تمدن: از آمریکا شکایت می کنم
افرادی که مدعی هستند از سال ۸۸ طلب دارند واقعا جزء بدهکارترین افراد به این نظام و انقلاب هستند برای اینکه اگر کارنامه و عملکردشان را بررسی کنیم متوجه میشویم همینها بیشترین ضربات را به این کشور و نظام وارد کردند. همین افراد خاطرشان هست در مجلس ششم چه سناریویی را برای کشور و انقلاب به وجود آوردند؟
به گزارش پارس به نقل از فارس، اکنون مدتی است که دیگر شغل دولتی ندارد و به قول خودش یک شهروند عادی در جامعه محسوب میشود. خاطرات تلخ و شیرینی از حضورش در دولت دارد؛ میگوید آنچه در سال ۸۸ گذشت از تلخترین اتفاقات دوران مدیریتیاش بوده است.
تمدن عقیده دارد که هاشمی و خاتمی میتوانستند در آرام کردن فضای سال ۸۸ تاثیر مثبتی داشته باشند و معتقد است تلاطم بازار ارز بهشت واقعی برای صادرات بود.
با توجه به واردشدن در پنجمین سالگرد فتنه ۸۸ گفتوگویی را با مرتضی تمدن، استاندار وقت تهران ترتیب دادیم و وقایع تلخ آنروزها را با هم ورق زدیم که در ادامه میآید:
* اگر مایل باشید رخدادهایی را که در سال ۸۸ قبل از اعلام آرا از سوی موسوی رخ داد مرور کنیم.
تمدن: خاطرم هست حوالی ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه روز انتخابات با همکارانم در حال ارزیابی برای تمدید ادامه زمان رأیگیری در شعب بودیم. اخباری که از سطح شهر تهران گزارش میشد حکایت از حضور مردم در دقایق پایانی شب در شعب داشت، به همین دلیل قرار شد با توجه به درخواست شعب اخذ رای، زمان رایگیری را تمدید کنیم که آن هم نیازمند دریافت مجوز از وزیر کشور وقت بود. هنوز ساعت ۲۳ نشده بود که اخباری از سطح شعب حاکی از تجمع و ازدحام مردم در شعب اخذ رای به ما گزارش میشد. ما هم اعلام کرده بودیم اگر موفق شویم زمان را تمدید میکنیم، اگر هم موفق نشویم تا آخرین لحظه درب شعب را ببندید و تا آخرین نفری که در شعب هستند رأیشان اخذ شود. هنوز به ساعت ۱۱ شب نرسیده بودیم که در همین حین به ما خبر دادند موسوی در یکی از ستادهای انتخاباتی غیر رسمیاش در خیابان اسفندیار و در بین هوادارانش اعلام پیروزی در انتخابات کرده است. این در حالی است که ما هنوز در تهران پیگیر تمدید زمان انتخابات بودیم، هنوز مردم در حال رای دادن بودند و احتمال این میرفت که قریب به یک ساعت دیگر زمان اخذ رای در شعب را تمدید کنیم، ولی آقای موسوی در ستاد انتخاباتیاش اعلام پیروزی کرد.
نه تنها در تهران بلکه در شهرستانهای استان تهران نیز گزارش رسیده بود که هنوز برخی شعب در حال رأیگیری از مردم هستند، چرا که زمان رأیگیری تمدید شده بود. واقعاً برای ما تعجبآور بود که در زمان رأیگیری هستیم، در شعب باز است و احتمال تمدید مهلت رأی دهی وجود دارد، اما به یکباره یک نامزد در میان هوادارانش اعلام پیروزی میکند.
* چه شد که مسیر به این شکل پیش رفت و موسوی اعلام پیروزی زود هنگام داشت؟ از قبل چه برنامهریزیها و چه اتفاقاتی افتاده بود؟
*اعلام پیروزی زود هنگام موسوی یک سناریوی از قبل تعیین شده بود*
تمدن: آن چیزی که در فرآیند این تصمیمگیری و اقدام اثرگذار است، قاعدتا باید یک طراحی و برنامهریزی از قبل باشد، چه تصوری جز این میتوانید داشته باشید؟ مبنای پیروزی یا عدم پیروزی، تعداد آرای هر فرد در صندوقهای رأی است. شما که این را نداشتید، میخواهید بگویید از نظرسنجیها فهمیدید؟ نظرسنجیها به هیچ وجه نمیتوانند مبنای پیروزی یا عدم پیروزی باشند. شما میخواهید بگویید از آرای داخل صندوقهای پلمپ شده اطلاع داشتید؟ چنین چیزی از نظر بنده که چندین انتخابات برگزار کردم، هرگز ممکن نیست. بالاخره اینها بر سر صندوقهای رأی نماینده داشتند.
نمایندگان کاندیداها تا پایان زمان رأیگیری حضور داشتند و باید منتظر میماندند تا در صندوقها باز شود و آرا شمرده شوند. بعد میتوانند از طریق تلفن یا به هر طریق دیگری اطلاع بدهند که هر نامزد چه تعداد رأی در فلان صندوق داشته است. خب این که نبوده و نمایندگان کاندیداها هم که آمار و اطلاعاتی از آرا نداشتند و در اختیارشان نبود چون ما هنوز داشتیم رأی میگرفتیم. نظرسنجیها هم فقط یک تخمین قبل از انتخابات است و به هیچ وجه تعیینکننده نتایج آرا نیست. پس میتوان گفت این اعلام پیروزی فقط یک سناریوی از قبل تعیین شده بود.
* آیا در مورد این سناریوی از پیش تعیین شده اطلاعی داشتید؟ در آمادهباش نبودید؟
تمدن: ببینید هر کسی که در معرض مسئولیت برگزاری انتخابات در کشور در سال ۸۸ بود از پیش نشانگرهای قبل از اخذ رأی میتوانست درک کند که شرایط برای بعد از انتخابات، شرایط خاصی است.
* پیشنشانگرها چه بودند؟
تمدن: شما زمان تبلیغات را در نظر بگیرید، تمام ویژگیهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با تمام دورههای پیش از آن متفاوت بود. حتما خاطر شما هست که از حدود ساعت ۱۰ و ۱۱ شب، تبلیغات در خیابانها شروع میشد و تقریباً تا ساعت ۵ و ۶ بامداد با شدت و حدت ادامه مییافت.
نمیخواهم بگویم این نشانه است برای آن سناریو، نه بلکه میگویم فرایند نشان میدهد که شرایط با دورههای قبل متفاوت است. نکته دیگر این که اظهار نظر خود افراد و اشخاصی که شاخص بودند در امر انتخابات به خصوص در جبهه اصلاحطلب، نشان میداد که این بار نگاه و رویکرد به انتخابات و بعد انتخابات متفاوت است. سخنان بسیار محرک و تهییجکننده بود، البته آنها بهانهای به دست آورده بودند. زیرا فرایند مناظرهها به گونهای بود که تخریب شخصیتها صورت گرفته است و آنها با دامنزدن به حساسیتها و نیز تغییر فضای انتخابات بیشتر اهتمام کردند.
* یعنی شما معتقدید مناظره به این وضعیت دامن زد؟
تمدن: خیر، مناظرهها به نظر من غیر طبیعی نبود. مناظره همین است، اگر بخواهی حد و مرز بگذاری باید میزگرد بگذاری و دیگر مناظره نیست.
* شما ادعای طرف مقابل را که اخلاق در مناظرات رعایت نشد قبول دارید؟
تمدن: خاصیت مناظره همین است. مرزبندی دقیقی نمیتوان ترسیم کرد، مگر این که به مناظره تن ندهید. اما شما مدلی را به نام مناظره انتخاب میکنید که همه جای دنیا مرسوم است.
* بالأخره تکلیف الگوی اسلامی مناظره در کشور ما چه میشود؟
تمدن: خیلی خب، اگر شما قائل به این هستید باید بدانید قاعده این است که نسبت به برخی چارچوبهایی که انتخاب میکنید تجدید نظر کنید. ما روشهای دیگری داریم که ممکن است به جای مناظره جواب دهد ولی وقتی میآییم الگویی را انتخاب میکنیم که قاعدهاش « الکلام یجر الکلام» است، یعنی فرد نگاه میکند طرف مقابل چه میگوید، بعد باید متناسب با آن از خودش و از مواضعش دفاع کند. خب آن چه در مناظرهها رخ داد برآیند یک مسائل و موضوعاتی بود که مصداق «الکلام یجر الکلام» است . یک طرف اتهام دروغگویی و خیانت میزد و طرف مقابل باید از خودش دفاع میکرد. من نمیگویم رعایت اخلاق نشود، حتماً باید اخلاق را رعایت کنیم، اما چارچوب و مدل مناظرهها همین است.
* یعنی نمیشود مناظرهها با اخلاقتر برگزار شوند؟
*مناظرههای سال ۸۸ میتوانست با اخلاقتر برگزار شود*
تمدن: چرا حتماً باید با اخلاقتر برگزار شوند، اما اصولا قالب مناظره قابل کنترل و در اختیار مدیر و مجری نیست. انتخابات دوره گذشته، روشی میان یک میزگرد و یک مناظره بود ولی اگر رها میکردند شما مناظره را در همین دوره هم میتوانستید همراه با چالشهای این چنینی شاهد باشید.
اما شما وقتی قالب مناظره را بپذیرید باید الزامات و لوازم آن را هم بپذیرید. در همه جای دنیا هم همین جور است. قید اخلاق را هم حتما باید برای مناظره قائل بود. اما نمیتوان گفت مطالب غیر اخلاقی بود. وقتی به شما میگویند دروغگو، شما باید از خودت دفاع کنی. پس چه طور میخواهی از خودت دفاع کنی؟ باید ثابت کنی دروغگو نیستی. باید ثابت کنی ادعاهایی که مطرح کردی و حرفهایی که زدهای درست بوده است. پس این پیش نشانگرها نشان میداد که ما یک عبور عادی از فرایند انتخابات سال ۸۸ نخواهیم داشت.
*نگاه ما به انتخابات امنیتی نبود*
مصاحبهها، میتینگها تبلیغاتی و اظهارنظرها همه نشانگر این بود.حالا شما سؤال کردید که نشانههای امنیتی را هم مدنظر داشتید؟، اصلا ما چون نگاهمان به انتخابات نگاه امنیتی نبود، عمده برنامههای ما تدابیر انتظامی بود که مردم بتوانند راحت و بدون هیچ عامل محدود کنندهای رأیشان را به صندوق بریزند، تدابیر شورای تأمین در این راستا بود.
بنابراین آن چیزی که خلاف قانون انتخابات بود مثل شکل تبلیغات و میتینگها در شورای تأمین مطرح میشد. اگر کاندیداها تخلفی از چارچوب ضوابط و قوانین داشتند به آنها کتبا و یا با دعوت از مسئولان ستادهایشان شفاهی تذکر داده میشد.
* وزیر اطلاعات وقت مدعی شده بودند که احتمال آشوبها و ناآرامیها وجود دارد. آیا در صحبتهایشان به شما چنین چیزی را اعلام کرده بودند؟ منظور ما پیشبینیهای قبل از انتخابات در خصوص آشوبهاست.
تمدن: مجموعه اطلاعاتی را که دستگاههای مسئول برگزار کننده انتخابات از سطح جامعه دریافت میکردند در اختیار جامعه قرار میدادند. زیرا مردم باید با چشم باز تصمیمگیری میکردند. بسیاری از همین پیشنشانههایی که اشاره کردم، اطلاعاتی که از طریق مجاری در اختیار شورای تأمین قرار میگرفت، نشان میداد که فرایند دارد به سمتی میرود که برای نظام یک چالش جدی درست میکنند، نشانههای بسیار دیگری هم وجود داشت مبنی بر اینکه دارند فضای جامعه را به سمت تنش و چالش جدی میکشانند، بعد از انتخابات مگر شرایط غیر از این بود؟
زمانی که هنوز نتایج شمارش آرا صددرصد اعلام نشده و باید مجاری قانونی آن را اعلام کنند، باید شورای نگهبان آن را تأیید کند، اعلام پیروزی کردید. در حالی که باید دستگاههای نظارتی نظر میدادند، شما آن راهپیمایی را از انقلاب تا آزادی برگزار کردی. با این که تمام اهرمهای قانونی در اختیار شما بود، شما ظرفیت داشتید بروید شکایت کنید، مستنداتتان را به صورت شفاف و روشن به مسئولان ارائه دهید تا مورد رسیدگی قرار دهند.
بدون هیچ گونه اقدام قانونی و شکایت به مجاری قانونی، به استانداری، فرمانداری، به هیئت نظارت یک سطر شکایت از طرف کسانی که مدعی تقلب در انتخابات بودند ارائه نشد.
* تاکنون سندی که اثبات کند در سال۸۸ تقلب شده ارائه نکردند *
یک سند کوچک دلیل بر اینکه در انتخابات تقلب رخ داده ارائه نمیشود به جای حرکت در مسیری که قانون تعیین کرده راهپیمایی و آمدن به کف خیابانها را انتخاب میکنند به آن شکلی که شما شاهد بودید.
فردای بعد از انتخابات از هشت صبح به صورت تدریجی نتایج شمارش صندوقها از طریق صدا و سیما به اطلاع مردم میرسید. شنبه بعد از ظهر تجمعی جلوی وزارت کشور شکل گرفت. شعارها را نگاه کنید، بسیار تند و خشن بودند. این در حالی است که نتایج شمارش بیش از نیمی از صندوقهای تهران اعلام نشده بود. یعنی حتی اجازه ندادند نتیجه اولیه شمارش آرا اعلام شود. در واقع ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر روز شنبه بود که به بنده خبر دادند در میدان فاطمی تجمع است.
بنده شخصا به میان تجمع کنندگان رفتم. اصلا بحث اعتراض قانونی به نتیجه انتخابات مطرح نبود. شعارهای تند و تیز نشان میداد که این رشته سر دراز دارد. این جریان از بعدازظهر فردای انتخابات شروع شد. بعد هم راهپیمایی ۲۵ خرداد را شاهد بودید.
بالاخره از مجموعه اینها چه چیزی را متوجه میشوید؟ از فضای قبل از برگزاری انتخابات و بعد از آن بگیرید تا اعلام زودرس پیروزی و اعلام نتیجه پیش از پایان شمارش آرا. باید متوجه شوید که اتفاقاتی دارد میافتد. به علاوه با توجه به اطلاعاتی که نهادهای مسئول در اختیار شورای تأمین استان تهران و ستاد امنیت انتخابات قرار داده بودند و همچنین از فرایندی که در این مدت به وجود آمده بود، کاملا وقوف داشتیم که اینها برای بعد از انتخابات برنامه دارند.
بنابراین خودمان را متناسب با آن تنظیم کرده بودیم. چون چنین فتنه گستردهای با این ابعاد عمیق در ستادها و اتاقهای فکر تنظیم شده بود، با کمترین تبعات و هزینه. از لحاظ نگاه انتظامی عرض میکنم و از این لحاظ که چه لطمهای به نظام و کشور و انقلاب و نتیجه شیرین و حماسی انتخابات وارد کرد. اما از بعد نظامی و امنیتی این اتفاق تلخ و ناگواری که به کشور تحمیل شد با کمترین ضایعه و تبعات جمع شد و در تهران قریب به هشت ماه طول کشید.
* آن سازمانی که این فتنه را مدیریت میکرد کجا بود؟
تمدن: بنده بارها عرض کردهام ظرفیتهایی را که جریان فتنه به کار گرفت نمیتوانست متوقف و محدود به ظرفیتهایی داخل کشور باشد. ما داریم صحنه را میبینیم. به چه دلیلی و به چه مناسبتی همه کشورهای اروپایی ظرفیتهای سیاسی و رسانهای شان را در اختیار جریان فتنه قرار میدهند؟ انگیزهشان از این کار چیست؟ آیا کشور ما را دوست دارند؟ یا مردم ما را دوست دارند ؟ به چه مناسبتی تمام عوامل آمریکایی و اسرائیلی تبلیغات خود را پشت این قضیه قرار میدهند ؟ برای چه ؟ این سوال را باید جواب بدهند. آیا هنوز شما در این باره پاسخی از سوی کسانی که سردمدار این اتفاق تلخ و ناگوار در کشور ما بودند، شنیدهاید؟
چرا همه ظرفیتها آمد پشت سر آنها ؟ مگر اینکه شما بگویید آنها دوست و حامی حقوق ملت ایران هستند و به پیشرفت ایران اعتقاد دارند. شما اگر برگردید به سخنرانیهای همین افرادی که ما به عنوان سردمدار این جریان میشناسیم.
* چه کسانی ؟
تمدن: آقای کروبی، آقای موسوی و همه آنهایی که در این ماجرا بودند. شما بروید سخنرانیهایشان را ببینید، مواضعشان را تا قبل از این قضیه به اسرائیل و آمریکا ببینید. چه اتفاقی میافتد که ظرف یک مدت کوتاه، اینها نگاهشان ۱۸۰ درجه تغییر میکند؟ باید سوالهای تاریخی ملت ایران از سوی کسانی که مرتکب این مسئله شدند، پاسخ داده شود.تا این لحظه یک سند، یک مدرک دال بر این که در انتخابات تقلب شده به هیچ سازمان و دستگاه و دادگاهی ارائه داده نشده است. خب اگر کسی مدعی تقلب میشود باید مدرک و سند ارائه بدهد.
ملت ایران هنوز منتظر پاسخ این سوال است که به چه دلیل شما مدعی تقلب در انتخابات شدهاید؟ و چرا به بهانه تقلب در انتخابات هشت ماه نسبت به تخریب اموال عمومی، ضایعات جانی و مالی برای مردم، بهانه دادن به دست دشمن، لطمه به حماسهای که مردم آفریدند، اقدام کردید؟ چرا تعمدا خلاف منویات رهبری حرکت کردید؟ چند بار ایشان چه در نماز جمعه چه در فرمایشاتشان و چه زمانی که نمایندگان این کاندیداها را خواستند و با آنان صحبت کردند و فرمودند که ما راهکار و مسیر قانونی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی داریم، از این ظرفیت قانونی استفاده کنید؟ چرا به فرمایشات ایشان گوش نکردید؟ چرا به توصیههای پدرانه ایشان در نماز جمعه گوش نکردید؟ چرا به تمام تمهیداتی که شورای نگهبان و هیئت نظارت قائل شد برای اینکه به شکایات رسیدگی کند توجه نکردید؟
در همین تهران گفتیم هر صندوقی را که شما معتقدید در آن تقلب صورت گرفته است ما در مقابل نمایندگان شما بازشماری میکنیم. ما ۱۰ درصد صندوقها را در تهران در حضور نمایندگان آنها بازشماری کردیم
* به درخواست آنها بود ؟
تمدن: ما صندوقها را به صورت تصادفی با حضور نمایندگانشان انتخاب کردیم. به جز نمایندگان آقای موسوی بقیه حضور یافتند و شمارش آرا صورت گرفت.
* یعنی نماینده آقای کروبی هم حضور داشت؟
تمدن: بله
* آیا آرای تهران سبب میشد که در آرای کل کشور تغییری ایجاد شود ؟
تمدن : بله، حتما میتوانست. البته از لحاظ نتیجه انتخابات، خیر. زیرا این قدر فاصله زیاد بود که شما نمیتوانستید با آن میزان کم، نتیجه انتخابات را تغییر دهید. زمانی نتیجه تغییر میکند که در چند ۱۰ هزار و چند صد هزار اختلاف وجود داشته باشد، ولی میلیونها رأی فاصله وجود داشت.
بنده همان ایام به منزل آقای کروبی رفتم. چون ایشان خیلی بیتابی میکرد خیلی صحبتهای خشنی انجام میداد، به منزل شخصی ایشان رفتم و گفتم شما اگر مدارکی دارید ارائه دهید، هر راهی که میدانید طبق قانون به حصول اطمینان شما کمک میکند و باعث میشود که مطمئن شوید تقلبی صورت نگرفته است بگویید تا ما به مسئولان منتقل کنیم.
* بحث صندوقهای روسی چه بود؟
تمدن: آقای کروبی به من گفتند نفس این میزان فاصله رای، برای من سوال است. مگر میشود آقای احمدینژاد یک ضرب ۲۵ میلیون رای بیاورد؟ بنده عرض کردم رای مردم است، من و شما که نمیتوانیم بگوییم میشود یا نمیشود، هر برگهای که از صندوقها بیرون بیاید ما باید به آن احترام بگذاریم. شما از مردم سوال کنید که چرا به آقای احمدینژاد رای دادند، من و شما که نمیتوانیم بگوییم چرا مردم به چه کسی رای دادند و یا به چه کسی رای ندادند.
عرض کردم شما دارید متعرض مردم میشوید نه متعرض برگزار کنندگان انتخابات. وقتی که شما بحث تقلب را بیان میکنید عملا به مردم تهمت میزنید. شما بگویید کجای انتخابات از لحاظ شکلی دچار نقص یا ایراد بوده است تا ما آن را در حضور خودتان رسیدگی کنیم.
آقای کروبی در حاشیه پرسید که موضوع صندوقهای روسی چه بوده است؟ بنده به ایشان گفتم شما یا دارید شوخی میکنید یا اینکه اطلاعات غلطی را که به شما دادهاند با چشم و گوش بسته قبول کردهاید.
* مکانیزم و فرایند قانون انتخابات به هیچ وجه اجازه تقلب را نمیدهد *
به کروبیگفتم که مگر میشود صندوق را دو طبقه طراحی کرد؟ صندوق در حضور نمایندگان شما باز و کنترل میشود و سپس مجددا در حضور نماینده شما پلمب میشود، این تعداد اعضای هیات نظارت، اعضای هیات اجرایی، اعضای صندوق با چشم باز میبینند، به هیچ وجه مکانیزم و فرایندی که در قانون انتخابات ما قرار دارد اجازه تقلب را نمیدهد. البته ممکن است اشتباه در جایی رخ دهد که قانون درصدی از آن را تخفیف داده است. واقعا مکانیزم انتخابات در کشور ما با وجود مجاری نظارتی و کنترلی به هیچ وجه اجازه تقلب در انتخابات را نمیدهد، بنده خاطرم هست که با آقای کروبی در خانه ایشان دیدار داشتم.
* فقط با آقای کروبی دیدار داشتید؟
تمدن: بله بنده فقط با ایشان دیدار داشتم. ایشان همچنان به دنبال بهانهجویی بودند و مجددا به من گفتند چرا آقای احمدینژاد در دوره اول ریاستجمهوریاش در ماههای پایانی حقوق بازنشستگان را تامین کرد، چرا سهام عدالت را اجرا کرد، چرا بیمه روستائیان را در این زمان اجرایی کرد؟ بنده به ایشان گفتم اگر شما مسئول دولت بودید به خاطر اینکه انتخاباتی دو سال بعد در پیش داریم دست روی دست میگذاشتید؟
قبل از آمدن آقای احمدینژاد دولت در دست اصلاحات بود، اگر شما این کارها را میکردید آیا کسی به شما تعرض میکرد؟ گفتم این چه استدلالی است که آقای کروبی شما دارید، در همان دیدار به هیچ نتیجهای نرسیدیم و عصر آن روز نیز ایشان قرار بود به بهشتزهرا بروند. بنده به ایشان گفتم فضای جامعه و کشور را ملتهب نکنید. قانون این حق را برای شما قائل شده است که به صورت قانونی احقاق حق کنید. اما این حرفها برای ایشان سودی نداشت. بعد از صحبتهایی که در منزل ایشان داشتیم حدود نیم ساعت بعد ایشان به سمت بهشتزهرا رفت و یک سخنرانی آتشین کرد و دوباره به تحریک عواطف مردم دست زد.
* شما به نقش آقایان موسوی و کروبی در فتنه ۸۸ اشاره کردید. آیا آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی در جریان فتنه نقشی داشتند؟
تمدن: آقایان معتقد به خرد جمعی بودند.
* منظورتان از آقایان یعنی چه کسانی؟
* هاشمی و خاتمی در آرام بخشی فضای جامعه میتوانستند نقش داشته باشند *
تمدن: آقای کروبی، آقای موسوی و در واقع مسئولان ستادهای انتخاباتی و مجموعه اینها معتقد به خرد جمعی بودند. مسئله موضعگیریهایشان در مقطع انتخابات سال ۸۸ از این قائده تبعیت میکرد، نمیتوانم بگویم که آیا در اتفاقاتی که در فتنه ۸۸ صورت گرفت، آقایان هاشمی و خاتمی نقش داشتند یا خیر. اما یک نکته را میتوانم در مورد آن اظهار کنم که این بزرگواران میتوانستند در آرام بخشی فضای جامعه و در توصیه و نصیحت به کسانی که مدعی تقلب در انتخابات بودند موثر باشند و آنها را آرام کنند.
آنها میتوانستند اجازه ندهند که فضای جامعه ملتهب شود، میتوانستند از حماسهای که مردم از لحاظ حضور در انتخابات داشتند مثل مابقی افرادی که از این حماسه تجلیل کردند، تجلیل کنند و حتی میتوانستند طرفین و افراد را به خویشتنداری دعوت کنند و اجازه ندهند که فضا به سمت آسیب به چهره نظام برود. یعنی حتی اگر قائل به این شویم که آنها هیچ نقشی در ایجاد این مسئله در سال ۸۸ در کشور نداشتند بعد از اتفاقاتی که افتاد میتوانستند نقشی بازدارنده و پدرانه داشته باشند. آنها حتی میتوانستند در آرامبخش کردن فضای جامعه نقش داشته باشند و از التهابها و از اتفاقاتی که افتاد جلوگیری کنند. آیا به این موضوع عمل کردند؟
* دستگاههای امنیتی در مورد آقای هاشمی و خاتمی اطلاعاتی نداده بودند که آنها ردی از نشانههایی که اشاره کردید داشته باشند؟
تمدن: بنده فکر نمیکنم شرایط جامعه به شکلی باشد که بخواهیم دوباره از نو این مسائل را احصاء و در مورد آنها صحبت کنیم.
* یعنی بازخوانی تاریخ را به صلاح مملکت نمیدانید؟
تمدن: اجازه دهید این مسئله در یک پروسهای جدای از صحبت و مصاحبه انجام شود و از یک بعد تحقیقی و علمی به سمت این مسئله برویم، ما چرا باید نسیه را بگیریم و نقد را رها کنیم، آن چیزی که شما سوال میکنید میفرمایید چقدر مدخلیت داشته، بنده عرض میکنم گذشتهها فراموش، اگر در پیدایشش سهیم بودید یا نبودید. اگر در دامن زدن نقش داشتید یا نداشتید، بنده این موضوع را میگویم آیا وقتی چنین اتفاقی برای کشور پیش آمد به امنیت ملی ما، به اقتدار ما، به منافع ملی ما لطمه وارد میکرد آیا میتوان نقش بازدارنده داشته باشند یا خیر؟ بنده میگویم آنها میتوانستند در آرامش جامعه نقش داشته باشند اما امتناع کردند، حالا چرا امتناع کردند، مسئلهای است که دلایلش میتواند در سوالی که شما مطرح کردید نهفته باشد.
* پس یعنی نماز جمعه و نامه بدون سلام آقای هاشمی به رهبر اثرگذار بود؟
تمدن: وقتی شما میگویید که آنها میتوانستند نقش بازدارنده داشته باشند و فضای کشور را به سمت آرامبخشی سوق دهند و اجازه ندهند شرایط به سمتی برود که مردم در خیابانها با همدیگر دچار اصطکاک شوند، همه اینهایی که شما اشاره کردید میتواند شامل آن شود.
* یعنی آقای خاتمی آنقدر پایگاه مردمی داشتند که بتوانند نقش بازدارندهای را ایفا کنند؟
تمدن: کسانی که داعیهدار تقلب در انتخابات بودند خودشان را منتسب به جریان سبز یا جریان اصلاحات میدانستند. اگر بخواهیم بگوییم که اینها در آن زمان حتی این مقدار هم حرفشنوی ندارند و نداشتند آن وقت است که اصل موضوع زیر سوال خواهد رفت.
* اگر آقای خاتمی پایگاه مردمی داشت چرا در انتخابات ۸۸ کنارهگیری کرد و در انتخابات شرکت نکرد؟
تمدن: خطاب ما کسانی هستند که به اسم طرفداری و حمایت از آقایان موسوی و کروبی به صحنه آمدند و خودشان را منتسب به جریان اصلاحات میدانستند، ما میگوییم خیلی خب،حداقل برای کسانی که خودشان را هوادار شما میدانستند آرامشبخشی داشته باشید.
* نقش فرزندان آقای هاشمی و همچنین اظهارات همسر آقای هاشمی در قضایای سال ۸۸ چه بود؟
تمدن: درباره بعضی از موضعگیریها و صحبتهایی که صورت گرفت باید در طول زمان رسیدگی در محاکم قضایی صورت گرفته و منتظر اعلام نتیجه باشیم، یعنی اینکه حالا ما هر چیزی را بگوییم دال بر پیشداوری است و بعضا ممکن است موضعگیری یک طرفه تلقی شود.
خوشبختانه دستگاه قضایی ما به این موضوع ورود پیدا کرده است و با جدیت هم را دنبال میکند، اتهاماتی که برای فرزندان آقای هاشمی مطرح شده و بنده معتقدم در شرایطی که دستگاه قضایی ما دارد، بهترین موضعگیری برای بنده و امسال بنده این است که باید منتظر باشیم نتیجه از طریق دستگاه قضا اعلام شود. بالاخره یکی از موارد اتهامی همین است. معتقدم که باید کمی تحمل کنیم و دندان روی جگر بگذاریم تا انشاالله از طریق دستگاه قضایی هر نتیجهای که اعلام شد ما نیز پایبند به همان باشیم.
* اخیرا عدهای از اصلاحطلبان مدعی شدند که ما از طلب سال ۸۸ خود گذشتیم.
تمدن: کدام طلب؟!
* میگویند روند تقلب در انتخابات و این مسائل؟
تمدن: خیر چه طلبی باید داشتند باشند، کشور را هشت ماه معطل اشتباهاتشان کردند بعد امروز مدعی گذشتن از طلبشان هم هستند؟
* چرا نظام، فضایی را ایجاد کرده که افرادی مدعی طلبشان از سال ۸۸ میشوند؟ یا افرادی نظیر آقای حجاریان از واژهای به نام تدلیس استفاده و واژه سازی جدید میکنند؟ همچنین مطرح است که چرا به پرونده کروبی و موسوی رسیدگی نمیکنند و آنها تا کی باید در حصر باشند؟ با توجه به اینکه حضرتعالی مسئول بودید و قطعا در جریان در حصر قرار گرفتن این افراد قرار گرفتهاید، علت اینها چیست و چرا در حال حاضر پاسخ محکمی به این مسائل داده نمیشود؟
* حصر موسوی و کروبی عاقلانهترین کاری بود که نظام در برابر امنیت ملی انجام داد *
تمدن: عاقلانهترین کاری که نظام جمهوری اسلامی در قبال افرادی که امنیت اجتماعی و منافع ملی را به خطر انداختند انجام داد، حصر موسوی و کروبی بود، چه کاری باید انجام میداد اگر واقعا میخواست طبق قانون به تخلفاتی که این افراد مطرح کردند رسیدگی کند؟
ببینید شما به یک فردی تهمت میزنید و این تهمت را نیز نمیتوانید اثبات کنید قانون با شما چگونه رفتار خواهد کرد؟ آیا آن فرد حق دارد به خاطر این تهمت شکایت کند؟ و اگر شما مدرک دال بر دروغگو بودن او ارائه ندهید حتما باید طبق قانون تبعات آن را تحمل کنید، حالا هر چیزی هم که قانون تعیین کند، عدهای تهمت ناروای تقلب را وارد کردند بیانیه دادند و مردم را به آمدن کف خیابانها تهدید و تشویق کردند، کشتهسازی کردند، اموال عمومی را به آتش کشیدند، به نظر شما در دنیا هر کشوری، بجز جمهوری اسلامی ایران، میخواست مطابق با رفتار اینها رفتار کند چه کاری را انجام میداد؟، حتما باید محکمهای یا دادگاهش تشکیل میشد و از اینها خواسته میشد دلیل این که گفتند تقلب شده را به محکمه و دادگاه ارائه بدهند؟
اگر ثابت میشد که تقلبی صورت گرفته قانون با تقلبکنندگان برخورد میکرد. حالا اگر اینها نمیتوانستند ثابت کنند تقلبی صورت گرفته قانون باید با اینها چگونه برخورد میکرد؟ اما با این وجود نظام از محاکمه این افراد در دادگاه صالحه صرفنظر کرد.
اینها بارها از این خط قرمز که منافع امنیت ملی ماست عبور کردند، آیا این حق برای دستگاههای رسیدگی کننده در جمهوری اسلامی وجود داشت که با اینها برخورد کند؟ محترمانهترین راهی که در واقع حاکی از رأفت نظام اسلامی است این بود که بعضی از فعالیتهای اینها محدود شد. یعنی این نوع رابطه، نوع تماسهایی که اطلاعات غلط به اینها میداد تحریککننده اینها بود این مسیرها و کانالها قطع شد که آقایان اسم این را حصر گذاشتند، یا هر چیز دیگری که ممکن است اسمش را بگذارند و گرنه آنها در حال حاضر با خانوادههایشان دیدار و رفت و آمد دارند و گاها در بعضی از مراکز تفریحی دیده میشدند، چقدر یک نظام میتواند رافت و مهربانی نسبت به کسانی که بارز ترین مسائلی در رابطه با امنیت ملی، اقتدار و استقلال کشور هست را مورد هجمه قرار دادند، داشته باشد؟ نظام چه رفتاری را باید با آنها میکرد؟
* آیا رفتار و رافت نظام باعث نشده که امروز بگویند ما از طلب ۸۸مان گذشتیم؟
* مدعیان طلب از سال ۸۸ بدهکارترین افراد نظام هستند *
تمدن: افرادی که مدعی هستند از ۸۸ طلب دارند واقعا جزء بدهکارترین افراد به این نظام و انقلاب هستند برای اینکه اگر کارنامه و عملکردشان را بررسی کنیم متوجه میشویم همینها بیشترین ضربات را به این کشور و نظام وارد کردند. همین افرادی که امروز مدعی شدند از طلب ۸۸ خود گذشتند در مجلس ششم چه سناریویی را برای کشور و انقلاب به وجود آوردند؟
در کدام نظام یا کشوری نمایندگان پارلمان که حافظ منافع مردم هستند میآیند در مجلس متحصن میشوند؟ آن هم نه برای امری که مربوط به مردم است بلکه برای امری که مربوط به یک حزب و جریانش است، مجلس را تعطیل میکنند، در مجلس تحصن میکنند؟ خوب اینها بدهکار این نظام و انقلاب، بدهکار شهدا نیستند؟ مدیون مقام معظم رهبری نیستند؟ هستند. به نظرم، ما تلاش کردیم که مسائل را با روشهای مسالمتآمیز در کشور حل و فصل کنیم، نظام اسلامی تلاش کرده که تا سرحد ممکن منعطف باشد در حال حاضر اینها هنوز نسبت به باور دروغین و باور غلطی که در سال ۸۸ داشتند بعضا به همان باور دروغین و غلط اصرار دارند.
* چرا بر این باور هستند؟
تمدن: این سوال را باید از افرادی پرسید که هنوز مدعی تقلب در انتخابات ۸۸ هستند. باید پرسید شما سند و مدرکتان از این ادعا کجاست؟ کسی که مدعی شده است باید دلیل و مدرک بدهد، تا همین الان هم نظام به طور مکرر نسبت به موسوی و کروبی آن رافت را داشته و دارد و دوست دارد بهتر از این هم باشد. اما وقتی این آقایان اصرار به آن باورها، قضاوتهای غلط و غیرمستند دارند خودشان باید پاسخگوی عملکردشان باشند. چرا دیگران را متهم میکنند.
* آقای تمدن شما در صحبتتان به بحث کشتهسازی اشاره کردید، در مورد خواهرزاده میرحسین موسوی و یا فاطمه امام خاطرتان هست که چگونه این موضوع به وجود آمد؟
تمدن: معتقدم که صحبت در این خصوص باید مستند به جزئیات بیشتری باشد اجازه دهید از این موضوع عبور کنیم.
* ارزیابی شما از دولت وقت این است که در قضیه فتنه ۸۸ مدیریت خوبی داشت؟
* دولت وقت اتفاقات بوجود آمده در سال ۸۸ را به خوبی مدیریت کرد *
تمدن: همه مسائل مربوط به مدیریت شرایط بوجود آمده و همچنین همه مسئولیتها فقط متوجه دولت نبود و قوای دیگر هم در این مسئله ورود داشتند. ولی فرایندی را که نظام برای مدیریت وضعیت بوجود آمده در پیش گرفت به نظرم فرایند قابل قبولی بود، یعنی با کمترین آسیبها این مسئله تا آخر مدیریت شد، راهپیماییهایشان را انجام دادند. یکی از اتهاماتی را که چند وقت قبل مقامات آمریکایی و خزانهداری آمریکا بنده را تحریم کردند و آن اطلاعیهای که خزانهداری آمریکا صادر کرد یکی از اتهاماتی را که بر بنده وارد کردند محدود کردن راهپیماییهای در سال ۸۸ بود، در حالی که نزدیک به ۱۹ راهپیمایی در سال ۸۸ از طرف جنبش سبز انجام گرفت. من نمیدانم کجا جلوی راهپیمایی اینها را گرفتم؟
* آیا این راهپیماییها با مجوز بوده است؟
* در سال ۸۸ ، ۱۹ راهپیمایی خودسرانه صورت گرفت *
تمدن: خیر، این راهپیماییها همه خودسرانه بوده است و ما فقط آن را مدیریت کردیم که تقابل یا درگیری خاصی به وجود نیاید. اینها در همان زمان ۱۹ راهپیمایی انجام دادند. ما کجا جلوی اینها را گرفتیم ؟ البته باید طبق قانون جلوی آن گرفته میشد، چون فاقد مجوز بود. اما نه تنها هیچ برخوردی با این افراد نشد بلکه نیروی انتظامی و دستگاهای مربوطه تامین امنیت کردند که راهپیمایی اینها بدون هیچ اتفاقی انجام شود.
در آن اتهامی که خزانهداری آمریکا متوجه بنده کرده است آمده که بنده در زمان راهپیمایی دستور قطع تلفنهای همراه را صادر میکردم. اگر شبکه اجتماعی، تلفن همراه، اینترنت از اینها گرفته شده بود پس اینها ازچه طریقی فراخوان میدادند؟ تمام راهپیماییهای سال ۸۸ از طریق فیسبوک، اینترنت و پیامک بود.
در مسئله دیگر در جای دیگر گفته شده، بنده مسئول متهم آزار و اذیت آقایان موسوی و کروبی بودم. آقایان موسوی و کروبی ۸ ماه ما را آزار دادند، ما این دو را آزار دادیم؟ هر روز بیانیه صادر کردند، سخنرانی تند، خشن، سخنرانیهای خارج از قاعده کردند، هر روز هوادارانشان را به خیابانها فراخواندند. ۸ ماه از طرف آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفتیم، من که در واقع مسیر برای اینکه آنها حرفشان را بزنند، راهپیمایی هایشان را انجام دهند وجود داشت . ما مجبور بودیم فضا را برایشان مدیریت کنیم که مشکلی برای آنها به وجود نیاید. آیا آنها در روز عاشورا در پل کالج و خیابان انقلاب، در راستای اعتراض به نتیجه انتخابات تجمع کردند؟ مدل اعتراض به نتیجه انتخابات این بود که شما به مقدسات مردم توهین کنید، چادر از سر دختر جوان بکشید، به هیات و تجمعات مذهبی حمله کنید، هلهله و شادی کنید؟ بنده در آن روز در صحنه بودم، خودم در چند قدمی همین مکان بودم آیا اینها شکل دعوت به اعتراض برای انتخابات است؟ آیا شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» به نوعی اعتراض به روند انتخابات بود؟ آیا تمام تحرکات سال ۸۸ از هلهله در روز عاشورا، روزهخواری در روز قدس و غیره فقط اعتراض به روند انتخابات بود؟
*فرایند فتنه ۸۸ یک حمله و هجمه مدیریت شده و سنگین علیه همه موجودیت نظام اسلامی بود*
کل فرایند فتنه ۸۸ یک حمله و هجمه مدیریت شده و سنگین علیه موجودیت نظام اسلامی بود که به لطف خدا مثل بسیاری دیگر از اتفاقات هجمههایی که علیه انقلاب و نظام شد، خداوند به مردم کمک کرد و مردم نیز با تبعیت از خط راستین ولایت و بصیرت و هوشیاری توانستند این فتنه را خنثی کنند.
اتفاقات سال ۸۸ اصلا ربطی به روند انتخابات نداشت و خیلی برداشت سطحی و بچگانهای است که کسی بخواهد از این اتفاق داشته باشد. اگر بحث تقلب در انتخابات هم مبنا باشد، این ما هستیم که طلبکاریم نه آنها زیرا تا امروز آنها یک سند یا مدرک دال بر اینکه در انتخابات ۸۸ تقلب شده است را ارائه ندادهاند و این سوال تاریخی در ذهن مردم ایران همچنان باقی است. فتنه ۸۸ در واقع بحث براندازی نظام اسلامی و سست کردن پایههای نظام اسلامی بود که به لطف خدا شکست خورد و این شکست مفتضحانهای هم بوده و در این میان هم عدهای بیگناه جانشان را از دست دادند که آقایان همراه فتنه باید پاسخگو باشند. عدهای زیادی از مردم هم آسیب دیدند.
* آیا تحریمها نتیجه آشوبهای سال ۸۸ است؟
* به دنبال شکایت از مسیر قانونی علیه مسئولین آمریکا هستیم *
تمدن: آمریکا با انتشار بیانیهای ادعا کرده که داراییهای بنده در آمریکا مسدود میشود و من از طریق بعضی افراد حقوقدان پیگیر این موضوع هستم که در مراجع قضایی بینالمللی شکایت کنم برای اینکه بنده یک سنت در هیچ کجای دنیا و در هیچ جای این کره خاکی به جز آن چیزی که در کشور خودم دارم، ندارم.
اصلا چه دلیلی دارد که بنده در بانکهای اروپا و آمریکا پولهایم را پسانداز کنم. این ادعا بسیار مضحک است و من به دنبال این هستم که از مسیر قانونی شکایت کنم. مگر من در آمریکا یا در بین مردم آمریکا حضور دارم که نمیتوانم با آنها معامله کنم؟ این چه اتهامی است که آنجا به یک شهروند وارد میکنند؟
در اینجا روی سخن من با دولت عزیزمان هم هست که یکی پس از دیگری یک دولت قلدر به شهروندان یک کشور دیگر اتهام وارد میکند و دولت ایران در قبال این مسئله سکوت کرده است. بنده به عنوان یک شهروند این حق را دارم که بگویم یک کشور دیگر یک دروغ ناروا به من وارد کرده است، مبنی بر اینکه در آمریکا حساب بانکی دارم ، دولت ایران باید از حقوق تمام شهروندانش دفاع کند، من یک شهروند عادی هستم، آیا دولت نباید از شهروندان عادی خود دفاع کند؟
بنده اگر امروز بخواهم به مرجع قضایی بینالمللی اقامه دعوا کنم باید پولهای سنگینی به وکلا بدهم، بنده که چنین پولی را ندارم، بالاخره زمانی در این کشور مسئول اجرای قانون بودم و به وظیفه قانونی خود نیز عمل کردم و به آنچه که عمل کردم نیز به شدت معتقد هستم. مسئولیت خود را نیز به شخص دیگری پاس نمیدهم، بنده متناسب با مسئولیتهای خود کاملا پاسخگو هستم و معتقدم ما بهترین و سالمترین روشها را برای مدیریت این مسئله در پیش گرفتیم. اینکه آمریکا یک شهروند ایرانی را به اسم متهم میکند و کسی از آن دفاع نمیکند جای سوال دارد.
* شما در زمان استانداری، رئیس شورای تامین استان و همچنین مشاور اقتصادی آقای احمدینژاد بودید، دلایل نابسامانی ارز و سکه در آن ایام و با توجه به پایان دوره آقای احمدینژاد چه بود؟
*دولت احمدی نژاد ضربهگیر خوبی برای شوکهای اقتصادی بود*
تمدن: یکی از چالشهایی که اواخر کار دولت دهم به وجود آمد همین به هم ریختن بازار سکه و ارز بود که میتواند دلایل متعددی داشته باشد. اما در مجموع بخشی از آن را در فرایند به هم ریختن اقتصاد کشور توسط غربیها برای بحث تحریم میدانم، بالاخره آنها شوکی را به اقتصاد ما وارد کردند، وقتی شوکی به یک اقتصاد وارد میشود تمام اجزای آن اقتصاد را تحت تاثیر قرار میدهد،
سنگینترین تحریمها در زمان دولت آقای احمدینژاد آغاز و اعمال شد. این تحریمهای سنگین و نفسگیر بر روی ارز، سکه و طلا اثر نداشت؟ حتما اثر داشت. در چنین شرایطی دولت احمدینژاد ضربهگیر خوبی برای شوکهای اقتصادی بود و توانست ضربههای حرکت ظالمانه آمریکاییها و غربیها را به حداقل برساند. ما نمیگوییم که توانست جلوی آنها را بگیرد اما توانست مقابل ضربات آنها بایستد. اما یکی از نتایج آن شوکهایی که در مسیر تحریم بر ما وارد کردند آثار سوء نوسانا ارز و طلا بود. طبعا افراد سودجو و آنها که به دنبال منافع فردیشان هستند و مسائل و مصالح اجتماعی برایشان اهمیت ندارد در داخل کشور به این مسئله دامن زدند.
* نقش جمشید بسمالله چه بود؟
تمدن: من این اسم را در همین حد که شما فرمودید شنیدهام. اما لازم نیست شما دنبال یک اسم خاص یا یک فرد خاصی بگردید، همیشه در همه دولتها و زمانها یک تعداد انسانهای حریصی پیدا میشوند، اینها دهان باز کردهاند تا منافع و جیبشان تامین شود و به سمت بعضی مسائلی که در کشور وجود دارد حمله میکنند.
* جریان خاصی در داخل کشور پدری این مباحث را برعهده داشت یا خیر؟
تمدن: شبکههای زیر زمینی در مقاطع مختلف به خصوص بحثهای اقتصادی فعالیتهای زیادی را انجام دادند، کسانی که به صورت قاچاق، ارز را از این مملکت خارج میکردند عاشق چشم و ابروی این مردم نبودند، بلکه برای منافع شخصی و هم ضربه زدن به اقتصاد کشور این کار را انجام دادند. باندهای مافیایی که همیشه وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد. همچنین کسانی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور بیکار نمینشینند. در این میان بعضی بنگاههای اقتصادی و سازمانهای بخش خصوصی هم متاسفانه با هدف سود بیشتر وارد این ماراتن شدند.
* منظور شما از بنگاههای خصوصی موسسات مالی و اعتباری است؟
* واقعی شدن قیمت ارز از عملکردهای مثبت دولت دهم بود *
تمدن: بله، برخی از آنها هم بودند البته اقتصاد ما اشکال دارد، اگر اقتصاد ما اشکال نداشت کسی به سمت این مسائل نمیرفت. اما همه مسائل دست به دست هم داد و این شرایط را به وجود آورد، در اینجا میخواهم به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه اگر در این موضع نکات منفی وجود داشت یک نکته مثبت هم وجود داشت و آن واقعی شدن قیمت ارز بود که در پایان دولت دهم تقریبا این اتفاق افتاد.
اگر خاطرتان باشد وقتی قیمت ارز از ۱۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان رسید، درست است که در فضای عرضه و تقاضا و شرایط تورمی تاثیر داشت اما از آن طرف تولیدکنندهها و واحدهای تولیدی را احیا کرد.
* در صحبتهایتان به تحریمها اشاره کردید. آقای احمدینژاد تحریمها را کاغذ پاره میدانست ولی شما میفرمایید خیلی اثرگذار بود.
تمدن: چیزی که آقای احمدینژاد آن را کاغذ پاره دانست بحث بیانیهها و قطعنامههای ظالمانهای بود که در شورای امنیت سازمان ملل برای ما صادر شد. امروز هم تاکید میکنیم آنها هیچ تاثیری در اراده ملت ایران ندارد، به خاطر اهداف مقدس و والای ملت ایران فشار تحریمها را تحمل میکنیم، اقتدار امروز جمهوری اسلامی بدون هزینه نبوده، مبارزه برای آزادی و استقلال تبعات دارد، در کجای تاریخ سراغ دارید که کسیبرای این اهداف مقدس جنگیده باشد و برایش تبعات نداشته باشد؟ این چه فرهنگی است که ما قصد داریم آن را تحمیل کنیم که در راه استقلال و آزادی به هیچ وجه نباید هزینه داد؟ به هیچوجه چنین چیزی امکان ندارد. آقای احمدینژاد وقتی میگوید کاغذ پاره، قطعنامههای ظالمانه و بیرحمانه سازمان ملل را که علیه ما صادر شد را مورد اشاره قرار میدهد و اعلام میکند که اینها که در اراده ملت هیچ تاثیری ندارد.
تحریمها تلخ است، ظالمانه است اما هیچگاه ارزشها، استقلال و تواناییهایمان را با چیزی عوض نمیکنیم.
* آقای احمدینژاد در یکی از سخنانشان گفتند پیامک خبرگزاری فارس باعث ایجاد نابسامانی بازار ارز و سکه شده. آیا پیامکی که هیچ زمان این خبرگزاری ارسال نکرد میتواند عامل نابسامانی بازار سکه و ارز شود،درخصوص بحث پیامک خبرگزاری فارس نظرتان چیست؟
تمدن: بنده از جزئیات آن اطلاعی ندارم، ولی معتقدم در شرایطی که در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم قواعدی وجود دارد که از داخل نباید گزیده بشویم حالا چه میخواهد رسانه این کار را انجام دهد یا یک فرد سخنرانی کند.
* بر فرض مثال که خبرگزاری فارس چنین پیامکی را ارسال کرده است. آیا باید اقتصاد کشور با یک پیامک زیرو رو شود؟
تمدن: خیر، از بنده این موضوع را نپرسید که این ادعای آقای احمدینژاد غلط یا درست بوده است، بنده معتقدم وقتی در حال جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و همه باید مراقبت کنیم که خودمان زمینهساز مشکل نشویم.
* فکر نمیکنید آقای احمدینژاد در اواخر دولتشان به نوعی استحاله شده بودند؟
تمدن: خیر، این ادعای آقای احمدی نژاد را از بنده نپرسید که غلط یا درست بوده است.
* یکی از شبهاتی که در مورد دولت مطرح میشد بحث رمالها و ارتباط دولت با رمالها و یا بحث صندلی امام زمان بود در این مورد نیز نظرتان چیست؟
تمدن: بنده واقعا هیچ وقت وارد این حواشی نشدم و در حال حاضر هم تمایلی برای وارد شدن به این حواشی را ندارم، چون وقت خودم را ارزشمند میدانم.
* وقت خوانندگان خبرگزاری فارس هم ارزشمند است.
تمدن: این بحث اخلاقی است، من بیایم به کسی در اینجا لطمه بزنم، یا کسی را متهم کنم.
* این که شما میگویید متهم کنم یعنی چنین چیزی وجود داشته است؟
تمدن: بنده اصلا در این حوزههای حاشیهای وارد نمیشوم.
* جریان انحرافی چطور در دولت شکل گرفت؟
تمدن: عرض کردم اجازه بدهید مسائل و موضوعات کاری بنده مورد سوال قرار بگیرد و اجازه بدهید که فراتر از مسئولیتم صحبت نکنم. یکی از مشکلات کشور ما این است که افراد فراتر از مسئولیتشان صحبت میکنند.
* در مورد اختلاس و پرونده بیمه بفرمایید؟
تمدن: نتیجه آن اعلام شد و استانداری تهران نیز در آن نقشی نداشت.
* استانداری در آن هیچ نقشی نداشت یا حضرتعالی؟
تمدن: از شخص بنده که هرگز هیچ بحثی در این پرونده نبود. نتیجه رای دادگاه هم که به صورت عمومی اعلام شد، دو نفر از مسئولان استانداری،قبل از مدیریت بنده در استانداری درگیر بودند. یکی از آنها زمانی که دستگیر شد شهردار یکی از مناطق تهران بود. فرد دیگری از آنها هم، زمانی که بنده به استانداری تهران آمدم مرخصی بدون حقوق گرفت و رفت. ربط دادن این مسئله در آن زمان به استانداری تهران جای سوال دارد
* آیا در حال حاضر با آقای احمدینژاد در ارتباط هستید؟
تمدن: اخلاق حکم میکند کسی که ۷ سال با ایشان همکاری داشتم هر از گاهی بروم و حال ایشان را بپرسم لذا اگر هرازگاهی فرصت پیش بیاید از ایشان احوالپرسی میکنم.
* آقای احمدینژاد برای بحث انتخابات برنامهای ندارد؟
تمدن: تا این لحظه هیچ نشانهای که آقای احمدینژاد قصد کار انتخاباتی داشته باشند وجود ندارد اما واقعا بنده در این مورد نمیتوانم اظهارنظر کنم. ایشان بعد از پایان ریاستجمهوریشان بارها تاکید کرده که هیچ سخنگویی ندارد و هیچکسی از طرف ایشان حق اظهار نظر ندارد.
معتقدم آقای احمدینژاد در مسیر خط امام و ولایت و مردم کمفروشی نکرد. همانطور که رهبری فرمودند آقای احمدینژاد تداعیکننده گفتمان امام بود.
* دلیل خانهنشینی آقای احمدینژاد چه بود؟
تمدن: آن خانه نشینی هر دلیلی که داشت، آن دلیلی نبود که بعضیها از آن یاد می کنند
* ارزیابی شما از این اقدام چه بود؟
تمدن: میتوانم قسم بخورم که خانهنشینی احمدینژاد هیچ دلیلی که بخواهد در مقابل رهبری بایستد نداشت. احمدینژاد نسبت به رهبری معتقد بود. اجازه بدهید تمام جزئیات را نگویم. آقای احمدینژاد فکر میکرد خانهنشینی کمترین ضرر را دارد تا بتواند در مقابل برخی اقدامات اعتراض کند، این کار هزینههای زیادی داشت و دشمن نیز از آن استفاده فراوانی کرد. به هر حال شد دیگر، ولی حاضرم قسم جلاله بخورم که احمدینژاد نسبت به رهبری ارادت دارد.
* آقای هاشمی در یکی از سخنرانیهایشان گفته بود «در سال ۸۴ به دلیل اینکه استانداران کار را رها کردند احمدی نژاد پیروز شد» ارزیابی حضرتعالی به عنوان یک استاندار از این اظهارنظر چیست؟
تمدن: هرگز، انتخابات در ید قدرت استانداران نبوده و نیست. حتی در ید قدرت برگزارکننده هم نیست، انتخابات در این کشور فقط در ید قدرت مردم است، یعنی در پی اراده مردم، از درون صندوق های رای دولتی که مسئول برگزاری انتخابات است رای جریان فکری مخالف آن دولت بیرون می آید، نمیدانم چرا برخیها قصد دارند این امتیاز را تعمداً تخریب کنند.
* شما در جلسات آقای تقوی شرکت میکنید؟
تمدن: بله
* با توجه به برگزاری جلسات مشترک آقای تقوی با اصولگرایان آیا آنها به اجماع خاصی رسیدهاند؟
تمدن: آن چیزی که در حال حاضر در جریان است که جلسات اصولگرایان است، هیچ ارتباطی به انتخابات یا به مسائل دیگری که بیانگر فعالیت حزبی باشد، ندارد. هدف از این جلسات انسجام بخشی به نیروهای وفادار انقلاب است.
باید از حجتالاسلام تقوی تشکر کرد که در این شرایط خطیر واقعا زمان را صرف این کار میکنند. این فعالیت برای نگهداشت و انسجام نیروهای اصولگرا در کشور انجام میشود. اهداف این جلسه برای نقد و به چالش کشیدن دولت نیست، چون این دولت در راستای رای مردم انتخاب شده و باید از آن حمایت کردٰ برگزاری این جلسات مقطعی نیست و به منظور انسجام، سازماندهی و برنامهریزی برای نیروهای ارزشی شکل گرفته است.
ارسال نظر