پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر صالح زمانی- سفر اخبر رئیس جمهور ایالات متحده به دو کشور کنیا و اتیوپی در قاره آفریقا دارای ابعاد متعددی است که بیش از هر عامل، جریان سیاست در داخل آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. 

این دو کشور آفریقایی خصوصا اتیوپی در حالی به مقصد سفرهای اوباما در آفریقا بدل شده اند که همواره با بحران حقوق بشر، امنیت و نقض آزادی بیان و مطبوعات مواجه بوده اند. 

اگرچه اوباما در اولین سفرش به کنیا به ظرفیت های تجاری میان واشنگتن و نایروبی اشاره کرد اما واضح است که این اظهارات پوششی برای پر رنگ سازی ارزش های حزب دموکرات در آمریکاست. 

به عبارتی واضح تر، سفر اوباما به این دوکشور در راستای فعالیت های انتخاباتی بین المللی او قابل تحلیل است که از سال گذشته شدت گرفته است. اوباما به خوبی می داند که فرصت های زیادی را برای استقرار دکترین صلح و امنیت جهانی از دست داده است و در وقت باقی مانده چاره ای جز رزومه سازی برای تلاش های سیاست خارجی اش ندارد. او قصد دارد مسیری را هموار کند که نامزد ریاست جمهوری وابسته به حزب خود بتواند آن را در جهت خوراک داخلی بهره برداری کند و شانس کم اقبال پیروزی دوباره را کمی تقویت کند.