یکی از مهمترین اشکالاتی که از ابتدای مذاکرات هسته ای دولت روحانی با طرفهای غربی مطرح شده و میشود، محرمانه بودن مذاکرات و به خصوص توافقات طرفین می باشد. به نحوی که حتی بالاترین رده های سیاسی کشور هم نتوانسته و نمی توانند تیم مذاکره کننده را وادار به اعلام جزئیات توافقات (بخوانید امتیازات داده شده) نمایند. حتی شنیده ایم که مسئولین وزارت خارجه در جلسات محرمانه کمیسیونهای مجلس هم از اعلام جزییات خودداری و حتی اعلام کرده اند تا پای استیضاح شدن هم می روند ولی جزییات را اعلام نخواهند کرد.
 
این روند باعث شده است که مردم، رسانه ها و حتی مسئولین که از جانب تیم مذاکره کننده نامحرم تلقی می شوند به جای دریافت اخبار و اطلاعات صحیح از منابع داخلی مجبور باشند روند امتیازدهی تیم ایرانی را از زبان طرفهای خارجی دنبال نمایند و بعد از هر دور از مذاکرات لیستی از امتیازات داده شده توسط طرف ایرانی را از رسانه های بیگانه بشنوند. البته این به معنای تأیید تام و تمام رسانه های بیگانه در عرصه خبرپراکنی نبوده و فقط نتیجه قهری سانسور شدید خبری تیم مذاکره کننده و نامحرم تلقی کردن مردم می باشد.
 
این موضوع بعد از توافق وین که به قولی همان تمدید توافقنامه ژنو می باشد رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. در حالیکه عباس عراقچی، معاون ظریف و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده صراحتا گفته است؛ "ایران هیچ تعهد جدیدی در این توافق نداده است و در واقع این دوره 4 ماهه تمدید همان گام نخست توافق ژنو است" ولی طرفهای غربی به خصوص تیم آمریکایی خواسته یا ناخواسته پرده از امتیازات هنگفتی که هیچ ما به ازای جدیدی برای ایران نداشته بر می دارند. تعهداتی که غرب و بخصوص آمریکا را یک گام دیگر به تعطیل کردن پروژه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی نزدیک می کنند.
 
برخی از این امتیازات که طرف آمریکایی به صراحت از آن صحبت می کند به شرح زیر است:

- تبدیل کردن حدود 25 درصد از اکسید اورانیوم 20 درصد ایران به صفحات سوختی برای رآکتور تحقیقاتی تهران.
- رقیق کردن کل موجودی اورانیوم 2 درصد (بنا بر برآورد آمریکاییها، حدود 3 تن) به شکل اورانیوم طبیعی که طبیعتاً با این کار دیگر ایران هیچ ماده‌ای برای غنی‌سازی بالای 5 درصد نخواهد داشت.
- عدم نصب روتورهایی که قرار است بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز نصب شود و نصب آنها تنها در مواردی که بخواهد جایگزین یکی از دستگاه‌های از کار افتاده باشد تا عملا دستگاه‌های جدیدی وارد این چرخه نگردند.
- توقف تولید سانتریفیوژهای جدید طی این مدت به جز مواردی که سانتریفیوژهای جدید با دستگاه‌های خراب شده تعویض شوند.

و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...

دولت راستگویان روحانی مچکریم دولت تحقیر و اکسید این چه وضعشه