروش رفیعی برای همراهی تیم امید چه شد؟

ما برای اینکه مشکل عبدالله‌زاده و سروش رفیعی را حل کنیم با کفاشیان قرار گذاشتیم که جلسه‌ای را با آقای سرلشکر سید حسن فیروزآبادی برویم. تا مشکل‌شان را حل کنیم. شما ببینید سروش رفیعی و عبدالله‌زاده نفراتی هستند که دوره‌ها‌ی آموزشی خود را گذرانده‌اند و بازیکنانی هستند که تخلف نداشتند. ما امیدواریم با جلسه‌ای که برگزار می شود این مسئله را نیز برطرف کنیم.

فارس: از جلسه‌تان با رؤسای فدراسیون فوتبال‌های آلمان و هلند بگویید.

به نظر من بعد از انقلاب این جلسات از بهترین جلسات ورزشی بودند که در تاریخ کنونی می‌توان در جزء برترین‌ها قرار داد. پیش از این حتی نامه‌نگاری‌هایی انجام شده بود تا بلکه بتوانیم رئیس فدراسیون فوتبال آلمان را ببینیم اما این اتفاق رخ نداد. ما جلسات خوبی را برگزار کردیم اما رئیس فدراسیون آلمان به ما اعلام کرد که فدراسیون فوتبال این کشور درگیر انتخابات فیفا است و تمرکزشان روی حمایت اروپایی‌ها از میشل پلاتینی است. آنها جلسه‌ای را با در مالت داشتند اما در همین جلسات توافق کردیم که کارگروهی تشکیل شود تا وضعیت بازی دوستانه تیم ملی بزرگسالان ایران و آلمان بررسی شود تفاهم‌نامه‌هایی نیز در زمینه انتخاب مربی زن برای فوتبال بانوان ایران، مباحث آموزشی و فنی مورد تصویب قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد. انجام بازی برای تیم های زیر 21 ساله‌های ایران بین ایران و آلمان نهایی شد اما در مورد بازی تیمهای بزرگسالان قرار شد روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال آلمان و ایران کارگروهی را در این زمینه تشکیل دهند. رئیس فدراسیون فوتبال آلمان در جلسه‌آی که با او داشتیم یک پیشنهاد به ما داد تا فوتبال ایران در رنکینگ فیفا به رتبه 30 برسد. او به بنده و کفاشیان گفت اگر می‌خواهید بدانید که کلید موفقیت فوتبال آلمان چه بوده یک واقعیت را بیان بکنم؛ به نفرات 10 تا 14 سال توجه کردیم و در فوتبال جهان پیشرفت کردیم این کلید موفقیت ما است. از شما هم می‌خواهم برای آنکه فوتبال‌تان پیشرفت کند از مربیان باتجربه و با دانش خود برای نفرات 10 تا 14 سال سرمایه‌گذاری کنید. ما هم در این زمینه حتما با شما همکاری خواهیم کرد. ما کمک می‌کنیم تا رنکینگ ایران تا 30 بالا برود اما بیشتر از این اجازه نخواهیم داد که بالاتر بروید چون رقیب آلمان می‌شوید (جمله آخر را با خنده بیان کرد).