به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم قدردانی از دست اندرکاران پروژه بزرگراه امام علی که با حضور معاونین، مدیران و شهرداران برخی از مناطق تهران برگزار شد، با اشاره به ایام ماه رجب اظهارداشت: این اعیاد را به همه هموطنان و شهروندان تهرانی تبریک عرض می کنم.

وی با اشاره به فرا رسیدن ۱۳ رجب، سالروز ولادت امیرالمومنین علی (ع) گفت: پروژه امام علی با همکاری همسنگران و همرزمان خودم و شما کارگران، مهندسین و تکنسین ها اجرا شد.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ ماه و اندی پیش همه دست در دست هم دادیم و قرار گذاشتیم که در روز ۱۳ رجب، روز مولود کعبه، این پروژه را افتتاح کنیم و آن را در اختیار ملت ایران و شهروندان ولایت مدار تهرانی قرار دهیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: شاید آنروز هیچ کس تصو نمی کرد که چنین پروژه ای در چنین زمانی به بهره برداری برسد اما با روحیه جهادی توانستیم این پروژه عظیم را اجرا و به بهره برداری کامل برسانیم.

شهردار تهران ادامه داد: این کم لطفی است که عنوان کنیم که مدیران، مهندسین، کارگران، فقط برای پول قدم به اجرای این پروژه گذاشته اند چرا که همه برای شرف انسانی کار و خدمت پا در این عرصه گذاشتند.

قالیباف ادامه داد: پروژه امام علی بر مبنای فرهنگ جهادی آغاز شد چراکه قریب به ۴۰ سال بود که این پروژه به زمین مانده بود و هیچ مدیری جرأت نمی کرد این پروژه را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر پروژه امام علی بیش از ۷ هزار معارض ملکی رفع شد، گفت: این کار بسیار بزرگی بود و این درحالی بود که در این پروژه با معارضات تاسیساتی بسیاری نیز روبرو بودیم.

شهردار تهران اضافه کرد: فرهنگ جهادی دارای ویژگی های متعددی است و یکی از ویژگی های فرهنگی جهادی این است که هیچ موقع کارگر را به عنوان روز مزدگیر حساب نمی کنند و او را مجاهد، خدمتگذار می شناسند.

وی در این مراسم به شهادت ۲ مهندس در پروژه امام علی اشاره کرد و گفت: این دو مهندس (محمد چمن لاله، محمد ابیانه) جان خود را برای خدمت به مردم از دست دادند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نمی توان زحمات کارگرانی که در این پروژه شبانه روز حضور داشته اند را با پول جبران کرد.

شهردار تهران بیان داشت: روحیه جهادی و خدمتگذاری باعث پیشرفت در پروژه امام علی شد و این درحالی بود که بنده هر زمانی که برای بازدید به این پروژه می امدم شاهد بودم که جوانان با عشق مشغول به فعالیت بودند.

قالیباف افزود: فرهنگ جهادی یعنی خدمت به مردم، حفظ کرامت انسانها، سرعت در کار، دقت در کار، عقلانیت و خرد جمعی، بها دادن به علم و دانش، ارج نهادن به پیشکسوتان، صبر و مقاومت است.

شهردار تهران تصریح کرد: فرهنگ جهادی و روحیه کار یعنی تسلیم نشدن در برابر فشارها و سختی ها یعنی مقاومت و از خود گذشتن است و فرهنگ جهانی یعنی دوری از اختلاف، تنش و کارکردن در فضای صمیمی است.

قالیباف تاکید کرد: شهرداری تهران توانست یک کاری که حدود ۴۰ سال به زمین مانده بود را در طول ۲۲ ماه به نتیجه برساند و این امر جز توجه به فرهنگ جهادی محقق نمی شد.

وی تنها راه پیشرفت کشور را توجه به فرهنگ جهادی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مردم و جوامع شهری نیازمند به این فرهنگ هستند و باید دست در دست هم از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

قالیباف افزود: همه گروه ها در تهران چه مخالفین و چه موافقین شهرداری این اتفاق نظر را دارند که تهران در مسییر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است و خوشبختانه مردم با اعتماد به مجموعه شهری نگاه می کنند.

قالیباف خطاب به کارگردان در مراسم گفت: بنده دست تک تک شما را می بوسم و برای همه شما آرزوی موفقیت وسربلندی دارم.

وی در ادامه از تمامی شهروندان در منطقه ۸،۷، ۱۳،۱۴،۱۵،۱۶، و ۲۰ که در اجرای این پروژه اذیت شده بودند عذرخواهی و حلالیت طلبید.

به گزارش فارس در ابتدای این مراسم مازیار حسینی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در پورژه امام علی گفت: زمانی که می خواستیم پروژه امام علی را آغاز کنیم با حجم بسیار بالایی از معارضات ملکی و تاسیساتی روبرو بودیم و این در حالی بود که همزمان با تخریب معارضات ملکی، کار عملیاتی انجام می شد.

حسینی بیان داشت: بخش عمده ای از عملیات احداث تقاطع های اصلی و فرعی که تعداد آن به ۲۵ تقاطع (۱۱ تقاطع اصلی و ۱۴ تقاطع فرعی) و ۵۶ پل می رسد که به عنوان اولویت نخست پروژه مدنظر قرار گرفت.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران بیان داشت: در این پروژه ۷ میلیون متر مکعب خاک برداری شد که در برخی از جاها ۲ برابر خاکبرداری انجام شد و این درحالی بود که هیچوقت از کیفیت پروژه نکاستیم.

حسینی افزود: یکی از مشکلات دیگر اجرای پروژه بحث معارضات تاسیساتی بود که حدود ۴۲۰ کیلومتر معارضات تاسیساتی داشتیم که باید رفع و جایگزین می شدند و در همین راستا ۴۴ پست برق و گاز ساخته شد.

وی افزود: صمیمانه بابت تمامی مشکلات از شهروندان و مردمی که در این مدت اذیت شدند عذرخواهی می کنم.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در این مجموعه استفاده ۲۵۰ هزار تن آسفالت در دو ماهه گذشته در خطوط تندرو بوده است ضمن اینکه ۷۰ هزار تن آسفالت نیز در مسیر تندروها استفاده شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون ۴۰ کیلومتر عملیات روشنایی مسیر پروژه به اتمام رسیده است ضمن اینکه ۳۷۰ کیلومتر خط کشی در مسیر پروژه انجام شده است.

حسینی ادامه داد: دانش و تخصص و قرار گرفتن آن در کنار یک مدیر جهادی (قالیباف) باعث اجرا و پیشرفت این پروژه گردید چراکه شهردار تهران از آنگونه مدیران نیست که پشت میز خود بنشیند و کار را دنبال کند.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران افزود: اجرای پروژه های مختلف از جمله دریاچه چیتگر، امام علی، نیایش، آزادگان و… تنها و تنها با روحیه جهادی امکان پذیر بود.

به گزارش فارس در پایان این مراسم از تعدادی از مدیران و معاونین و همچنین پیمانکاران شهرداری تقدیر شد.