به گزارش پارس به نقل از تسنیم، همچنان بنزین با استاندارد اسمی یورو ۲ در باک خودروها و موتورسیکلت هایی که روزانه در سطح شهرها و روستاهای کشور تردد می کنند، می سوزد و آلاینده های همراه را به هوایی تزریق می کند که شهروندان تنفس می کنند.


هنوز به وعده کهنه شده عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ که دعوای زرگری خودروسازان، مسئولان محیط زیست و مدیران نفتی را به دنبال داشت، جامعه عمل پوشانده نشده است.


امروز ۱۲ روزنامه سراسری کشور از آغاز عرضه بنزین یورو ۴ خبر داده اند اما این وعده تازه نیز جز اطلاع رسانی نادرست چیزی نیست. این اطلاع رسانی که در پی اعلام نظرهای برخی مدیران بدون توجه به ظرفیت های تولید، ذخیره سازی و توزیع بنزین کشور صورت می گیرد جز سردرگمی مردم رهاوردی نخواهد داشت.


پیگیری خبرنگار تسنیم از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که مدیریت عرضه فرآورده های نفتی در سراسر کشور را بر عهده دارد به این نتیجه رسید که هنوز هیچ زمانی برای آغاز عرضه بنزین یورو ۴ به این شرکت اعلام نشده است.


مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از آمادگی کامل این شرکت برای عرضه سوخت یورو ۴ به خبرنگار تسنیم خبر داد و اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی آمادگی کامل دارد تا در صورت اعلام آمادگی بخش تولید برای عرضه مستمر سوخت با استاندارد یورو ۴، این عرضه را در سراسر کشور بر اساس برنامه تدوین شده مدیریت کند.


بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت کشور نیز به خبرنگار تسنیم گفت: جایگاههای عرضه سوخت آمادگی کامل دارند که در صورت آغاز عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴، این سوخت را به صورت مجزا عرضه کنند.


به گفته حاج محمدرضا، در صورت عرضه بنزین یورو ۴، مخازن مورد نیاز از بنزین یورو ۲ خالی شده و با بنزین یورو ۴ پر می شود که عرضه آن به صورت خالص صورت گیرد.


به نظر می رسد بخش تولید هنوز آمادگی پشتیبانی از عرضه مستمر بنزین یورو ۴ را ندارد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حال ذخیره سازی بنزین یورو ۴ تولید شده در مخازن ذخیره سازی است تا با رسیدن حجم ذخایر به میزان قابل اتکا در عرضه مستمر، فرمان آغاز عرضه بنزین یورو ۴ ابتدا در کلانشهر تهران و پس از آن در ۷ کلانشهر دیگر صادر شود.


از سوی دیگر، تمامی این اخبار جز جوسازی رسانه ای چیزی نیست چرا که موتور خودروهای فعلی تولید داخل که بیش از ۸۰ درصد خودروهایی که روزانه در سطح شهرها تردد می کنند را شامل می شوند، با استاندارد یورو ۲ تنظیم شده اند.


به عبارتی دیگر در صورت تحقق عرضه بنزین یورو ۴، این موفقیت تنها به کام خودروهای وارداتی که سهم کمتری از حمل و نقل درون شهری را به خود اختصاص داده اند، خواهد بود.