او در توضیح این مساله گفت: همیشه محدود کردن موجب می شود تا طرف مقابل در بحث، مشارکت بهتری داشته باشد تا اینکه بخواهد روی صندلی راحت لم دهد و صحبتش را طولانی کند.

به گزارش پارس ، پیمان قانع در گفت وگو با ایسنا، تاکید کرد: در برنامه های مناظره یی بهتر است از میزهای دایره ای شکل که کاملا منصوب شده است، استفاده نشود و حتما از میزهایی استفاده شود که زاویه و یک سمت مرزی داشته باشند اما بالعکس معمولا در اینگونه برنامه ها از میزهای دایره ای استفاده می شود که مرزی در آنها وجود ندارد و القاء شدن حس رقابت در آنها سخت تر می شود.

وی افزود: طراحی دکور برنامه های مناظره یی خیلی مشکل است چرا که مختصات آن با یک کار هنری خیلی تفاوت دارد به همین خاطر دستمان در انتخاب رنگ و حتی فرم نشستن ها باز نیست.

*** صندلی برنامه های مناظره یی نباید جایی برای لم دادن باشد!

این طراح دکور در عین حال گفت: به عنوان مثال مناظره ها همیشه باید پشت میز برگزار شوند؛ چرا که اینگونه برنامه ها معمولا با چالش و درگیری همراه است و نمی توان روی مبل لم داد و صحبت کرد؛ بنابراین بهتر است از صندلی های بلند، ارتفاع دار و تک پایه استفاده شود که نشستن روی آنها کمی سخت است و اصلا جایی برای لم دادن نداشته باشد؛ در این شرایط طرف مقابل هم خیلی صحبتش را طول نمی دهد.

همچنین او با اشاره به دکور برنامه « کوله پشتی» که خودش آن را طراحی کرده بود، یادآور شد: من در دکور برنامه فرزاد حسنی از صندلی های بلندپایه استفاده کردم و برای خود فرزاد حسنی صندلی طراحی کردم که ۳۶۰ درجه می چرخید، چرا که مجری باید به میهمان اشراف کامل داشته باشد اما در مقابل صندلی میهمان باید مانور کمتری داشته باشد به دلیل اینکه وقتی قدرت مانور را از آنها می گیریم نماهای بهتری می دهند و و در بحث هم مشارکت بهتری خواهند داشت؛ مثلا یکی از دلایلی که عادل فردوسی پور در برنامه « نود» خیلی بحث می کند این است که روی یک صندلی مدیریتی راحت با میزی مناسب می نشیند و مقابلش هم آب معدنی همیشه در دسترس است.

*** دکور برنامه های مناظره یی سال گذشته دو اقدام از قبل فکر نشده داشت

طراح دکور برنامه « ویتامین ۳» در ادامه ی گفت وگوی خود ایرادات دکور برنامه های مناظره یی دوره ی قبل را اینگونه ارزیابی کرد: چهار سال قبل، اولین دوره ی برگزاری مناظره های تلویزیونی بود که در ایران نمونه ای هم از آن نداشتیم. معمولا کار اول پر از خطا و اشتباه است.

وی گفت: فکر می کنم دکور برنامه ی دوره قبل دو اقدام از قبل فکر نشده داشت؛ اول اینکه در همه جای دنیا وقتی مناظره ای برپا می شود، قانونی وجود دارد و آن هم این است که زمان تقسیم شده بین دو شرکت کننده برای بیننده روی تصویر نمایش داده می شود تا بیننده هم در جریان زمان کاندیداها قرار بگیرد؛ بنابراین نداشتن تایم برای بیننده یک اشتباه آشکار دکورهای مناظره یی در دوره گذشته بود.

قانع دومین اشکال دکور برنامه های مناظره یی دوره ی گذشته را به استفاده از رنگ های مناسب نسبت داد و افزود: در اینگونه برنامه ها معمولا باید از رنگ های خنثی مثل طوسی، مشکی، آبی و… استفاده شود.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه معمولا در برنامه های مناظره یی و گفت وگو محور، این ایراد وارد است که وقتی در یک سوی دکور فردی نشسته و دقیقا طرف موافق هم یک نفر دیگر نشسته است، هر دو نفر آنقدر به بک گراندها نزدیک هستند که عملا تصویربرداران قابلیت این را پیدا نمی کنند تا نمایی را که می خواهند از پشت سر نفر مقابل بگیرند، نقد من به دکور برنامه « نود» هم دقیقا همین مساله است.

***رنگ و آرم دکور برنامه های مناظره یی نباید تبلیغ یک کاندیدا باشد

این طراح دکور در ادامه صحبت های خود با ایسنا، با تاکید بر اینکه فضای برنامه های مناظره یی متفاوت از سایر برنامه هاست، اظهار کرد: به عنوان مثال در برنامه های ورزشی از رنگ های گرم استفاده می شود، در برنامه های مذهبی هم معمولا از رنگ های خنثی و آرام استفاده می شود اما برنامه های مناظره یی به دلیل اینکه دو جبهه سیاسی روبه روی هم قرار می گیرند و طرز فکرهای گوناگونی باهم دارند، باید رنگی به کار ببریم که رنگ و یا آرم شناخته شده کاندیداها نباشد چرا که در تلویزیون خودمان در مناظره ها به دلیل ملی بودن باید بر اصل بی طرفی توجه کرد و از رنگ و فرمی استفاده نشود که تبلیغ یک کاندیدا باشد به دلیل اینکه این اقدام به معنای تایید یک کاندیداست.

*** طراح دکور باید در برنامه های مناظره یی هوشمندانه وارد عمل شود

او افزود: در دوره گذشته ی برنامه های مناظره یی آقای احمدی نژاد از رنگ پرچم استفاده کردند. بهتر است در دکور اینگونه برنامه ها معمولا از رنگ پرچم استفاده شود چرا که پرچم برای خودش سه رنگ دارد و می تواند یک المان باشد و طراح دکور باید در این زمینه هوشمندانه تر وارد عمل شود که رنگ استفاده شده در دکور، المان انتخاباتی یک نفر نباشد.

این طراح دکور تاکید کرد: معمولا بک گراند برنامه های گفت وگو محوری مثل مناظره باید به گونه ای طراحی شود که حواس بیننده را پرت نکند و از رنگ های عمومی مثل پرچم استفاده شود.

قانع در پایان به خبرنگار ایسنا درباره ی دکور برنامهِ « ویتامین۳» گفت: دوست داشتم دکور برنامه به گونه ای باشد که مردم سر صبح از تصویر انرژی بگیرند و زمانی که آقای زاهدی اسم « ویتامین ۳» را اعلام کرد، خوشحال شدم و اولین چیزی که به ذهنم رسید پرتقال بود چرا که رهبر و لیدر اصلی « ویتامین ۳» آقای پرتقال است؛ البته اوایل در کنارش کمی کیوی هم مخلوط بود که دوستان نپسندیدند و کیوی را جدا کردیم و دکور برنامه به طور کامل پرتقال شد. دکور برنامه « ویتامین ۳» قرار است تا چند ماه آینده تغییر کند اما پرتقال همچنان حفظ می شود.

  پیمان قانع اخیرا دکور یک برنامه جدید برای شبکه سه سیما، با عنوان « عشق من، ایران من» را طراحی کرده است. این برنامه اجتماعی قرار است از هفته جاری به روی آنتن می رود.