دکتر محمدباقر قالیباف در همایش نواصولگرایی از نگاه جریان دانشجویی
نواصولگرایی یعنی بنای جدید بر مبنای اصول انقلاب و اسلام سیاسی امام/ نیاز امروز جریانات سیاسی رجعت به امام است/ نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمیشود
در عرصه سیاست داخلی دو جریان داریم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، باید بپذیریم که واقعیتی که امروز در آن زندگی می کنیم در کشور ما یک فضاسازی یک دوقطبی وجود دارد. اگر این دو جریان درست عمل می کرد می توانست و می تواند بهترین مدل جریان سیاسیورزی باشد.
محمدباقر قالیباف در همایش «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ماه ربیع الاول و تسلیت جانباختگان زلزله کرمانشاه گفت: «وقتی به کشورمان نگاه می کنیم، در عرصه سیاست داخلی دو جریان داریم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، باید بپذیریم که در واقعیت امروز کشور ما، یک فضاسازی دوقطبی وجود دارد. که اگر این دو جریان درست عمل می کردند می توانست بهترین اصول سیاست ورزی را داشته باشد.»
قالیباف افزود: «مهمترین مشکل ما در عرصه سیاسی، این است که دوجناح نتوانستند امید شکل گرفته در ابتدای انقلاب را به نتیجه برسانند که دلایلش باید مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.»
قالیباف تصریح کرد: « وقتی بخشی از این جریان اصلاحطلب تجدید نظر در مبانی و اصول را در دستور کار قرار میدهد و حتی تغییر در گفتمان، به جای بال، وبال برای ملت میشود و خدشه به مکتب امام وارد میکند،این بخش از اصلاحطلبی جامعه را به سمت هویت بیگانه سوق میدهد.»
او ادامه داد: در مکتب امام (ره) ما مبارزه با فقر و غنی داشتیم. مبارزه با بی عدالتی داشتیم. توجه به مستضعفین و سعادت مندی مردم را داشتیم و به دنبال یک زندگی انسانی بودیم؛ اما اینها به حاشیه رفت.»
قالیباف: «جریان اصولگرایی بر مبنای اصول و مکتب امام(ره) تاکید کرد و به آن پایبند بود، اما شاهد این هستیم که در ۴ سطح گفتمانی، رویکردی، ساختاری و عملکردی و حتی هدفگذاری، روش و ابزار نقایص جدی و اشکالات اساسی داشته و دارند.»
قالیباف گفت: «ممکن است که برخی این مسئله را قبول نداشته باشند، اما مردم این ضعف ها را در جریان اصولگرایی باور دارند و نظر مردم و جوانان درست است. همانطور که در مکتب امام(ره)، مردم باوری یک رکن اصلی از دو رکن انقلاب است.»
او تصریح کرد: «عملکرد جریان اصولگرایی در کلام تاکید به اصول داشته ولی در عمل، کارنامه قابل دفاعی در راستای منافع مردم و خواستههای انقلاب در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ندارد. البته در حوزه امنیت عمومی و امنیت ملی و قدرت منطقهای این کارنامه افتخارآمیز است.»
قالیباف به در تعریفی از نواصولگرایی گفت: «حرف اصلی نواصولگرایی در این جمله خلاصه میشود: «ما باید بر مبنای اصول انقلاب و رویکرد امام به اسلام سیاسی، یک بنای جدید ایجاد کنیم.»
او ادامه داد: «نواصولگرایی ضمن حفظ مبانی و اصول نیازمند یک تحول تغییر اساسی در همه سطوح گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد و حتی در هدفگذاری ، روش و ابزار است.البته به نظر میرسد که هر دو جریان سیاسی کشور رجعت و بازخوانی امام را نیاز دارند: جریان اصلاح طلبی هم نیازمند بازخوانی در مبانی و اصول خود است اما اصولگرایی اتفاقا باید مبانی را حفظ کند اما همانطور که گفته شد یک تغییر اساسی در سطوح گفته شده ایجاد کند.»
قالیباف اظهار داشت: «باید گفت که رجعت به امام نیاز هر دو جریان است؛ رجعت، بازخوانی و بازتولید، رجعت به مبانی و اصول برای اصلاحطلبان، و رجعت و بازتولید سطوح چهارگانه برای اصولگرایان.
وی با اشاره به این موضوع که نواصولگرایی کار چند نفر از بالا نیست، گفت: «نواصولگرایی یک پروسه است در گفتگوی جمعی، برای رسیدن به تفاهم بین الاذهانی. و نقش کلیدی این تحول در بدنه اصولگرایی و با محوریت نیروهای جوان و خوش فکر است.»
قالیباف افزود: «در عین حال انصاف است و تردیدی نیست که این تغییر و تحول اساسی بدون استفاده از تجربه و همراهی بزرگان اصولگرا امکانپذیر ندارد.اما این گفتگو و تفاهم نمی تواند به صورت ابلاغی، از بالا به پایین و دستوری باشد، نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی خواهد. هیچکس دیگر حق ندارد به عنوان پیشکسوت جلوی بروز این ظرفیت عظیم جوانان باانگیزه و پخته را سد کند.»
قالیباف در ادامه گفت: «من خود را محور نواصولگرایی نمی دانم، اما تلاش می کنم صدای این تغییر باشم، سعی می کنم مطالبه کننده این تغییر از افرادی باشم که باید به تغییر تن بدهند.»
او تصریح کرد: «نواصولگرایی نباید دنبال این باشد که خودش یک طیفی درون جریان اصولگرایی شود بلکه باید تلاش کند با حفظ اختلاف سلیقه، همگرایی ایجاد کند. پس یکی از ویژگی های ضروری نواصولگرایی تاکید بر همگرایی و به رسمیت شناختن اختلاف سلیقههاست.»
قالیباف در پاسخ به انتقاد برخی که می گفتند چرا بحث نواصولگرایی را در فضایی عمومی مطرح کرده، گفت: «اگر درکی از نواصولگرایی داشته باشیم می دانیم که اصولا در فضایی غیر از فضای عمومی و علنی قابل شکل گیری نیست چرا که ما معتقد به تغییر اساسی در همه سطوح هستیم؛ بدنه اجتماعی، نخبگان ، در همه حوزه ها.»
وی با اشاره به این موضوع که مولفههای نواصولگرایی از قبل مشخص نیست گفت: «نواصولگرایی یک فرایند است. نواصوگرایی یک پروسه است. ما باید به جوانان میدان بدهیم و چهرههای جدید به جامعه معرفی کنیم. یکی از تغییرات اساسی ارائه چهرههای جدید و جوان است و این پشت در های بسته امکان پذیر نیست.»
قالیباف با اشاره به این موضوع که مشکل اساسی جریانهای سیاسی روش تصمیمگیری هایشان است، گفت: «بیشتر کسانی که خواهان تغییر هستند می گویند ما به راس جریان اعتماد کامل نداریم چگونه می توان به تصمیمی که چند نفر در پشت در های بسته می گیرند اعتماد کرد ؟ بنابراین من دوباره تاکید می کنم که این بحث نیاز به فضای علنی دارد و البته که نیاز به جلسات بسته هم داریم مثل همه جریان های سیاسی دیگر در کشور و دنیا، ولی امهات این جمع بندی باید در افکار عمومی و سطح جامعه مطرح شود و مورد نقد وگفتگوی دیگران قرار گیرد.»
قالیباف با اشاره به نقش محوری جوانان در جریان نواصولگرایی گفت: « جوانان در این حرکت بسیار مهم، نقش پررنگی دارند و به نظرم همین حرکت نو، پیوند جدی با کارآمدی نظام و آینده انقلاب دارد. به همین دلیل هم نامه را خطاب به شما جوانان عزیز نوشتم، به همین دلیل هم در آستانه ۱۶ آذر و در دانشگاه اولین سخنرانی را انجام میدهم.»
قالیباف موفقیت جریان نواصولگرایی را بسته به همت جوانان دانست و گفت: «رقم خوردن، چیستی و چگونگی این تغییر، مستقیم بستگی دارد به اینکه شما وارد این عرصه شوید. شما هستید که انگیزه متراکم دارید ولی وابستگی فردی و گروهی ندارید، شما هستید که فکر و خلاقیت دارید، شما هستید که می توانید تصویری جدید و زیبایی از نیروهای انقلاب و عملکرد انقلابی به جامعه ارائه کنید، شما هستید که می توانید آینده بهتر و زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه را برای این ملت به ارمغان آورید. بسم الله این گوی و این میدان.»
ارسال نظر