به گزارش پارس به نقل از کیهان: در این دوره بر خلاف دوره های پیشین به طور قابل ملاحظه ای تبلیغات کاغذی و ستادهای تبلیغاتی کاهش داشته اند که فارغ از عامل گرانی کاغذ، یک دلیل عمده دیگر نیز دارد. در این دوره رسانه ملی فرصت مناسب و یکسانی را در اختیار همه نامزدها گذاشته است تا در قالب برنامه های گوناگون، افکار خود را به مردم عرضه کنند. برنامه هایی که محور آنها مناظره های دسته جمعی کاندیداها بود که با مناظره سرد اقتصادی آغاز شد و با مباحث فرهنگی شتاب گرفت و در ایستگاه مناظره سیاسی به اوج رسید.
اگر چه هر هشت رقیب راهیابی به پاستور از طریق امواج تلویزیون و رادیو صدا و تصویر خود را به دورافتاده ترین نقاط کشور نیز رساندند اما انگار باز هم دیدارهای چهره به چهره هنوز هم رونق و تاثیر خاص خودش را دارد و تقریباً همه کاندیداها حاضر به از دست دادن چنین فرصتی نیستند. حتی اگر به قیمت فشردگی و خستگی سفر و سخنرانی در چند استان، طی یک روز باشد.
ترافیک سفرهای تبلیغاتی به گوشه و کنار کشور را نوعی مناظره غیرمستقیم میان کاندیداها نیز می توان دانست. مردم سخنان همه را مستقیم و غیرمستقیم می شنوند و در نهایت آنان هستند که تصمیم می گیرند کدام نامزد بهتر و بیشتر می تواند پاسخگوی مطالباتشان باشد.
جلیلی در یاسوج و شیراز
سعید جلیلی روز گذشته به کهگیلویه و بویراحمد رفت و در مصلای امام خمینی یاسوج گفت: با استفاده از همه ظرفیت ها می توانیم نه تنها مشکل بیکاری و گرانی نداشته باشیم بلکه مشکلات دیگر را نیز برطرف کنیم.
وی به نامه های مردمی که در سفرهای استانی به دستش می رسد افزود: متاسفم که بگویم بیشتر نامه ها در مورد گرانی و بیکاری است و نباید رفع بیکاری فقط در حد شعار باشد.
جلیلی عدالت در توزیع منابع را ضروری دانست و گفت: نباید تفاوتی میان شهروند عشایری و تهرانی باشد و باید شعارها را تبدیل به واقعیت کنیم.
وی با ذکر این نکته که دوبرابر یارانه های یک ماه در اختیار ۶ بدهکار بانکی در کشور است، گفت: چرا باید یک کشاورز برای ۵ میلیون تومان این همه دردسر بکشد و ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار ۶ نفر بدهکار بانکی باشد.
جلیلی از موقعیت ایران بعنوان خیبر یاد کرد و گفت: تا پشت خیمه دشمن رفته ایم ولی عده ای با ترفند تردید می خواهند ملت را در موضع ناامیدی قرار دهند.
جلیلی که قرار است امروز به زادگاهش خراسان برود، پس از یاسوج راهی شیراز شد و در اجتماع مردم این شهر سخنرانی کرد.
حداد عادل در تبریز
غلامعلی حداد عادل دیروز به آذربایجان شرقی رفت و در جمع تبریزی ها به سخنرانی پرداخت.
وی در مسجد طوبی شهر تبریز گفت: ما باید با تقوا و تدبیر و وحدت و همت دست به دست هم دهیم و آنچه را که دشمن خواسته برای ما ایجاد کند، در برابر آن حماسه ایجاد کنیم و بگوییم که ما حاضر نیستیم که انقلاب خود را با وعده های رفاه شما کنار بگذاریم.
حداد عادل در ادامه اظهار داشت: ما از آرمان های امام، رهبری و شهدا جدا نخواهیم شد و استقلال خود را به فشارهای اقتصادی دشمنان نمی فروشیم. امروز به لطف خدا کشور ما در میان کشورهای منطقه امنیت و پیشرفت بیشتری در همه رشته ها دارد که ما باید آن را حفظ کرده و قدر آن را بدانیم.
در ادامه حداد عادل به سوالات مردم پاسخ داد و گفت: بنده همواره سعی می کنم که به وظیفه ام عمل کنم و همانطور که در مناظره ها دیدید، مسیر بنده اصولگرایی و حمایت از ولی فقیه است که امیدوارم در آینده هم بتوانم به این وظیفه خود عمل کنم.
وی خاطر نشان کرد: من به شما اطمینان می دهم که کاری برخلاف وحدت اصولگرایان و کاری که به شکست آنها در عرصه انتخابات منجر شود، نخواهم کرد.
رضایی در اهواز
محسن رضایی هم به زادگاهش خوزستان رفت و در جمع مردم اهواز حاضر شد.
وی در این سفر گفت: امیدوارم در شرایط حساس فعلی کشور که ملت ایران در آستانه تصمیم گیری مهم و سرنوشت سازی است، همه برادران و خواهران خوزستانی با قدرت تمام یک حماسه بزرگ سیاسی دیگر را در کشور رقم بزنند و ثابت کنند خوزستانی ها نه تنها مرد جنگ و دلاوری، بلکه مرد سیاست و سیاست مداری هم هستند.
رضایی تصریح کرد: دولت آینده در شرایط حساسی در حال شکل گیری است؛ یک بعد شرایط فعلی کشور تحریم های اقتصادی اعمال شده از سوی نظام استکبار غرب به بهانه مساله هسته ای ایران است. نظام استکبار غرب، ایران را تحریم کرده و اجازه فروش نفت را نمی دهد و نمی گذارد کشتی ها به بنادر ایران نزدیک شوند. تحریم های اقتصادی یکی از مسایل پیش روی کشور است و مساله دیگر نیز مشکلات اقتصادی کشور و گرانی و بیکاری و فشارهای شدید موجود بر روی مردم است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مساله سوم این است که بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال است که منازعات سیاسی تحت عنوان جناح های سیاسی به کشور وارد شده و از پشت صحنه مدیریت کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ بنابراین منازعات سیاسی، تحریم ها و مشکلات اقتصادی در کشور سه مساله پیش روی کشور است که باید خاتمه یابند.
روحانی در رشت
حسن روحانی که به رشت رفته بود با بیان اینکه" با هوشیاری ملت، هیچ کس جز مردم نمی تواند رییس جمهور تعیین کند" ، گفت: عده ای می خواهند بی دردسر نتیجه صندوق را تصاحب کنند اما تنها راه برای پیروزی و موفقیت حضور مردم در ۲۴ خرداد است.
وی خطاب به جمع حاضر افزود: کسی شما را ناامید نکند و نگوید که پای صندوق رفتن تاثیر ندارد و هرکه را می خواهند از قبل تعیین شده است، چون اینها سخنان شیطانی است که می خواهند ما پای صندوق رای نشتابیم و بدانید و مطمئن باشید با هوشیاری ملت هیچ کسی جز ملت نمی تواند رییس جمهور تعیین کند.
روحانی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه های نقدی ادامه پیدا می کند، خاطرنشان کرد: به نظر شما این یارانه کم کم قیافه صدقه پیدا نکرده است؟ البته یارانه باید ادامه یابد اما ارزش پول هم ثابت بماند. ما با تقویت ارزش پول ملی در کنار یارانه مختصر که پرداخت می شود با یارانه کالایی به اقشار کم درآمد کمک خواهیم کرد و زندگی مردم را در مسیری قرار می دهیم که آسود ه تر و راحت تر باشند.
عارف در بیرجند
محمدرضا عارف نیز دیروز به خراسان جنوبی رفت و در جمع بیرجندی ها سخنرانی کرد.
عارف گفت: در دولت دوم اصلاحات موضوع پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.
وی با اشاره به این که خراسان جنوبی دارای پتانسیل ها خوبی برای پیشرفت و توسعه است، گفت: منابع زیرزمینی، بازارچه های مرزی، کشاورزی و رونق کسب و کار از اولویت های ما برای خراسان جنوبی خواهد بود.
معاون اول دولت اصلاحات با بیان این که من به عنوان نامزد اصلاح طلب در صحنه حضور دارم، افزود: اصلاح طلبی یعنی صبر و سعه صدر و پاسخ گویی به دغدغه ها و مشکلات معیشتی مردم، اصلاح طلبی تحقق آرمان های انقلاب اسلامی است.
عارف با بیان این که اصلاحات یعنی بازگرداندن کشور روی ریل تعالی، افزود: اصلاحات یعنی برخورد غیر سیاسی با امور اجتماعی و علمی کشور، یعنی حضور و حماسه آفرینی و مشارکت، یعنی شایسته سالاری و مردم سالاری و خردورزی در امور اجتماعی کشور.
وی اظهار کرد: آمده ام فساد را ریشه کن کنم تا دیگر پرونده ۳هزار میلیارد تومانی در کشور نباشد و آمده ام تا به جوانان نوید پیروزی در ۲۴ خرداد را بدهم و شما جوانان باید در صحنه حضور داشته و رای بدهید زیرا حضور و مشارکت شما مردم رمز پیروزی ما است.
غرضی در حضر
در میان هشت نامزد انتخابات، غرضی تنها کسی است که حضر را بر سفر ترجیح داده و کانال رسانه را برای سخن گفتن با مردم انتخاب کرده است.
سیدمحمد غرضی روز گذشته به خبرآنلاین رفت و در جمع خبرنگاران حاضر شد. غرضی در این نشست درباره دلیل اتخاذ این سیاست تبلیغاتی گفت: من به چند سفر استانی رفتم اما تشخیص اجتماعی من این است که با رسانه ها کار کردن باعث می شود تا اثر اجتماعی انسان بیشتر باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: اصلاحات یک مفهوم کلی است اما عده ای که نتوانستند کاری کنند آن را یدک می کشند و حالا گرفتار اعمال خودشان هستند.
وی با بیان اینکه بستر انقلاب ایران بستری ۲۰۰ ساله است و در این بستر هرکسی می تواند خدمت کند و کسانی که به دنبال اسم و رنگ برای خود هستند از بین می روند، افزود: من می گویم کسانی که می خواهند سیاست را بر فرهنگ تحمیل کنند باعث خواهند شد که فرهنگ از بین برود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره رویکرد خود به احزاب و گروه های سیاسی، گفت: گذشته اعتماد به احزاب و گروه ها در ایران منفی است اما گذشته اعتماد به انقلاب همچنین آینده این اعتماد مثبت است. کسانی که به ستادها و گروه های سیاسی تکیه می کنند و به جای اینکه رنگ جمهوریت داشته باشند رنگ حزبی دارند کاری از پیش نمی برند.
قالیباف در بجنورد و مشهد
محمدباقر قالیباف روزگذشته به خراسان شمالی رفت و در اجتماع مردم گفت: ایران کشور فقیری نیست و دارای ظرفیت بالایی است اما در حال حاضر گرفتار سوءتدبیر شده است و کشور بد اداره می شود.
وی اضافه کرد: امروز من مکلفم که به دلیل رشادت های خون پاک شهدا که توانستند استقلال کشور را حفظ کنند و ملت را از زیر فشار استبداد و استعمار نجات دهم، به کشور عزت دهم، راه آنان را ادامه دهم و آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را برای پیشرفت کشور در اولویت کاری قرار دهم.
قالیباف با بیان اینکه" در حال حاضر برای حفظ انقلاب و نظام چاره ای جز این نداریم که مجموعه اجرایی کشور بویژه در حوزه اقتصادی را کارآمد کنیم" ، افزود: همه آنها در یک جمله خلاصه می شود که دولتی را بر سرکار بیاوریم که گره ای از مشکلات را بگشاید و مردم را از پیچ مشکلات نجات دهد و اگر غیر از آن باشد شعار است و فقط لفاظی کرده ایم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: گرانی، بیکاری و تورم برای مردم غیر قابل تحمل شده است و باید به سرعت این مشکلات مرتفع شوند. پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و اگر در این راه کار کنیم، مجاهدت کرده ایم.
قالیباف از خراسان شمالی راهی خراسان رضوی شد و شب گذشته در جمع همشهریان مشهدی خود به سخنرانی پرداخت.
ولایتی در ایلام و خرم آباد و همدان
علی اکبر ولایتی هم روز گذشته در جمع مردم خرم آباد در محوطه قلعه فلک الافلاک سخنرانی کرد و گفت: ما وامدار و مدیون کسانی هستیم که در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش اساسی داشته اند و مردم لرستان در ردیف کسانی هستند که بیشترین سهم را دراین میان به خود اختصاص داده اند و در دوران دفاع مقدس نیز حضوری چشمگیر داشته اند.
وی افزود: توسعه راههای ارتباطی، افزایش تعداد شرکت های تولیدی و کارخانه ها، فعال سازی دوباره کارخانه های نیمه تعطیل، استفاده از ظرفیت های عظیم کشاورزی و پایان دادن به رتبه اول بیکاری لرستان از اهداف اصلی دولت من است. وی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه ها در دولت وی ادامه خواهد داشت، گفت: در این بخش به صورت ناقص عمل نخواهیم کرد و یارانه ها تنها به مردم اختصاص داده نمی شود بلکه? ? درصد سهم تولیدات، کشاورزی و صنعتی نیز اجرایی خواهد شد.
ولایتی با اشاره به اینکه درمان رایگان را برای کشور عملی خواهد کرد، اظهار داشت: اجرای طرح سلامت ایرانیان به عنوان یکی از طرح های محوری است که باید اجرا شود تا میزان پرداخت مردم برای درمان را به صفر برسانیم.
ولایتی علاوه بر خرم اباد، روز گذشته به ایلام و همدان نیز رفت و دیدارهایی در این دو شهر انجام داد.