به گزارش پارس ، ایرج ندیمی در گفت وگو با فارس در خصوص تک نرخی شدن ارز در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: طبق قانون برنامه پنجم باید نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده داشته باشیم و تا زمانی که قانون برنامه پنجم تغییر نکند، نمی توان آن را تغییر داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه روش تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار واسپاری شده است، گفت: واقعیت این است که برای تعیین نرخ ارز با دو قلمرو دولتی و بازار روبرو هستیم.

وی افزود: باید معلوم کنیم دخل و خرج دولت چقدر است و منابع و مصارف کجا است و به همین دلیل از محل درآمدهای ارزی پیش بینی درآمدی می شود.

این نماینده مجلس بیان داشت: در مورد درآمد دولت الزام قانون وجود دارد و در صورتی که خارج از این روند عددی برای ارز تعیین شود، مشکلات خاص خود را داشته و کاهش یا افزایش آن تبعاتی را به همراه دارد.

به گفته ندیمی، کاهش نرخ ارز درآمد دولت را کاهش می دهد و تولید را با مشکل مواجه می کند، رانت برای برخی افراد را ایجاد می کند و در عین حال افزایش آن موجب افزایش هزینه واردات کالاها می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه برای نرخ ارز باید عدد میانه ای تعیین کرد، گفت: طرح یکسان سازی نرخ ارز در مجلس ششم و هفتم وجود داشت تا باعث فاصله و ایجاد نرخ مابه التفاوت نشده و در نهایت برای نرخ ارزان تر صف ایجاد نشود و از طرف دیگر دولت می خواهد از برخی کالاها و اقشار حمایت کند که باید راه دیگری برای آن یابد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم یکسان سازی را دلیلی برای حداقل سازی نرخ ارز در نظر بگیریم در کوتاه مدت مشکل ایجاد نمی شود، اما در میان مدت و بلند مدت موجب خالی شدن خزانه توسط افراد محدودی می شود این در حالی است که منابع آن برای عموم بوده، اما در واقع منافع آن در جیب افراد خاص می رود.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی، مدیریت نرخ ارز به معنای ثابت بودن آن نیست، مگر اینکه قانون برنامه اصلاح شود و تک نرخی ثابت شده در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در بخشنامه بودجه دولت عنوان شده حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز باشد، گفت: منظور این است که نرخی تعیین شود که از نوسان بازار جلوگیری کند و در عین حال از سوی دیگر در حق جمعیت مصرف کننده احجاف نشود و با این تفاسیر امکان تک نرخی ثابت برای ارز وجود ندارد، بلکه برای دولت یک نرخ است.