دوئل پژمان بازغی به قیمت چشم هایش
پژمان بازغی در نشست پس از نمایش فیلم «دوئل» در موزه سینما از روزی گفت که سر صحنه این فیلم سلامت چشمش را به خطر انداخت، تا فیلمبرداری انجام شود.
احمدرضا درویش کارگردان فیلم «دوئل» بعد از نمایش این فیلم در نشست گفتگو با مخاطبان با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه و موزه سینما، گفت: مراسم امشب مانند یک مهمانی خوب است که عوامل دوئل نیز در آن حضور دارند و بعد از مدت ها و حدود ۱۴ سال که از فضای فیلم «دوئل» خارج شده بودم دوباره امروز ذهنم با یک حال خوب به آن سالها رفت و خستگیام درآمد.
او ادامه داد: حدود ۴ سال بود که این فیلم را ندیده بودم و دوست داشتم آنرا روی پرده ببینم که خوشبختانه امروز در موزه سینما این اتفاق افتاد.موزه سینما به نوعی خانه ما است و همه فیلمسازهایی که در طی سالهای گذشته برای سینمای ایران زحمت کشیدهاند و کسانی که عمرشان را برای سینمای ایران گذاشتهاند یک جای پا، اسم و یک حقی در این مکان دارند و اسمشان باید ثبت شوند و خوشحالم که امروز نیز به نوعی اسم ما در اینجا ثبت میشود و آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد.
درویش همچنین یادآور شد: اسم اینجا موزه سینما است و چیزی در موزه قرار میگیرد که بسیارارزشمند باشد زیرا کالای فاخر و ارزشمند را در موزه میگذارند. موزه سینما موزه تصویر صدا و احساس است و طبیعی است که «دوئل» نیز به موزه سینمای ایران تعلق دارد.
وی با بیان اینکه میخواهم نقبی به دوران خودم بزنم،بیان کرد: جهان رویا و جهان خیال پردازی بسیار عجیب و غریب و حیرت انگیز است که هر فردی وقتی از این مساله فاصله میگیرد و خود با عینیت و واقعیت می سنجد و مرور می کند خودش را به جا نمی آورد.
درویش ادامه داد: امشب به روزگار گذشته غبطه خوردم، امیدوارم موقعیتی که من به آن گرفتارهستم برای هیچکس اتفاق نیافتد. البته بازهم می گویم اینجا خانه من است به همین دلیل اینقدر احساساتی شدهام وگرنه من آدم احساساتی نیستم. ما هنرمندان آدم صحرا هستیم و به آسمان نگاه می کنیم ، لطفا آسمان را از ما نگیرید.
وی ادامه داد: چندین سال است که نقش صنعتگران و تکنوکراتها در دنیا مهم شده است و سرنوشت حیات انسان بستگی به صنعت، ثروت ، سرمایه داری و کاپیتالیسم پیدا کرده است .
درویش با اشاره به تلاش کشورهای دیگر در این حوزه ، گفت: کارخانه های فیلمسازی کشورهای دیگر تلاش دارند تا این آسمان را بگیرند و ما باید جلوی اینکار را بگیریم.
درویش: آرزوی ساخت فیلمی درباره فتح خرمشهر دارم
احمدرضا درویش در پاسخ به این سؤال که شنیده می شود قصد دارید فیلمی درباره فتح خرمشهر بسازید، گفت: سینمای ما یک تصویری از بیرون دارد اما داخل خانواده سینما اتفاقات دیگری موج می زند که خیلی باید به آنها توجه کنیم.دوئل یک حلقهای از زنجیره سینمای ایران است و آنچه از قبل در سینمای ما بود مانند دو امدادی در دوئل به دست ما رسید و ما نیز باید آنرا به آیندگان بدهیم.
وی ادامه داد: من دو، سه روز در جریان دفاع مقدس و روزهای ابتدایی جنگ در زمانیکه خرمشهر در محاصره بود ،جهان آرا را دیده بودم و همیشه دوست داشتم در فیلم هایی که درباره جنگ می سازم یک اشاره و امضایی از او در فیلم هایم باشد زیرا جهان آرا نماد و اسوه مقاومت در روزهای ابتدایی جنگ بود.
درویش خاطرنشان کرد: از ۲۰ سال پیش دو آرزو در فیلمسازی داشتم یکی اینکه حتما فیلمی درباره حادثه عاشورا و دیگر اینکه فیلمی درباره فتح خرمشهر بسازم.فیلم «رستاخیز» به عنوان آرزوی اولم ساخته شد وحدود ۱۵ سال از پیش تولید آن تا امروز که وضعیت نمایش آن مشخص نیست وقت من را به خود اختصاص داد. در این مدت چند فیلمنامه نوشتم که یکی از آنها فیلمنامه «درخشش» است که مربوط به آرزوی دومم است که درباره فتح و آزادسازی خرمشهر است.
وی ادامه داد: این فیلمنامه هم اکنون کامل شده است اما فکر میکنم ساخت آن نیز ۱۵ سال طول بکشد و امیدوارم عمرم به ساخت این فیلم کفاف بدهد.
درویش با اشاره به اینکه خوشحال است کسانی که با او کار کردهاند امروز در سینما درخشیدهاند، گفت: نمیدانید چه لذتی دارد وقتی می بینم بازیگری که با من کار کرده در کار دیگری درخشیده است. آن زمان است که سرم را بالا میگیرم و احساس میکنم من هم سهمی در آن درخشش داشتهام.
بازغی: نباید بگذاریم مسیر سینما تغییر کند
پژمان بازغی با تشکر از داریوش صادقی گروه گریم فیلم، گفت: بگذارید ازاینجا شروع کنم که واقعاً جای انوشیروان ارجمند با بازی فوقالعادهاش اینجا خالی است. من ۲۶ ساله بودم که در فیلم «دوئل» بازی کردم و الان ۴۵ سال دارم. فیلم را که دیدم متوجه شدم چقدر جوان و خام بودم و اصلاً آن روزگار درک نمیکردم و تازه متوجه شدم که چه مسئولیتی بر دوش من گذاشته شده است.
وی ادامه داد: قرار بود مجموعهای به نام «پسران آدم» توسط آقای درویش ساخته شود که به دلایلی به سرانجام نرسید. از آنجا ایشان را میشناختم. خوب به یاد دارم هفتهنامه سینما تیتر زده بود؛ «درویش دوئل میکند» و با خودم فکر کردم یعنی آقای درویش مرا به یاد دارد. چند روز بعد آقای درویش با من تماس گرفت و فیلمنامه را داد تا بخوانم. بعد که نظرم را پرسید، گفتم بسیار خوب است، فقط نقش زینال را چه کسی بازی میکند؟ گفت خودت و بسیار غافلگیر شدم.
بازغی تاکید کرد: مسیر سینمای ایران از آن دورانی که ما در فیلم «دوئل» بازی کردیم بسیار تغییر کرده است. فکر میکنم وظیفه هیات انتخاب و داوران جشنوارهها این است که مواظب باشند مسیر سینما تغییر نکند. در روزگاری که این فیلم را بازی میکردیم فیلمها به شکل سادهتری ساخته میشدند. ما نزدیک به ۱۰ ماه سر این کار بودیم و همه صحنهها از تیراندازی تا غواصی را خودمان تمرین میکردیم. به نوعی تمام صحنههای بدل را خودمان بازی کردیم.
وی با اشاره به خاطرهای از بازیاش در فیلم «دوئل» گفت: یک روز سر صحنه بعد از تحمل دو ساعت و نیم گریم، داریوش صادقیان میخواست در چشم من لنز بگذارد که متوجه شد لنز از چشم من بیرون میآید. وقتی زیر نور آن را نگاه کردیم دیدم که لنز پاره شده بود. کلی هنرور داشتیم و آفتاب داشت غروب میکرد و فرصت نبود تا لنزدیگری جایگزین کنیم. از آقای درویش پرسیدم صحنهای که میخواهیم بگیریم چقدر است و ایشان گفتند ۱۵ ثانیه. گفتم باشد بگیریم. من پلک نمیزنم. بعدها متوجه شدم اگر پلک میزدم و آن لنز به پشت چشم من میرفت باید چشمم را تخلیه میکردند اما آن روزگار ما شور دیگری داشتیم و الان در سینمابدین شکل نیست.
دیرباز: سینما را با «دوئل» شناختم
کامبیز دیرباز که در فیلم «دوئل» نقش یحیی را بازی میکرد، گفت: هر چه من در سینما دارم از اعتماد آقای درویش و بازی در این فیلم است. او نشان داد میشود به آدمهای گمنام اعتماد کرد. هنوز هم بعد از ۱۸ سال هر وقت در انتخابم اشتباه میکنم با خودم فکر میکنم الان آقای درویش اگر این فیلم را ببیند،چه فکری میکند. همیشه فکر میکنم وظیفه دارم پرچم این مرد را به خاطر اعتمادش بالا نگه دارم.
وی با بیان اینکه «دوئل» تا مدتها مرا بد عادت کرده بود، گفت: با احترام به تمام کارگردانانی که تا امروز با آنها کار کردم معتقدم سینما را با فیلم «دوئل» شناختم. من که کوچکترین عضو گروه فیلم بودم هر روز دکوپاژ فیلم را می دانستم و بسیار منظم بودیم. حتی یک قطره خون از بینی کسی نیامد. یادم می آید در جشنواره آن سال گروهی از فرانسه آمده بودند؛ وقتی فیلم را دیدند باور نکردند تمام جلوههای ویژه فیلم میدانی است و کامپیوتری نیست. سالها گذشت تا من متوجه شدم «دوئل» یک استثنا بود.
در این مراسم افرادی همچون:پژمان بازغی، کامبیز دیرباز، محسن روزبهانی، فرزاد رحمانی، مهدی حیدری، داریوش صالحیان، دانش اقباشاوی، رضا رویگری، عزیزالله حاجی مشهدی، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما و... حضور داشتند.
ارسال نظر