به گزارش پارس به نقل از تسنیماحمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در حالی بر لزوم تشکیل دولت تک حزبی برای مقابله با تروریسم تاکید کرده است که این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام نوامبر آماده می شود. ترکیه همچنان درگیر جنگ با شبه نظامیان کرد پ‌ک‌ک است.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات 7 ژوئن برای نخستین بار از سال 2002 میلادی اکثریت مطلق کرسی های پارلمانی را از دست داده و نخست وزیر ترکیه نتوانست دولت ائتلافی را در مهلت قانونی تعیین شده تشکیل دهد.

داود اوغلو گفت: برای مقابله با تروریسم و همچنین چالش های اقتصادی، به یک دولت تک حزبی نیاز داریم.

حزب عدالت و توسعه 3 انتخابات مهم و تاثیرگذار در سال های 2002، 2007 و 2011 میلادی را به نفع خود به پایان رسانده است. نخست وزیر ترکیه این اظهارات را در کنگره سالیانه حزب عدالت و توسعه بیان کرده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این نشست حضور نداشته ولی 2 دختر وی اسرا و سمیه در این کنگره حضور داشتند.

داود اوغلو گفت: ما به سوی انتخابات اول نوامبر پیش می رویم تا به دولتی دائمی، توسعه باثبات و پایدار و آزادی و حقوق برای همه دست پیدا کنیم.

انتخابات ژوئن نه تنها یک چالش و دردسر بزرگ برای حزب حاکم عدالت و توسعه بوده بلکه اردوغان را نیز به دردسر انداخته است. وی امیدوار بود که پارلمان جدید ترکیه با اصلاح قانون اساسی که به وی قدرت و اختیارات بیشتری می داد، موافقت کند.

منتقدان اردوغان بر این باورند که وی ترجیح می داد مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی به بن بست برسد تا وی بتواند انتخابات دیگری را برگزار کند.