به گزارش پارس به نقل از ایرنا، بر اساس بیانیه روز چهارشنبه صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، طارق فاطمی روز گذشته و دومین روز سفرش به واشنگتن با سناتور جان مک کین رییس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، خانم سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و آلفانسو لنهارد سرپرست آژانس بین المللی توسعه آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

در دیدار طارف فاطمی با جان مک کین، مهم ترین موضوعات منطقه و نیز مسایل مربوط به فعالیت های ضدتروریستی پاکستان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

این سناتور آمریکایی اقدامات پاکستان را در امر مبارزه با تروریسم مورد ستایش قرار داد.

در جریان دیدار طارق فاطمی با خانم سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های توسعه بیشتر مناسبات دو کشور گفت و گو کردند.

دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در این دیدار توضیحاتی درباره پیشرفت های کشورش در زمینه های اقتصادی، امنیت داخلی و توسعه های اجتماعی ارائه کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا هم ازتلاش پاکستان در امر مبارزه علیه تروریسم قدردانی کرد و گفت که واشنگتن از توسعه اقتصادی منطقه جنوب آسیا از طریق افزایش همکاری میان کشورهای این منطقه حمایت می کند.

سرپرست آژانس بین المللی توسعه آمریکا نیز در این دیدار گفت که موضوعاتی شامل انرژی، رشد اقتصادی، ایجاد ثبات، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان از جمله اولویت های آژانس بین المللی توسعه آمریکا در همکاری با پاکستان است.

طارق فاطمی در نخستین روز از سفر خود به واشنگتن نیز با تونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و دو طرف علاوه بر گفت و گو درباره روابط دوجانبه، مهم ترین مسایل منطقه ای را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

مقامات عالی دو کشور در این دیدار، از وضعیت کنونی روابط اسلام آباد و واشنگتن ابراز رضایت و تاکید کردند تماس ها و تعاملات میان دو کشور در سطوح عالی موجب تقویت روابط و همکاری های طرفین شده است.

طارق فاطمی در این دیدار به اطلاع طرف آمریکایی رساند که نخست وزیر پاکستان برای اجرای سیاست ایجاد و حفظ روابط دوستانه با تمام همسایگان از جمله افغانستان و هند تاکید دارد.

اگرچه در بیانه صادره از سوی وزارت خارجه پاکستان درباره دیدارهای طارق فاطمی در واشنگتن، به موضوعات بیشتری در خصوص مذاکرات وی با مقامات آمریکایی اشاره نشده است، اما بدون تردید گفت و گو درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به عنوان مهم ترین تحول روز جهان وی از مهم ترین موضوعات مورد علاقه پاکستان، از جمله مهم ترین محورهای گفت و گو میان این دو مقام عالی پاکستان و آمریکا بوده است.

پاکستان نخستین کشوری بود که از توافق رسما استقبال کرد و بسیاری از مقامات و کارشناسان پاکستانی معتقدند این توافق اگرچه میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان انجام شده اما ایران و آمریکا بیشترین نقش را در آن داشته اند.

طی سال ها و به ویژه ماه های اخیر، پاکستان گام های بلندی در جهت توسعه روابط همه جانبه با چین و البته روسیه برداشته است؛ گام هایی که می تواند در صورت ادامه کم توجهی های آمریکا به پاکستان در منطقه، به منزله فاصله گرفتن اسلام آباد از واشنگتن تلقی شود.

سفر چند ماه پیش باراک اوباما به دهلی نو و امضای قراردادهای مهمی نظیر قرارداد همکاری هسته ای میان دو کشور در این سفر، علامت سوال های زیادی در ذهن پر مشغله پاکستانی ها درخصوص صداقت و حسن نیت آمریکا در روابطش با پاکستان ایجاد کرد. 

همچنین در ماه های گذشته، طرح اتهاماتی از سوی آمریکا علیه پاکستان مبنی بر اینکه این کشور در مبارزه و مقابله با گروه های تروربستی تبعیض قائل می شود و از برخی گروه های تروریستی برای ضربه زدن به برخی همسایگانش حمایت می کند، موجب دلخوری مقامات دولتی و نظامی اسلام آباد شد.

تحلیل گران و کارشناسان مسایل سیاسی و روابط بین الملل در پاکستان بر این عقیده اند که آمریکا بیشترین توجه خود در روابط با کشورهای جنوب آسیا را به سمت هند و همچنین افغانستان معطوف کرده و دیگر منافع چندانی در حفظ روابط راهبری خود با پاکستان نمی بیند و به عبارتی تاریخ مصرف پاکستان برای آمریکا تقریبا تمام شده است.

اما از زمانی که مقامات واشنگتن بازی گسترده و کاملا جدی پاکستانی ها را در زمین چین و روسیه مشاهده کردند، دوباره به تکاپو افتاده اند تا اجازه ندهند این هم پیمان سنتی آمریکا در منطقه جنوب آسیا، از دایره تاثیرپذیری و نفوذ واشنگتن خارج شود و در قلمروی نفوذ بلوک ابرقدرتهای شرق قرار گیرد.