به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه نیشین، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آتی میلادی در نیویورک دیدار و گفتگو کرده و آنها را برای احیای روند صلح در افغانستان و برقراری ثبات منطقه ای ترغیب کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به پاکستان از نواز شریف برای سفر ماه آتی میلادی و شرکت در این گفتگو دعوت کرد.

وی با اذعان به این مساله که پاکستان قربانیان زیادی را در راه مقابله با تروریسم فدا کرده، اعلام داشت که نقش این کشور در روند صلح و سازش در افغانستان مهم و پراهمیت است.

جیمز دوبنیز، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان که هفته گذشته با کرزای در کابل گفتگو کرد، نتایج حاصله از سفر جان کری به اسلام آباد و گفتگوهای میان وی با مقام های پاکستانی را به اطلاع رئیس جمهوری افغانستان رساند.

این اقدام دولت واشنگتن پیش از سفر برنامه ریزی شده کرزای به پاکستان که قرار است اواخر ماه جاری میلادی به دعوت نواز شریف صورت می گیرد، انجام می شود. نواز شریف قرار است در مورد روابط دو جانبه با کرزای به گفتگو بنشیند.

دولت آمریکا این تصمیم را از جانب دولت اسلام آباد یک تحول و بهبود روابط خوب ارزیابی کرد.

سرتاج عزیز، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی ماه گذشته و برای بهبود روابط با دولت کابل به افغانستان سفر کرد و مذاکرات سودمندی را با مقام های ارشد دولت کابل به ویژه کرزای انجام داد. وی همچنین به درخواست نواز شریف از کرزای دعوت کرد تا به اسلام آباد سفر کند.

کرزای امیدوار است که سفرش به پاکستان باعث ارتقای روابط دو جانبه میان اسلام آباد و کابل و تسریع روند صلح در افغانستان شود.

دولت کابل معتقد است که پاکستان می تواند بر طالبان برای شرکت در مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان اثر بگذارد و به حل بحران در این کشور کمک کند.