به گزارش پارس ، این کارگردان و تهیه کننده در گفت و گو با ایسنا، درباره مهمترین اقدام جواد شمقدری در دوران مدیریتش در وزارت ارشاد بیان کرد: فکر می کنم تشکیل شورای عالی سینما به ریاست رییس جمهور به عنوان شخص اول کشور و وزیر ارشاد به عنوان معاون ایشان یکی از مهمترین اقداماتی است که آقای شمقدری در دوران فعالیت شان انجام دادند.

وی ادامه داد: تشکیل این شورا حرکتی بزرگ و قابل توجه بود که امیدوارم در دوره بعد هر عزیزی که به عنوان رییس جمهور انتخاب شد آن را ادامه دهد، چرا که سینمای ایران به چنین شورایی برای رسیدگی به امور زیر ساختی و کلان نیاز دارد و می تواند کاربرد زیادی برای آن داشته باشد چرا که مصوباتش در حکم مصوبات هیات دولت است.

شورجه افزود: به نظرم از تشکیل سازمان سینمایی می توان به عنوان یکی دیگر از قدم های مهم آقای شمقدری نام برد که حوزه سینما را از سطح یک معاونت وزارت خانه به سطح یک سازمان مستقل با بودجه و امکانات بیشتر ارتقا دادند. البته قابلیت های این چارت جدید به دلیل مشکلات اقتصادی به نتیجه کامل نرسید و امیدواریم که دولت بعدی از این سازمان حفاظت و حراست کند چرا که می تواند جایگاه سینما را ارتقا بخشد.

عضو شورای عالی سینما تنوع موضوعی در فیلم ها و تنوع فیلمسازان را یکی دیگر از شاخصه های مهم دوران مدیریت چهار ساله شمقدری دانست و گفت: در این مدت افراد با سنین متفاوت در حوزه سینما حضور پیدا کردند و همچنین به موضوعات مختلفی در سینمای ایران توجه شد و می بینیم که اکنون رنگ آمیزی سبد سینما الوان است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: شاید این موضوع به سلیقه من خیلی خوش نیاید، چون دوست دارم بخش عمده سینمای ما هدفمند، دینی و سازنده ی اجتماع باشد؛ اما واقعیت این است که این تنوع می تواند بسیار مهم باشد.

تهیه کننده « نفوذی» حل شدن مشکل مالیاتی سینماگران، مشخص شدن وضعیت بیمه آن ها و همچنین اقدامات انجام گرفته در حوزه رفاهی را نیز از دیگر اقدامات مهم جواد شمقدری در این دوره دانست.

کارگردان « ۳۳ روز» سپس با اشاره به کارهایی که باید در دوره آتی در سازمان سینمایی انجام شود بیان کرد: متاسفانه سینمای ما با توجه به ظرفیت ها و قابلیت هایش از مشکل زیرساختی رنج می برد. ما اکنون با توجه به حجم فیلمسازان و همچنین تعداد فیلم هایی که در یک سال ساخته می شود تعداد سالن سینمایی بسیار کمی داریم. اکنون ۹۰ فیلم در یک سال در کشور تولید می شود و ما تنها ۲۰۰ یا ۳۰۰ سالن سینمایی مناسب داریم که بتوان این فیلم ها را در آن به نمایش گذاشت اما در کشور همسایه مان ترکیه که کیفیت سینمایش قابل مقایسه با ما نیست، ۱۸۰۰ سالن سینمایی وجود دارد.

وی ادامه داد: فکر می کنم یکی از اقدامات مهم برای دوره های آتی نمایش فیلم هایمان در کشورهای مختلف از طرق مختلف است؛ به عنوان مثال می توان این امکان را از طریق رایزنی های سطح بالا، اجاره سالن های سینمایی در کشورهای مختلف و همچنین سالن سازی در دیگر کشورها دنبال کرد.

شورجه از دیگر اقدامات مهمی که باید در دوره بعدی سازمان سینمایی انجام شود، به طراحی استراتژی جامع اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما هنوز به یک استراتژی جامع سینمایی نرسیده ایم. حداقل کاری که در این استراتژی باید انجام شود این است که اول هر سال مشخص باشد که می خواهیم چه تعداد فیلم تولید کنیم تا بتوانیم حوزه های مختلف آن را تعریف کرده و مهمتر از همه، برای اکرانش ظرفیت ایجاد کنیم. در این صورت می توانیم برنامه میان مدت و بلند مدت در حوزه تولید و اکران داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی جامع صنفی تهیه کنندگان در پایان این گفت وگو تاکید کرد: به نظرم سینمای ایران به یک اتفاق فکر نیاز دارد که بتواند مانیفست سینمای ما و همچنین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را تعریف کند تا برنامه ریزی ها براساس آن اطلاعات و نیاز جامعه انجام شود. البته این نکته را باید تاکید کنم که برنامه ریزی نیاز به بودجه مناسب برای اجرایش دارد و بدون بودجه همه برنامه ها روی زمین خواهد ماند.