امتیاز دادن به معدودی افراد ممنوع است
آیتالله مکارم شیرازی گفت: در کشورهای اسلامی دادن یک امتیاز ویژه به معدودی از افراد ممنوع است.
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، منطقه قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر موضوعی قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با قرائت آیاتی از سوره احزاب به تشریح معانی رباخواری و رانت خواری پرداخت و گفت: ربا خواری اضافه کردن پولی در قبال یک مال بدون انجام کار و تلاشی است که موجب کسب ثروت برای عده ای خاص می شود همچنین رانت خواری نیز به معنای دادن امتیازات خاصی به عده ای است.
وی افزود: در کشورهای اسلامی دادن امتیازات ویژه به معدودی افراد ممنوع است و در هیچ کجای تاریخ هیچ کس همانند حضرت علی (ع) طرز مبارزه با با رانت خواری را نشان نداده است به گونه ای که در برابر خواسته نامشروع برادرش برای سهم بیشتری از بیت المال به آن گرمای آتش و آهن گداخته را نشان داد.
وی با تاکید بر این که « هیچ کس نمی تواند امتیازی ویژه برای خانواده خود قائل باشد» تصریح کرد: رییس جمهور، وزیر و رییس کل و هیچ کس در جامعه اسلامی نمی تواند امتیازی ویژه برای برادرش قائل باشد همان گونه که امام علی (ع) پاسخ دندان شکنی به برادرش داد که باید از این جریان درس بزرگی بگیریم.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اگر کاندیدای ریاست جمهوری از کسانی بخواهد برایش تبلیغات کنند تا در زمان پیروزی امتیازاتی را به او بدهد جایز نیست و اگر وضعیت دنیا این قدر خراب شده است دلیلش این گونه اعمال است که اگر این موارد از زندگی های ما حذف شود آرامش، امنیت و عدالت حاکم می شود.
وی توجه در آیات قرآن کریم را زمینه ساز آگاهی بشر دانست و گفت: اگر آیات قرآن را به خوبی قرائت و مورد مطالعه قرار دهیم قطعا زندگی خوبی در پیش خواهیم گرفت و از خیلی از مسائل همچون ربا، رشوه و رانت خواری دوری خواهیم کرد.
این استاد برجسته حوزه در ادامه به جایگاه ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: روزه داری دارای قوانین خاص خود می باشد و عده ای متاسفانه می گویند روایتی پیدا شده که در آن می تواند فرد روزه دار هم روزه خود را حفظ نماید و هم رفع تشنگی کند.
وی عنوان کرد: اگر شخصی بیمار و ناتوان است نمی تواند روزه بگیرد، اما نمی شود انسانی در عین روزه داری آب بنوشد و سخن گفتن از چنین روایتی عدالت و دین را زیر سوال می برد و نباید با چنین سخن هایی با دین مردم بازی کرد.
آیت الله مکارم شیرازی در پایان یادآور شد: چنین فتواهای نامتعارفی خلاف دین است و باید مراقب چنین حرف هایی که اساس و پایه ای ندارد باشیم.
ارسال نظر