صبح امروز 18 اسفند، مراسم آیین نوروز با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و مدیر کل میراث فرهنگی، مهندس بهشتی رئیس مرکز پژوهشگاه میراث فرهنگی و رجبعلی خسروآبادی رئیس میراث فرهنگی استان تهران در موزه ملی برگزار شد.
 
سلطانی‌فر پس از خیر مقدم به حضار و مسئولان در خصوص نوروز و آیین‌ آن گفت: ابتدا از همکارانمان که برای برگزاری این مراسم تلاش کردند، تشکر می‌کنم. شاید بتوان گفت آیین نوروز، سنت‌ها، پویایی محتوا و جهان‌بینی آن مخصوص یک ملت و قوم نیست. حال باید پرسید نوروز به چه معناست و این شاید سوالی باشد که خیلی از افراد از خود می‌پرسند.
 
وی ادامه داد: «نوروز» به معنای نو شدن است و تنها نویی یک لباس نیست؛ بلکه کنار گذاشتن ناامیدی‌ها و یاس است. در حالی که جهان در تکاپو و فعالیت است، ساکن بودن درست نیست. به همین دلیل نوروز نو شدن جامعه، جهان و انسان است که هر سه اینها نیاز به پاک‌سازی دارند. این نو شدن خود به معنی شروعی دوباره است. یعنی دور ریختن ناامید‌ی‌ها و یاس. مردم ما در نوروز هم خانه دل و هم خانه‌ای که در آن سکونت دارند را پاک می‌کنند و هر دو را از گرد و غبار می‌زدایند و دعای معروف «یا مقلب القلوب» را می‌خوانند. شاید چنین تفسیری از نوروز است که وقتی با ایام فاطمیه‌ تلاقی پیدا می‌کند یک نوع حس معنوی و زیبایی می‌بخشد.
 
سلطانی‌فر اظهار داشت: نوروز معنای دیگری نیز دارد و آن این است که هر گاه ما از ناامیدی به امید دست پیدا می‌کنیم، نو روز دیگری است. حال باید امروز برای ملت ایران که در طی تاریخ بنای امید و آغازی دوباره دارند، این آیین و سنت را زنده نگه داشت. اما چرا نوروز برای ایرانیان به عنوان آغاز سال نو انتخاب شده؟ نوروز زمان اعتدلال بهاری و یکی شدن طول روز و شب است. این آیین به ما یاد داده است که هیچ چیز برتر از اعتدال نیست و تفریط و افراط در هر عرضه‌ای چیزی جز ناامیدی نمی‌آورد و اگر فرهنگ و تمدن ایران سال‌ها پایدار است، این خود ریشه در فلسفه‌ای دارد که در آیین نوروز پیدا است. نوروز به ما یاد می‌دهد زمان امید و اعتدال است و آتش جنگ و ویرانی که افراطیون در جهان ایجاد کردند را با نوروزی که نماد صلح و اعتدال است، نشان آنها می‌دهیم تا متوجه خطاهای خود بشوند. نوروز در سرزمین ما همیشه با مهربانی‌ها قرین بوده و دارای صدای صلح و دوستی است.
 
وی در ادامه گفت: اینک در آستانه نوروز دیگر ایستاده‌ایم که همه چیز را تازه می‌خواهد و غبار خستگی را می‌زداید. نوروزی که به تعبیر رئیس‌جمهور کشورمان نماد آراستگی است. به انگیزه ایران را می‌آراییم. به امید آن روزی که هر روزمان نوروز باشد و با تشکیل این گردهمایی‌ها و برنامه‌های مختلف به استقبال نوروز می‌رویم.