سوابق افراد در سال ۸۸ را ببینیم
حجتالاسلام قرائتی یکی از ملاکهای انتخاب رئیسجمهور را در نظر گرفتن سوابقش در فتنه ۸۸ دانست و گفت: خیلی از آنهایی که احساس تکلیف میکنند، خیال میکنند! ملاک خواب دیدن و استخاره کردن نیست، صلاحیت اداره کشور معیارهای دیگری میخواهد.
به گزارش پارس به نقل از فارس، در برنامه « پایش» که شب گذشته (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) با اجرای مرتضی حیدری از شبکه اول سیما پخش شد، حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز به بیان ملاک های رییس جمهور اصلح و اخلاق انتخاباتی از منظر قرآن کریم پرداخت که مشروح آن توسط خبرگزاری فارس مکتوب شده است.
* شما چرا کاندیدا نشدید؟
- از من بر نمی آید، بنده سیاسی نیستم.
* تا حالا هیچ جا کاندیدا نشدید، مجلس، شورای شهر، ریاست جمهوری؟
- نه
* فکر نمی کردید اگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کردید رای می آوردید؟
- ریاست جمهوری از من بر نمی آید، باید توجه داشت که معلمی قرآن کم نیست.
خط قرمزهای قرآنی
* خیلی می شنویم که در جامعه در رابطه با خط قرمزها صحبت می شود، عده ای معتقد هستند اساساً چیزی به عنوان خط قرمز ندارد، این را ساخته و پرداخته یک شرایط خاص سیاسی می دانند، آیا اساساً در قرآن خط قرمزی بیان شده است؟
- قرآن پر از خط قرمز است، « لا تقولوا» یعنی حق ندارید هر حرفی را بزنید، « لا تأکلوا» حق ندارید گوشت خوک بخورید، « لا یقتل» ، « لاتجسسوا» و « لا تتخذوا الیهود والنصارى أولیاء… » حق ندارید بیگانگان را ولی خدا قرار دهید، تمام نواهی قرآن خط قرمز است.
* اکنون در تبلیغات ریاست جمهوری به نظر شما خط قرمزها کجاست؟
- برخی خط قرمزها سلیقه ای است، مثلاً اینکه می گویند: به آن کسی که من دوستش دارم، شما جسارت نکنید! حالا شما دوستش دارید، به من چه ارتباطی دارد؟ ! حالا یک کسی نظر شما بود، باید مصونیت داشته باشد! ؟
در زمان پیامبر (ص) یک زنی سرقت کرده بود، پیش پیامبر (ص) آمدند و گفتند: یا رسول الله این فرد خیلی شخصیت مهمی است از خاندان فلانی است، گفتند: باشد، اگر فرضاً دخترم زهرا هم دزدی کند، دستش را قطع می کنم! خدا در قرآن به پیامبر (ص) می گوید: ببین تو پیغمبری، عزیز منی، اما اگر مشرک شوی، نابود می شوی.
یک جای دیگر می گوید: اگر جمله ای به قرآن از سوی خودت نسبت دهی، رگ گردنت را قطع می کنم، در یک آیه دیگر خدا به پیغمبر (ص) می گوید: اگر علی بن ابی طالب را در غدیر خم معرفی نکنی، کل ۲۳ سال نبوت تو نابود است، خداوند به پیامبر بکن و نکن می گوید، بنابراین خط قرمز و باید و نبایدها داریم.
تهمت و افترا به کاندیدهای دیگر حرام است
* آیا کاندیداها حق دارند به طرف مقابل افترا بزنند یا ایرادش را بگویند یا اینکه درباره خودشان صحبت کنند؟
- یک وقت به یک جوانی گفتم حلقه طلا برای مرد حرام است، نمازش با آن باطل است، گفت: نامزدی است، گفتم فکر کردی با نامزدی حرام خدا حلال شد؟ !
تهمت حرام است، حالا کاندیدا برای خودش سند جمع کند، عکس مخفی جمع کند، نه این درست نیست، اگر از من و شما جرمی سراغ دارند، قوه قضاییه بروند و بگویند این سند من است.
* اگر هواداران کاندیدایی احساس کنند به خاطر حفظ مصالح و تشخیصی که می دهند به این افراد اتهاماتی را وارد کنند و حرکتی کنند که به هر قیمتی او را حذف کنند، آیا این بهترین گزینه است؟
- این سؤال های شما یک بعدش فقهی یا سیاسی است، فقهی و سیاسی خیلی رشته من نیست، قرآنی اش را بپرسید، مثلاً شما بگویید قرآن راجع این موضوع چه چیزی گفته است، من کمی با قرآن آشنا هستم، با فقه و سیاست کمتر نشستم، اما داخل آن نیستم، این کارها کلاً حرام است!
* چه تهمت بزنیم، غیبت بزنیم، حتی اگر فکر کنیم که این شخص بهتر است؟
- فکر ما حجت نیست، حجت نیست؛ یعنی ارزش قانونی ندارد ممکن است، یعنی اگر فکری را اختیار کردم، این برای شما الزام آور نیست، دلیلی ندارد که شما گوش دهید، اسلام به قدری به ما آزادی داده است که حتی اگر یک نفر عادلی تشخیص دادی و پشت آن نماز خواندی، در رکعت دوم خواستی جدا شوی حق داری فرادی بخوانی، یعنی در نماز که عمود دین است به ما آزادی دادند که آقا را رها کنیم و برای خودمان نماز بخوانیم، وقتی آزادی در نماز است دیگر که بقیه اش معلوم است.
در همه کشورها یک نفر حرف آخر را می زند
*این شئونی که برای ولایت فقیه قائل هستیم آیا منحصر به شیعه است یا اهل سنت هم قبول دارند؟
- این مسئله را یک خرده پیچش دادند، اصلاً ولایت فقیه یعنی اینکه در کشور یک کسی حرف آخر را بزند، آمریکا هم این را دارد، خود بوش هم وقتی در انتخابات رد شد و رأی کم آورد، قوه قضاییه قضاوت کرد.
ولایت فقیه یعنی در مملکت چه کسی حرف آخر را می زند، این را آمریکا و اروپا هم می گوید، همه کشورهای کره زمین یک نظر را دارند که حرف آخر را می زند، منتها در کشور ما کسی که حرف آخر را می زند باید مجتهد عادل باشد، همه دنیا این را دارند منتها اسمش را ولایت فقیه نمی گویند.
اصلاً ولایت فقیه برای اسلام نیست، در زمان قبل از اسلام هم بوده است، در سوره مائده می فرماید: « إنّا اَنْزَلْنَا التَّوراهَ فیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَبیُّونَ الَّذینَ اَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبّانیُّونَ» ما تورات را فرستادیم که هدایت و هم نور است تا نبییون طبق تورات حکومت می کنند، بعد از انبیا چه کسی؟ علما طبق تورات حکومت یا قضاوت می کنند؛ یعنی حکومت علمای دینی بر اساس کتاب الهی.
یک وقتی کسی پیش من آمد و گفت: ولایت مطلقه یعنی چه؟ گفتم: وحشت نکن، دکتر وقتی قرص داد باید همه را بخوری، یکی در میان قرص و کپسول بخوری، خوب نمی شوی.
* قرآن برای ولایت فقیه عصمت قائل است؟
- نه، ولایت فقیه معنایش عصمت نیست، حجت است، من یک سؤال می کنم، دکترها معصوم هستند؟
خیر!
ولی حرف دکتر برای ما حجت است، حتی اگر دکترها حتی خودشان هم می دانند گاهی ممکن است اشتباه کنند، منتها حرف دکتر برای بیمار حجت است. حتی اگر قرص اشتباه داد و من آن را خوردم و مردم، نمی گویند قرائتی خودکشی کرد، من در روز قیامت رو سفیدم.
نه مراجع معصوم نیستند، امام فرمود: کسی که علما را رد کند، ما را رد کرده است، فقیه عادل حرفشان حجت است و در مقابل اینها ایستادن صلاح نیست. یعنی فقیه عادلی فتوا دهد، کسی بگوید من قبول ندارم، انگار امام صادق (ع) را قبول ندارد، کسی که امام صادق (ع) را رد کند، انگار خدا را رد کرده است.
بنابراین ما نمی گوییم که ولی فقیه معصوم هست، منتها می گوییم حرفشان حجت است، شبیه اینکه نمی گوییم پزشکان معصوم هستند، جالب است که خود مراجع که مریض می شوند، پهلوی همین دکترها می روند، یعنی مرجع از دکترها تقلید می کنند، هر چیزی که دکتر بگوید، چشم می گوید، مرجع تقلید ۸۰ سال درس خوانده است، به یکی دیگر می گوید چشم! دکتر هم به مرجع تقلید در دین می گوید چشم، چقدر ما ندید بدید هستیم! (خنده)
ماجرای احساس تکلیف برخی افراد
* چرا شما احساس تکلیف نکردید؟
آن هایی که احساس تکلیف می کنند، خیلی از آن ها خیال می کنند! خیال می کنند چون یک جا موفق بودند، فکر می کنند همه جا موفق هستند، نه آدم هایی هستند که کت و شلوار می دوزند، قبا را خراب می کنند، قبا می دوزند، کت و شلوار را خراب می کنند، برج می سازند نمی توانند گنبد بسازند، گنبد می سازند نمی توانند برج بسازند، اینکه انسان مثلاً در ۲ شاخه موفق بوده است، معنایش این نیست.
اداره کشور یعنی همه مسایل کشور، با بعضی ها در برخی دوره ها صحبت کردم که شما تعریف کن، می گفت من کجا کار کردم و در فلان جا موفق بودم، گفتم ریاست جمهوری غیر از آن است! یک کسی گوشش درد می کرد، شخصی گفت: گوش را بکن! گفت: چرا؟ گفت: دندانم درد می کرد، کندم! گفت: دندان غیر از گوش است، آقای قرائتی در تخته سیاه بلبل زبانی می کند، اما در روضه خوانی کم می آورد، خب نمی توانم بخوانم، البته گاهی می خوانم.
* در طول دوران تبلیغتان روضه نخواندید؟
-چرا گاهی ممکن است بحثی کنم که خودم گریه ام بگیرد و دیگران از گریه من گریه کنند، خدا رحمت کند امام را، خوب جایی مرا قرار داد، گفت: برو رئیس بی سوادها در نهضت سوادآموزی باش و بعد هم گفت رئیس بی نمازها باش! خب در این دو جا کفایت می کند، دیگر!
یک کسی گفت: چی کار کنم وسط نماز، حواسم جمع باشد، گفتم یک دکتر خواستی بروی با هم برویم، من هم وسط نماز حواسم پرت می شود!
* آیا تخریب رقبا شخصاً حرام است؟
- حرام است، بله معلوم است. ممکن است مسلمانی در ایران باشد و نداند که تخریب یک مؤمن حرام است؟ !
نظر امام و رهبری درباره شیوه تبلیغ کاندیدا
* حاج آقا این ذهنیت خیلی جدی است، یک عده از افرادی که اصلاً فکر نمی کنند کاری که می کنند خیلی حرام است، اما چون کاندیدایی که روی آن کار می کنند و اعتقاد دارند این آدم بهترین فردی است که می تواند کشور را اداره کند، به هر قیمتی شده طرف مقابل را نابود می کنند تا به وظیفه شرعی خود عمل کنند؟ !
- نه، درست نیست، نه نظر امام این است، نه نظر مقام معظم رهبری، نه در قرآن چنین چیزی داریم، اینها تعصبات جاهلی است، اینکه من چون اینها را دوست دارم، همه آن ها را بگویند، این درست نیست.
* چرا وقتی بزرگان اشتباه می کند کسی کاری به کار آن ها ندارد، ولی وقتی به افراد ضعیف می رسد آنها به صلابه می کشند و اذیت می کنند؟
- توجه کنیم که حکومت عدل علی (ع) را نمی توانیم پیاده کنیم، خود حضرت امیر فرمود: نگاه به من نکنید، شما نمی توانید!
یک جاهایی که مثلاً افراد ضعیف گرفتار می شوند، افراد قوی در می روند، گاهی هم آدم های خیلی قوی گیر می کنند، بعضی از ضعیف ها مانند قاچاقچی ها پولدار می شوند و فرار می کنند، به هر حال فرار از قانون برای هر دو هست. هم طبقه ضعیف و هم طبقه قوی.
معیارهای قرآنی برای انتخاب اصلح
* قرآن در زمینه ملاک ها و معیارهای انتخاب اصلح چه می گوید؟
- باید دید « اصلح» یعنی چه؟ من به یک فردی که رئیس دفتر یک کسی بود، گفتم شما دکتر هستی و رئیس دفتر فلانی هستی، می گویند ایشان هم خوب است و هم بد است، بگو چگونه فردی است؟ گفت: نمازش ترک نمی شود، زیارت عاشورا می خواند، گفتم این دلیل نمی شود، خیلی آدم ها در این وقت شب روی تخت بیماریشان زیارت عاشورا می خوانند، یا افرادی هستند که پای آن ها در گچ است و نماز شب می خواند، این دلیل نمی شود.
« اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحُونَ» ، صلاحیت اداره کشور یک معیار دیگری می خواهد، اینکه در جمکران چه دیده است، خواب دیده است و استخاره کرده است، این نیست! صلاحیت کلان کشور باید حساب شده باشد، مثلاً در استخر شنا کرده، در دریاچه شنا کرده است، در آنجا خوب بوده و بعد برای شنا به اقیانوس اطلس رفته است.
مسیری که ابراهیم (ع) از عبداللهی تا خلیل اللهی پیمود
خداوند درباره حضرت ابراهیم (ع) می گوید، اول ابراهیم عبدالله شد، یعنی بنده خدا، بعد از عبداللهی، نبی الله شد، بعد که از نبی اللهی امتحانش خوب در آمد، رسول الله شد، هنگامی که از رسول الله ترقی کرد، خلیل الله شد و در آخر خداوند گفت: رهبر همیشگی کره زمین « إِنىّ ِ جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ؛ یعنی حضرت ابراهیم (ع) هم مرحله به مرحله پیش رفت.
گاهی پست ها معمولی بوده یا طرف مدیر کل یک اداره بود، یک مرتبه خودش را کاندیدا می کند، در بازار عقلا این کار را نمی کنند، در بازار اول یک میلیون نسیه می دهند، دفعه دوم ۲ میلیون بعد ۳ میلیون، دفعه اول در بازار کسی که صابون می فروشد، نمی آیند یک دفعه به او چک ۱۰۰ میلیاردی بدهند، صابون فروش که نمی تواند معامله میلیاردی کند، با چه سابقه ای!
بعضی ها مادر و صاحب انقلاب هستند، بعضی ها هم مستأجرهای انقلاب هستند، صاحبان انقلاب؛ امام، مراجع، شهدا جانبازان و اسرا هستند، باید دید آن هایی که صاحب انقلاب هستند، نظرشان چیست، بعضی ها بعد از اینکه انقلاب شد، آمدند و یک پستی گرفتند، به هر حال یک افرادی در یک اداره خوب کار کرده است، مثلا دوچرخه سواری کرده، حالا می گویند خلبان شو!
ما بعضی موقع کارهایمان با قرآن جور در نمی آید، « و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات» ، خداوند، ابراهیم (ع) را به چند حادثه تلخ آزمایش کرد، مالت را بده، جانت را بده، در آتش می اندازند، سر بچه ات را ببر، به چند حادثه تلخ امتحانش کرد، وقتی از همه گردنه ها رد شد و بعد گفت: « إِنىّ ِ جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ، عبدالله شدن گردویی نیست که با هر سنگی بشکنیم، باید دید گردو با آن سنگ تناسب دارد یا ندارد. متأسفانه از خواب بیدار می شویم و اعلام کاندیداتوری می کنیم.
رفتارهای انتخاباتی حجت الاسلام قرائتی در خانواده
* آقای قرائتی در ۲۴ خرداد رأی می دهید، چگونه تشخیص می دهید اصلح چه کسی است؟
- در زمین دنبال فرشته نگردید، رئیس جمهور بی عیب نداریم، تمام شد و رفت، منتها باید دید که عیب کدام ها کمتر است.
* همین موضوع را چگونه بفهمیم؟
-بالاخره سوابق را ببینیم، ۸۸ را ببینیم و قبل و بعدش را ببینیم، چه کسانی با او هستند، ظاهراً حدیث داریم وقتی جنازه ای را می برند، از کجا بفهمیم بهشتی است یا جهنمی؟ گفت: بروید ببینید چه کسانی دنبال تشییع جنازه او هستند، یک وقت یک کسانی دور فرد می آیند که آن ها خوش سابقه نیستند، عملشان چیز دیگری بوده است، باید دید چه کسانی با او هستند و به هر حال خروجی آن ها چیست.
* شما با اعضای خانواده راجع به این موضوع بحث می کنید یا هر کسی که شما انتخاب کردید بقیه به آن رأی می دهند.
- نه خیر، هر کدام هر کسی را صلاح بداند، خانم هیچ وقت، حتی دختر و دامادها هم خودشان تصمیم می گیرند.
بهترین رئیس جمهور قرآنی
* تا حالا شده که شما بگویید به شخص خاصی رأی دهند؟
- نه
*پس دیکته نمی کنید؟
- خیر.
* رئیس جمهور خوب چه کسی است؟
- قرآن می گوید رئیس جمهور خوب ذوالقرنین است، « إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَآتَیْنَاهُ مِن کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا» .
*راست است که ذوالقرنین کورش است؟
-حالا، این واژه مهم نیست حالا کورش است یا اسکندر، چه فایده ای دارد؟ قرآن می گوید ذوالقرنین چه کرد نه اینکه که بود. ذوالقرنین اسکندر باشد چه خاکی بر سرم کنم، کورش باشد چه کارش کنم؟ ! مثلا تحقیق کنیم بوعلی سینا چند کیلو است؟ این ها مهم نیست.
مهم این است که قرآن می گوید: ذوالقرنین حکومت تشکیل داد: « فَأَتْبَعَ سَبَباً، حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِی عَیْنٍ حَمِئَةٍ… » ، به مشرق و مغرب رفت، افراد ضعیف را نجات داد، سد ساخت، امنیت را برای آن ها برقرار کرد، قرآن تعریف ذوالقرنین را با امنیت می داند، ما انسان هایی در قرآن داریم که حکومت داشتند و عادل بودند، این حکومت قرآنی این است، به معیشت مردم برسند و هم به دین مردم برسند.
*رئیس جمهور برای دین مردم چه کار کند؟
- الان ۳۴ سال از انقلاب می گذرد، صدها منطقه چند هزار نفری داریم که مسجد ندارد، معلوم می شود که به دین مردم نرسیده اند، تعارف هم نداریم، الان سو ء استفاده کنم و یک چیزی بگویم!
تقریباً در ۳۴ سال زندگی ام دیده ام و کسی هم گوش نمی کند، من اگر هم ۳۴ سال دیگر زنده باشیم، این را خواهم گفت، اشکالی دارد که دولت ما یک برنامه ریزی کند و نانوایی ها شب پخت کنند، چه اشکالی دارد شب ها نانوایی ها پخت کنند و شب ها مردم نان بگیرند، حالا در افطار نان تازه نخور، اینکه نان تازه تو به قیمت این باشد که ده ها نانوا روزه بخورند، البته بعضی از نانواها با شکنجه روزه می گیرند، ظلم است به خاطر نان تازه، ده ها هزار نانوا روزه بخورند، یعنی واقعاً دولت در این ۳۴سال نتوانست یک برنامه ریزی کند که شب ها نان بپزند که نانوایی ها روزهای ماه رمضان تعطیل باشند.
آیا نمی شود ازدواج را آسان کنیم و قیدوبندهای ازدواج را نداشته باشیم؟ هیچ جای دنیا چنین رسم هایی ندارند که مردم را فلج می کنند، باید به دین رسید، به دنیا رسید ازدواج را آسان کرد، مسئولان نترسند، ما داشتیم فردی که استاندار بود، گفت: تو را به حضرت عباس (ع) هر کاری که می کنی فلانی را به اجلاس نماز دعوت نکن! گفتم: کارهای زیادی برای نماز کرده. گفت: اگر بیاید من را برکنارم می کنند! وزیر می گوید، در مجلس حرف بزنم رئیس جمهور بر کنارم می کند، این نشد! این عین دیکتاتوری است، باید رئیس جمهور کسی باشد که مردم از او نترسند.
رئیس جمهور باید انتقادپذیر باشد، پرتلاش باشد، جناحی عمل نکند، زحمات دیگران را نادیده نگیرد.
لابد حرم حضرت معصومه (س) رفتید، هنگامی که می خواهید به حضرت معصومه (س) سلام کنید، اول می گویید، السلام علی آدم… ، نوح، ابراهیم، عیسی، پیامبر اکرم و در آخر می گویید السلام علیک یا بنت رسول الله؛ یعنی هنگامی که سلام به حضرت معصومه می گویید، احترام به بزرگترها یادتان نمی رود، بعضی ها فکر می کنند ناجی و نجات دهنده هست و قبلی ها همه را خراب کردند، خدمات دیگران را راحت فراموش نکنید، خدا می گوید به پیامبر (ص) که یاد ابراهیم را زنده نگه دار، بعضی ها ممکن است خدمات دیگران را نادیده بگیرند و بی ارزش کنند و نخ خودشان را طناب کنند و طناب دیگران را نخ کنند. اینها بی انصافی است، بالاخره سعه صدر داشته باشد.
آیا می شود روزگاری در مملکت ما که دکتر به مریض بگوید من مریضی شما را تشخیص ندادم، رئیس جمهور هم بگوید فلانی از من بهتر است؟ این عین اخلاق است! یک بار یک مسئول هم بگوید او از من بهتر است، خدا رحمت کند آیت الله سعیدی را، ایشان روی منبر بود که آیت الله خزعلی وارد شد، آیت الله سعیدی گفت: « مردم به جدم سواد ایشان از من بیشتر است. » و از منبر پایین آمد! این برخورد آقای سعیدی صد سال در ذهن ها می ماند.
حاشیه های برنامه پایش با حضور حجت الاسلام قرائتی
این برنامه دارای حاشیه های جالبی بود که برخی در ادامه می آید:
- در ابتدای برنامه پایش به معرفی فعالیت های ۶۸ ساله حجت الاسلام قرائتی اختصاص داشت که با واکنش ایشان روبرو شد، چنانکه حجت الاسلام قرائتی خطاب به حیدری گفت: عوض رئیس جمهور امشب من معرفی شدم.
-هنگامی که حیدری نظر حجت الاسلام قرائتی را پیرامون سؤال برنامه جویا شد که در پاسخ به سؤال « به نظر شما کدام ویژگی باید در رئیس جمهور آینده برجسته تر باشد: ۱ - با برنامه ۲ - با تجربه ۳ - پرکار ۴ – متخصص» کدام گزینه را انتخاب می کنید، حجت الاسلام قرائتی گفت که تا انتهای برنامه وقت است که در نهایت هم ۴ گزینه مطرح شده را بهترین پاسخ دانست.
- حجت الاسلام قرائتی که به سؤال های بینندگان نیز جواب دادند که در پاسخ به سؤالی که پرسیده بود در اصفهان کارخانه دارید، گفت: من چند سال است که گفتم، باز هم می گویم: من در کره زمین با کسی شریک نیستم و هیچ کجا و در هیچ بنگاهی، مؤسسه، کارخانه، گاوداری، مرغداری، وزارت با احدی شریک نیستیم و الان پشت تلویزیون می گویم تمام سرمایه هایی که من در آن شریک هستم، همه آن را به مردم بخشیدم، می گویند اگر دهان همه مردم را بدوزید، نخ های دنیا کم می آید! (با خنده)
-هنگامی که مجری برنامه گفت که پیامک های مردمی را برای شما بخوانیم و پاسخ دهید، حجت الاسلام قرائتی گفت: من فکر می کنم مردم خواب باشند، الان بیماران، زندانیان و زایشگاه ها بیدار هستند اگرنه مردم عادی الان خواب هستند!
-حجت الاسلام قرائتی که بارها در برنامه اعلام کرد که خسته هست و زمان برنامه خیلی طولانی است، در خلال سؤال های دو مجری برنامه بارها تذکر داد که من قرار است راجع به انتخابات در قرآن صحبت کنم.
-هنگامی که در پایان برنامه مجری گفت: مردم سؤال شخصی از شما داشتند و شما هم گفتید خسته هستید مطرح نمی کنم، حجت الاسلام قرائتی گفت: منظور از سؤال شخصی چیست! مثلا چند تا زن دارم؟ من یک زن بیشتر ندارم و سه تا دختر هم دارم.
ارسال نظر