به گزارش پارس ، مهدی عباسی نژاد در گفت وگو با ایسنا، می گوید: تابلوهای هنری ارزش بصری خودشان را دارند و روال کار به این صورت است که من پیشنهاد می دهم که چه موضوعی برای طرح های تابلو کار شود و در طرح هایم از هنر مینیاتور ایرانی الهام می گیرم.

وی افزود: در بیشتر موارد با مجری طرح صحبت می کنم، ایده های ذهنی اش را می پرسم و طرح متناسب با آن را ارائه می دهم که معمولاً با آن هم موافقت، و طرح پذیرفته می شود.

طراح تابلوهای سفالی بعضی از ایستگاه های مترو تهران ادامه داد: مجسمه های دیوارکوب را برای آنکه مردم را با این هنر آشنا کنم می سازم. همان طور که مردم به غذا خوردن و تفریح نیاز دارند به هنرهم نیاز دارند. همان طور که یک درخت اکسیژن تولید می کند، هنرهم برای مردم ایجاد روحیه می کند.

ارزش اثر هنری را نمی دانند

عباسی نژاد دل پُری از مسؤولان مترو دارد و می گوید: با این روندی که متروی تهران پیش می رود فکر نمی کنم بیشتر از این بتوانم با مسئولان آن همکاری کنم.

مدیریت مترو نسبت به گذشته ضعیف شده است، همه چیز انتقاد برانگیز است، از تابلوهای نصب شده مراقبت نمی کنند، با توجه به اینکه تورم نسبت به سال های گذشته چند برابر شده است اما هم چنان با قیمت های چهار سال گذشته با من قرارداد می بندند. اصلاً ارزش یک اثر هنری را نمی دانند در صورتی که در کشورهای دیگر از کار هایم روی چشمانشان نگه داری می کنند.

او با اشاره به انجام پروژه های در حال اجرا در ایستگاه منیریه و میدان ولیعصر بیان کرد: این پروژه ها قراردادشان مربوط به ۲ سال پیش است و بعد از این قصد ندارم با مترو همکاری داشته باشم.

در بسیاری از موارد مبالغی را که بابت انجام کار هایم در کشورهای دیگر می گیرم صرف انجام بعضی از پروژه ها در ایران می کنم.

در شهر مشهد نیز ۱۰ الی ۱۵ برابر بیشتر از کارهایی که در تهران انجام می دهم، دستمزد دریافت می کنم که آن را هم صرف بعضی از پروژه هایم در تهران می کنم.

سختی های کار این هنرمند سفالگر

این هنرمند از سختی های کارش به خبرنگار ایسنا می گوید: چون به این حرفه علاقه مند هستم سختی های موجود در کار برایم اهمیتی ندارد. من تمام سختی های این کار را با جان و دل می خرم و از آبرویم در کار هایم مایه می گذارم. من سعی می کنم سرانه ای که در هنر مربوط به من می شود را به نوبه خود و به نحو احسن انجام دهم. هدف اول من از این کار ارتباط هنر با مردم است.

عباسی نژاد با توجه به جدید بودن این کار گفت: پیش از این، کارهایی به این عظمت، در مقیاس بزرگ و با نقش برجسته و از جنس سفال در فضای هنری ایران انجام نشده است. این کار بسیار نو است.

تابلوی ۱۵ میلیون تومانی « تهران قدیم» در ایستگاه مترو تجریش

او با اشاره به تابلوی نصب شده در ایستگاه مترو تجریش با موضوع « تهران قدیم» گفت: برای ساخت این تابلو ۲۴۰ روز وقت صرف کرده ایم، سه نفر مامور اجرای کار بوده ایم، پنج نفرهم مامور نصب تابلو و عده ای هم به عنوان کارآموز و تمیز کار به روی این تابلو کرده اند. من بابت این پروژه فقط ۱۵ میلیون تومان دریافت کردم.

قرار بود تابلوی روبروی تهران قدیم را هم با همین موضوع کار کنم اما به علت نبود همکاری و علاقه مندی مسئولان مترو قرارداد این پروژه را لغو کردم که به جای آن و صرفاً برای آنکه آن فضا خالی نماند، تابلویی ضعیف با موضوع جبهه و جنگ کار کردند.

ایران خاک مرغوبی دارد

وی دلیل استفاده از گِل را عمر طولانی سفال می داند و می گوید: سفال عمر ۱۰ هزارساله دارد. سفال با انسان هم خوانی دارد؛ کاملاً ایرانی است. گلی که برای تابلو ها استفاده می کنم بسیار مرغوب و خاک کشور خودمان است که نقطه قوتی برای کشورمان محسوب می شود.

از تابلو ها مراقبت نمی کنند

این هنرمند درباره نگهداری غبر اصولی از کارهای هنری توسط مسئولان می گوید: بعد از پایان کار از تابلو ها مراقبت نمی شود، در صورتی که این کار بسیار ساده است به عنوان مثال، تابلو « چوگان» در ایستگاه کلاهدوز به علت نصب نشدن شیشه در جلوی کار توسط فردی هنر نشناس شکسته شد. قسمتی از رنگ تابلو « جبهه و جنگ» در ایستگاه اکباتان هم به خاطر نم دادن دیوار آسیب دید، در صورتی که با عایق کردن دیوار پشت تابلو به راحتی می شد از این آسیب جلوگیری کرد.

سیلابی که در ایستگاه آزادی، معین و حبیب اله جاری شد نیز به یکی از تابلو هایم صدمه رساند و به جای آنکه از من بخواهند تا آن را ترمیم کنم، این کار را به عهده یک گروه آماتور گذاشتند و این امر موجب شد تا خسارت بیشتری به کار وارد شود.

عباسی نژاد خاطر نشان کرد: بعضی از مسئولان دلسوز ایستگاه ها (حبیب اله تهران) و (بسیج مشهد) هم با سرمایهٔ موجود در ایستگاه محفاظ شیشه ای جلوی کار می کشند یا دوربین مداربسته کار می گذارند تا از آن ها مراقبت کنند.

او درباره شرکت نکردن در نمایشگاه ها و مسابقات به خبرنگار ایسنا می گوید: چون سایز کار هایم بزرگ است با هزینه های شخص خود نمی توانم درنمایشگاه ها شرکت کنم زیرا حمل کار ها سخت است و چون انجام کار ها بسیار هزینه بر است باید با اطمینان به فروش آثار اقدام به چنین کاری کنم.

این هنرمند پروژه هایی در کشورهای اتریش، ترکیه، کویت، دبی، افغانستان و جاهایی دیگر انجام داده است.

مهدی عباسی نژاد متولد سال ۱۳۵۶ است و از سال ۸۵ به طور حرفه ای به ساخت مجسمه و سفال روی آورده است، قبل از آن نیز مشغول طراحی فرش بوده است.

نقاشی مترو

 

نقاشی مترو