به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی هفته گذشته در همایش «ایران: نام، مردم، سرزمین» از سلسله همایش‌های بحث درباره هویت ایرانی گفته بود که «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم برای گذشته چرا که جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است پس ما باید با هم بجنگیم و یا باید یکی شویم.

صحبت‌های علی یونسی واکنش‌های متعددی در رسانه‌های عربی و منطقه‌ای به دنبال داشته به گونه‌ای که پای این اظهارات به سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای دیدارهایی به کویت و قطر سفر کرده بود، کشیده شد اما رئیس مجلس تصریح کرد که صحبت‌های آقای یونسی درست ترجمه نشده است.

عشرت شایق عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، معتقد است که دولت باید شفاف‌سازی کند که صحبت علی یونسی (دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی) از نگاه نظام هیچ جایگاهی ندارد.

به گفته این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نقش آقای یونسی در کابینه فقط به عنوان یک مشاور است و صحبت‌های وی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هیچ ربطی به حوزه کاری یونسی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اظهارات اخیر علی یونسی در مورد مسائل منطقه‌ای باعث حاشیه برای نظام شده است، گفت: این اظهارات در تضاد با گفتمان انقلاب و حوزه سیاست خارجه ما است.

شایق گفت: نمی‌توان این گونه برداشت کرد که صحبت‌های آقای یونسی از سر سهو و فی‌البداهه بوده است بلکه به نظر من این صحبت‌ها کاملاً هدایت شده برای ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی صورت گرفته است.

این کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: این انحراف در سخنرانی آقای یونسی تحت‌‌الشعاع قرار دادن زحمات سردار قاسم سلیمانی در عراق است که با جان و دل در مقابله با داعشی‌ها سینه سپر کرده و حاضر شده ملت غیور و شرافتمند عراق را از دست این هیولای دو سر نجات دهد.

وی به اظهارات و حاشیه‌سازی‌های متعدد علی یونسی برای دولت یازدهم اشاره کرد و سلسله حاشیه‌سازی‌های دستیار ارشد امور اقوام و اقلیت‌های دینی رئیس جمهور را حرکات تار عنکبوتی دانست که می‌خواهد برای نظام دردسر ایجاد کند.

شایق در پایان تصریح کرد: همه جریانات درون نظام یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید این حرکت آقای یونسی را محکوم کنند و با این قضیه جناحی برخورد نشود.