به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ابراهیم کارخانه ای در نشست تحلیلی توافق نامه ژنو در جمع مردم همدان با بیان اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه امسال در طول تاریخ ۳۵ سال گذشته بی نظیر بود، اظهار کرد: ملت ایران با صفوف عظیم خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه پاسخ محکم و دندان شکنی به قدرت های سلطه گر دادند و با قاطعیت دفاع از حقوق هسته ای خود را فریاد زدند. وی گفت: در طول ۳۵ سال گذشته گرگ های درنده خوی بین المللی چنگال های خود را همواره به سمت ملت ایران فرود آوردند اما این ملت سربلند توطئه ها خنثی کردند.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه افزایش تحریم از اقدامات مهم کشورهای سلطه گر بر ملت بوده است، بیان کرد: دشمن ۳۵ سال ما را تحریم هسته ای کرده است ولی شاهد هستیم که ایران با عزت و افتخار هشتمین کشوری است که در سایه تحریم ها چرخه تولید سوخت هسته ای را به دست آورده است.

وی گفت: فرزندان این ملت همچون" شهید احمدی روشن" در تهیه قطعات هسته ای در سخت ترین شرایط در داخل کشور بومی سازی کردند و این در حالی است که دشمن چنین تصوری نداشت که ملت ایران این افتخار را خلق کند.

کارخانه ای با اشاره به اینکه سازمان فضائی ناسا اعلام کرده که شتاب فناوری هوا فضای ایران جزء پیشرفته ترین کشورها است، گفت: با تکیه بر شعار" ما می توانیم" در تحریم های اقتصادی و در حفظ حقوق هسته ای توانستیم فناوری ساخت کالاها را بومی سازی کنیم و به نوعی تحریم های را دور بزنیم.

وی عنوان کرد: در عرصه پیشرفت دفاعی و هسته ای به خودکفایی رسیده ایم پس در بحث تولید خودرو نیز می توانیم به استقلال برسیم چرا که در مقابله با تحریم ها چشم امید به هیچ کشوری جزء ملت خود نداریم.

کارخانه ای تأکید کرد: همچنان با شعار عزتمند" ما می توانیم" قدرت ساخت داخل را تقویت می کنیم و با مدیریت مدبرانه مقام معظم رهبری به سمت جلو حرکت می کنیم.

رئیس کمیته هسته ای در مجلس شورای اسلامی درباره توافق نامه ژنو اظهار کرد: دولت یازدهم دیپلماسی جدیدی را در سطح بین المللی داشته است و مقام معظم رهبری نیز بر نرمش قهرمانانه تاکید دارند و قهرمانانه یعنی اینکه در مقابل دشمن بیاستیم و با هر تکنیکی پیروزمند خارج شویم.

وی گفت: هدف مذاکرات جمهوری اسلامی ایران این است که بتواند در قالب مذاکره به حقوق هسته ای خود دست پیدا کند و مقام معظم رهبری در عرصه مذاکرات ژنو تأکید بر رعایت خطوط قرمز ایران داشتند.

کارخانه ای یکی از مهمترین خطوط قرمز هسته ای ایران را غنی سازی زیر پنج درصد به منظور تأمین سوخت مورد نیاز کشور برای نیروگاه بوشهر برشمرد و گفت: خط قرمز دیگر تکمیل نیروگاه آب سنگین اراک است.

وی افزود: در سال ۱۳۴۶ یک راکتور تحقیقاتی در تهران تأسیس شد تا رادیو داروهای مردم از آنجا تهیه شود اما برای ادامه روند تولید نیاز به سوخت داشت که با ورود تحریم ها دانشمندان جوان ایرانی توانستند با تمام قدرت از بهمن سال ۸۸ موفق به تولید سوخت اورانیوم ۲۰ درصد شوند.

نماینده مردم همدان عنوان کرد: حداکثر عمر یک راکتور ۵۰ سال است بنابراین این راکتور در سال های آینده از رده خارج می شود و باید راکتور جدیدی ساخته شود تا با قدرت بیشتری رادیو داروها را بسازد که اکنون با نبوغ دانشمندان جوان ایران این راکتور در اراک ساخته شده است.

وی درباره فرق راکتور بوشهر با اراک گفت: راکتور بوشهر سیستم خنک کننده آن با آب معمولی و سبک است و سوخت آن اورانیوم غنی شده زیر پنج درصد است اما راکتور اراک سیستم خنک کننده آن آب سنگین است و سوخت آن اورانیوم معمولی است که با تأسیساتی که راه اندازی کردیم سالانه ۱۵ تن آب سنگین تولید می شود.

کارخانه ای خط قرمز دیگر کشور را در مذاکرات هسته ای تولید سوخت با غنای بیش از پنج درصد یا همان ۲۰ درصد برشمرد و گفت: دسترسی به اورانیوم ۲۰ درصد زمینه نگرانی کشورهای ۵+۱ را فراهم کرده است که با بهره مندی از فناوری غنی سازی اورانیوم تمام چرخه ساخت قطعات مورد نیاز برای ایرانیان فراهم می شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی تیم مذاکره کننده حفظ فناوری هسته ای کشور در توافق نامه ژنو است، عنوان کرد: تیم مذاکره کننده ایران باید مراقب باشد چرا که با دشمن قداری روبرو هستند که دنبال براندازی ایران هستند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمنان ما به هیچ عنوان مورد اعتماد نیستند و باید نسبت به آنها بدبین باشیم و با هوشمندی تمام از حقوق خود بتوانیم دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه حساس ترین و کلیدی ترین مسئله در کشور حفظ حقوق هسته ای است، گفت: در توافق نامه تنظیم شده به عنوان نقشه راه مسیر پیمودن بسیار مشکل است که در این راستا باید با بکارگیری از تمام سرمایه های فکری اجازه ندهیم که دشمن جلوی حرکت چرخ هسته ای کشور را بگیرد.

کارخانه ای با بیان اینکه اکنون ۱۹ هزار سانتیفیوژ فعال داریم، گفت: امریکا حق هسته ای را برای هیچ کشوری به رسمیت نمی شناسد اما باید سوخت مورد نیاز کشور ما از طریق این سانتیفیوزها تأمین شود.

وی تصریح کرد: دانشمندان جوان ایران توانستند سانتیفیوژهای نسل دوم و سوم را تولید کنند و همچنین نسل دوم را نیز نصب کردند در حالی که دشمن به دنبال حذف این حرکت است.

نماینده مردم همدان در مجلس عنوان کرد: در متن توافق نامه ژنو سخت گیری های بسیاری دیده می شود که باید ایرانیان با هوشمندی و دریات قوی از این مسیر عبور کنند.

وی با بیان اینکه پروتکل الحاقی بند چهار خط قرمز کشور است، گفت: این پروتکل بر مبنای منع تولید سلاح های هسته ای است که باید در توافق نامه این موضوع را بپذیریم.