به گزارش پارس به نقل از کیهان: رویتر در گزارشی از احتمال کاستن از ماجراجویی سال های اخیر در سیاست خارجی رژیم قطر خبر داد و نوشت: قطر از مواضع پیشین خود در سیاست خارجی عقب نشینی می کند، اما نه آن قدر که به حمایت هایش از شورش های بهار عرب و نفوذ اسلام گراها خاتمه دهد؛ در حقیقت به نسبت قبل تا حدی دست به عصا راه خواهد رفت.
رویتر به حمایت های پادشاهی قطر از گروه اخوان المسلمین در مصر اشاره می کند که زنگ خطر را برای دیگر پادشاهی های خلیج فارس به صدا درآورده است.
گزارشگر رویترز از مورد شبکه الجزیره نام می برد که قطری ها با استفاده از آن به عامل « مزاحمی» برای پادشاهی های خلیج فارس تبدیل شده اند، شبکه ای که با حمله به « حکومت استبدادی در خارج از مرزهای قطر دیدگاه های اسلام گراها را تبلیغ می کند» .
رویتر می نویسد: همه این ها نشانه هایی از تلاش طولانی مدت قطر برای ارتقای جایگاه بین المللی خود فرض شده است، اما گزارشگر رویترز می نویسد که اکنون در پی شکست های شورشیان در سوریه، برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر و ناکامی در میزبانی گفت وگوهای صلح میان افغان ها، این رویای قطر رفته رفته رنگ می بازد. اینجاست که منتقدان به شماتت سیاست های خارجی قطر می پردازند و می گویند که این کشور، « اکنون باید احتیاط بیشتری کند، به عربستان قدرتمند در منطقه احترام بگذارد و روی مسائل داخلی خود و اولویت های آن تمرکز کند، مانند پروژه های عمرانی قبل از آن که بازی های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به میزبانی قطر برگزار شود.
کارشناسان همچنین این بحث را مطرح می کنند که اقدام ماه گذشته امیر قطر در تفویض سلطنت به پسر جوان خود، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، فرصت خوبی را در اختیار قطر قرار خواهد داد تا دوباره همه چیز را شروع کند، اما همین کارشناسان هم انتظار ندارند که قطر مواضع خود را به کلی تغییر دهد. به عبارتی عقب نشینی آری، اما تغییر ۱۸۰ درجه ای موضع نه.
به گزارش رادیو فردا قانم نوصیبه، کارشناس امور کشورهای عرب خلیج فارس در انجمن جهانی کورنرستون که یک نهاد مشاوره مدیریتی است، می گوید: « آنها احتمالا تمایل به تغییر سیاست خود داشته باشند. اما در موقعیتی نیستند که بتوانند چنین کنند، حداقل در کوتاه مدت چنین امکانی ندارند» .
رویترز می نویسد که قطر در دوره زمامداری امیر سابق خود بیش از هفت میلیارد دلار به مصر تحت رهبری محمد مرسی قرض داد در حالی که اکنون مرسی از قدرت برکنار شده و در بازداشت به سرمی برد.