به گزارش  پارس ، فارس به نقل از روزنامه آمریکایی « واشنگتن پست» ، « هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا روز دوشنبه، ضمن حمایت از درخواست « باراک اوباما» برای اقدام نظامی در سوریه اعلام کرد: استفاده غیرانسانی از سلاح های کشتار جمعی علیه مردم بی گناه، زنان و کودکان در قلب نظم جهانی ما، نقض استانداردهای جهانی است و بنابراین یک واکنش شدید از جانب جامعه بین الملل به رهبری آمریکا لازم و ضروری است.

کلینتون، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آْمریکا، اولین اظهارات آشکار خود درباره سوریه را در نشست کاخ سفید مطرح کرد.

او که لحظاتی قبل از ایراد این اظهارات، از یک دیدار با اوباما درباره پیشنهاد روسیه درباره سوریه برای جلوگیری از اقدام نظامی در دمشق آمده بود بود، گفت که پیشنهاد روسیه مبنی بر آنکه دولت « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه سلاح های شیمیایی خود را تحت کنترل جامعه بین الملل قرار دهد، گفت چنین پیشنهادی مهم است اما نباید بعنوان بهانه دیگری برای تأخیر یا توقف حمله قرار گیرد و روسیه باید صادقانه از تلاش های جامعه بین الملل حمایت کند یا پاسخگو باشد.

کلینتون ادامه داد که پیشنهاد روسیه تنها به دلیل تهدید نظامی معتبر آمریکا مطرح شد.

تأیید اقدام نظامی علیه سوریه از جانب کلینتون در شرایطی مطرح شده است که دولت اوباما تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا حمایت کنگره را برای اقدام نظامی در سوریه جلب کند و اوباما امروز قرار است با سناتورهای کنگره دیدار کند و امشب نیز در کاخ سفید برای مردم کشورش درباره سوریه سخنرانی کند.

یکی از مشاوران کلینتون اعلام کرد که وزیر خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه با اوباما درباره سوریه گفت وگو کرد و و چندین مکالمه در روزهای اخیر با « دنیس مک دوناف» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید داشته است.

بر اساس این گزارش، کلینتون در صدد است تا اظهارات مشابهی را درباره سوریه امشب در « فیلادلفیا» صورت دهد؛ مکانی که او مدال آزادی ۲۰۱۳ مرکز ملی قانون اساسی را دریافت می کند.

مشاور کلینتون اطلاع داد که اوباما حدود یکساعت بعد از سخنرانی کلینتون، سخنرانی ملی درباره سوریه صورت می دهد.

رئیس جمهور آمریکا پس از پیشنهاد روسیه درباره سوریه تا حدودی درباره اقدام نظامی در سوریه دچار تردید شده است زیرا بسیاری از نمایندگان کنگره و نمایندگان لیبرال و بسیاری از جمهوری خواهان و حتی دموکرات های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با اقدام نظامی مخالف هستند و پیشنهاد روسیه هم موجب شده است که تردید و دو دلی اوباما برای حمله بیشتر شود.

کلینتون این اظهارات خود درباره سوریه را روز دوشنبه در نشست کاخ سفید در خصوص مبارزه با قاچاق حیات وحش مطرح کرد.