مرضیه برومند:
واقعیت را بپذیریم بینندهمان را از دست دادهایم!
مرضیه برومند با انتقاد نسبت به نحوهی پخش مجموعههای نمایشی از تلویزیون کشورمان، تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت سریالهای سخیف کانالهای ماهوارهیی پخش مجدد آنهاست؛ اینقدر این سریالها را تکرار میکنند که همه آنها را میبینند؛ در حالی که ما سریالهایمان را با سختی میسازیم اما در ساعت بدی پخش میشود و زحمت یک گروه دیده نمیشود.
به گزارش پارس ، این کارگردان سینما و تلویزیون که سریالش با عنوان « آب پریا» در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد، در گفت وگویی با ایسنا شرکت کرد و دیدگاهش درباره ی نظرسنجی درخصوص برنامه های تلویزیونی را اینگونه گفت: قبل از نظرسنجی از ما پرسیدند بر اساس چه شاخص هایی نظرسنجی انجام شود، من موارد متفاوتی را مطرح کردم. برای من خیلی جالب است که مردم چرا تلویزیون ما را نگاه نمی کنند و ماهواره می بینند؟ اخیرا خودم همین شبکه های ماهواره یی را می بینم تا متوجه شوم چه چیزی دارند که مردم را جذب می کنند که به نتایج نگران کننده ای هم رسیدم. هر کجا و در هر جمعی صحبت می کنم در این مورد، مردم را سرزنش می کنم.
کارگردان « مدرسه موش ها» در عین حال یادآور شد: این گله را با مسؤولان هم مطرح کردم. در مراسم تقدیر از برنامه های نوروزی تلویزیون، خیلی صریح به آقای ضرغامی گفتم که ما باید این واقعیت را بپذیریم که ما کلا بیننده مان را از دست داده ایم و عده ای هستند که دیگر تلویزیون ایران ندارند.
وی درباره ی نتایج نظرسنجی مردمی درباره ی سریال های تلویزیونی نیز گفت: رقم های نظرسنجی را خیلی متوجه اش نمی شوم اما می دانم این یک رقابت برابر نیست، چون سریالی که چهار بار تکرار می شود طبیعی است که در نظرسنجی هم به همان اندازه رأی بیشتری خواهد آورد.
*** مردم ما دچار تنبلی شده اند
برومند در پاسخ به اینکه چرا مردم سریال های ما را نمی بینند؟ پاسخ داد: متاسفانه مردم ما دچار تنبلی و عوام زدگی شده اند، مثل یک پاورقی سخیف مردم ما دچار خاله زنکی شدند و لذت می برند از کاری که بدون اینکه فکر کنند، آن را ببینند. متاسفانه این سریال های ماهواره یی علاوه بر اینکه از لحاظ محتوا خیلی نازل هستند و درامشان، درام نیست به لحاظ ساختاری هم خیلی ابتدایی هستند و از فیلم هندی های زمان بچگی ما هم ابتدایی تر هستند. برخلاف عده ای که می گویند ما با تلویزیون قهر کردیم معتقدم بهانه شان است و اصلا این طور نیست، این سهل انگاری بیننده و نزول سلیقه است.
کارگردان « زی زی گولو» یادآور شد: زمانی ما مجموعه های تلویزیونی خوبی داشتیم و الان هم داریم؛ به طور مثال در سریال « زمانه» که خودم آن را دنبال می کردم، اصول سریال سازی، خیلی خوب رعایت شده بود. عشق، حسادت، رقابت و عناصر متعددی این سریال داشت که بیننده را جذب می کرد اما این سریال آن طور که باید دیده نشد.
*** گلایه مرضیه برومند از مردم و صداوسیما
برومند در ادامه با گله از مردم ادامه داد: من از مردم گله دارم، چون پشتیبان هنرمندان کشورشان نیستند. یک هنرمند با توجه به مشکلات عدیده ای که دارد به سراغ سوژه هایی می رود که آن را با چارچوب ممیزی ها وقف دهد و با وجود مشکلات مالی وحشتناکی آن را می سازد اما ببیننده به آن توجه نمی کند.
*** از ضرغامی گله کردم که باید شکل تلویزیون را تغییر دهیم
این کارگردان، صداوسیما را هم در به وجود آوردن این شرایط مقصر دانست و ادامه داد: البته من بیشتر تلویزیون را مقصر می دانم چون معتقدم تلویزیون ویترین خوبی ندارد و بیننده را می پراند. هنگامی که بیننده شبکه های تلویزیونی را عوض می کند بجز میزگردها، بحث، گفت وگو و نصیحت چیزی نمی بیند و برنامه دلخواهش را که از نظر بصری کشش داشته باشد پیدا نمی کند؛ بنابراین به سراغ شبکه های ماهواره یی می رود و همان جا می ماند در نتیجه بیننده از دست می رود.
برومند یادآور شد: من از آقای ضرغامی گلایه کردم که از دست دادن بیننده هایمان قابل کتمان نیست و فکری به حال آن بکنیم. باید شکل تلویزیون را تغییر بدهیم و آن را شادتر و جذاب تر کنیم. باید ویترین مان را عوض کنیم و یک تحولی در برنامه سازی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: من معتقدم یکی از مهمترین وظایف تلویزیون سرگرم کردن مردم است تا از اوقات شان لذت ببرند به شرط آن که نظر مردم را جلب کنند.
*** پاسخ مرضیه برومند به نقد از « آب پریا»
مرضیه برومند که سریال تلویزیونی اش « آب پریا» در ایام نوروز پخش شد، در پاسخ به اینکه آیا نوروز فرصت مناسبی برای پخش این سریال بود به خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، گفت: شرایط پخش سریال، مثل بحث اکران سینماهاست. یک موقعیتی پیش می آید که سازنده ی اثر احساس می کند، فرصت خوبی برای پخش مجموعه وجود ندارد؛ البته نه اینکه کنداکتور جا نداشته باشد بلکه سازنده ی اثر نمی خواهد به پخش کارش در هر فصل و زمانی رضایت بدهد.
او با گله از یک روزنامه که « آب پریا» را سریال پشت خط مانده معرفی می کرد، ادامه داد: ما تا آخرین روز اسفند ماه کار داشتیم و مراحل پُست پروداکشن سریال طول کشید؛ بنابراین سریال ما پشت خط مانده نبود.
*** شش ماه اول سال سریال ها هدر می روند
برومند یادآور شد: یا باید سریال « آب پریا» را عید پخش می کردیم که با توجه به موضوع « آب پریا» کاملا با ایام نوروز از لحاظ مضمون مطابقت داشت یا اینکه باید می گذاشتیم بعد از عید آن را پخش می کردیم.
او در عین حال مطرح کرد: بعد از عید هم به دلیل فشردگی برنامه ی مدارس بچه ها و امتحانات و امسال هم انتخابات، فیلم ها دیده نمی شوند؛ البته یکی از دلایل مهم تر دیده نشدن سریال ها پس از تعطیلات نوروز جلو کشیدن ساعت است. در تایم ۹ و ۳۰ دقیقه که برخی سریال ها پخش می شوند، هنوز مردم به خانه نرسیده اند و در شش ماه اول سال، غیر از سریال شبکه یک، سریال های دیگر شبکه ها چون سه و دو هدر می رود مخصوصا سریال های شبکه سه که ۸ و ۳۰ دقیقه پخش می شوند.
کارگردان « آب پریا» ادامه داد: در عین حال ما نتوانستیم سنت تکرار سریال را در تلویزیون جا بیندازیم و نمی دانم چرا مدیران تلویزیون با این قضیه خشک برخورد می کنند؟ چرا یک کاری که ۹ و ۳۰ دقیقه پخش می شود، ۱۲ و ۳۰ دقیقه بامداد هم تکرار نمی شود؟ !
***« آب پریا» به بیننده متمرکز نیاز داشت
این کارگردان بار دیگر با اشاره به پخش « آب پریا» در ایام نوروز ادامه داد: طبیعی است که در ایام عید، عده زیادی در حال عید دیدنی هستند ولی باز فکر می کردم یک عده ای که خود به خود بیننده تلویزیون نیستند در عید بیننده تلویزیون می شوند، چون در شرایط عادی وقت تلویزیون دیدن ندارند؛ بنابراین مناسبت ترین تایم نسبت به شرایط موجود برای پخش سریال « آب پریا» عید نوروز بود؛ به ویژه اینکه نمی خواستیم، کار کهنه شود.
برومند با اشاره به اهمیت پیگیری مجموعه « آب پریا» از سوی بیننده، تشریح کرد: از طرفی تعطیلات نوروز زمانی نیست که بیننده به صورت متمرکز به دیدن تلویزیون بنشیند؛ متمرکز یعنی اینکه بیننده از ابتدا تا انتها فیلم را دنبال کند. کارهایی مثل « کلاه قرمزی» ، « پایتخت» و دیگر مجموعه ها به پیگیری مداوم قصه نیازی نداشتند زیرا شیرینی های کلامی موجود در آنها باعث می شد تا بیننده هر قسمتی از آن را که ببیند، متوجه موضوع آن شود اما « آب پریا» خاصیتش اینگونه نبود و به بیننده ای متمرکز نیاز داشت تا آن را دنبال کند، شلوغی خانه ها در ایام عید موجب می شد تا ببیننده قسمت هایی از سریال را از دست بدهد و کافی بود که متوجه بعضی از دیالوگ های آن نشود، آن وقت یک مفهوم اصلی را از دست می داد و متوجه نمی شد که ماجرا چه بوده است.
وی ادامه داد: اما سایت فیلم فوق العاده بود و بینندگان نظرات خوبی گذاشتند و نشان داد تاثیر گذاشته است. البته طبیعتا بینندگانی که سریال را دیدن و از سریال خوششان آمده، می آیند و نظر می دهند و من نمی توانستم نظربیننده هایی را که فیلم را ندیده اند یا به هر علتی با آن ارتباط برقرار نکرده اند را بدانم.
*** توقع نداشتم « آب پریا» مثل « کلاه قرمزی» بیننده داشته باشد
مرضیه برومند در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: من توقع نداشتم مجموعه « آب پریا» مثل « کلاه قرمزی» بیننده داشته باشد. طبیعی است، یکسری پرسوناژها بین مردم جا می افتند و مردم با آنها آشنا می شوند و درک سریع آنها آسان تر است.
او در عین حال گفت: از نظر رقابتی هم احساس نمی کنم که باید با کسی رقابت داشته باشم به عبارتی هیچ کس رقیب من نیست و من هم رقیب کسی نیستم و همه ی ما باید اینگونه فکر کنیم که چطور می شود آب رفته را به جوی بازگردانیم بنابراین دیدن برنامه هرکدام از همکارانم باعث موفقیت و خوشحالی است.
*** می گفتند « آب پریا» موجب شده تا باران ببارد
این کارگردان در بخش پایانی گفت وگویش با ایسنا درباره ی مضمون « آب پریا» که درباره ی محیط زیست بود هم صحبت هایی را مطرح کرد و گفت: بحث محیط زیست را در مابقی کارهایم مثل « زی زی گولو» هم سعی کردم به نمایش بگذارم اما در این مجموعه به شکل محوری تر مطرح شده است چون هر چه جلوتر می رویم بحث محیط زیست فاجعه بارتر می شود.
برومند ادامه داد: ما در « آب پریا» به سراغ مکان هایی رفتیم که مردم در آنجا زباله ریخته بودند و نه مسؤولان؛ مکان هایی در عمق جنگل های شمال که زباله ها را در آنجا جمع آوری می کنند و شیرآبه های حاصل از آن در محیط زیست فاجعه به بار می آورد و تمام منابع آبی را آلوده و پوشش گیاهی را نابود می کند.
تهیه کننده سریال « آب پریا» با اشاره به عدم نبود سیستم بازیافت زباله در ایران گفت: ما در ایران سیستم بازیافت زباله نداریم؛ البته در برنامه ای که از طرف شورای شهر کرمانشاه دعوت شدم با یک خانم مهندس کرمانشاهی آشنا شدم که به همراه همسر آلمانی اش یک سیستم بازیافت زباله را در کرمانشاه ایجاد کرده بودند که می تواند مشکلات بسیاری را برطرف کند، حتی آنها اعلام کردند که می توانند به سراسر ایران این سیستم را بفرستند.
او نتیجه و تاثیر « آب پریا» را بر مخاطب مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: آزادی « آب پریا» همزمان شد با بارندگی ها در ایران که مردم در کوچه و خیابان به من می گفتند حضور شما و « آب پریا» موجب شده است تا باران ببارد. از طرفی اصفهانی ها می گفتند که چرا از زاینده رود یاد نکردیم یا پدر و مادرهایی که در سایت سریال می نوشتند بچه های ما در ۱۳ بدر مراقب بودند که ما زباله نریزیم تا « آب پریا» آزاد شود.
مرضیه برومند در انتها از گروه « آب پریا» به نیکی یاد کرد و گفت: « آب پریا» گروه خوبی بود، همه با هم همکاری داشتند و همدیگر را دوست داشتند و از سال ۸۹ تا حالا هم همچنان با هم در ارتباط هستند، دور هم جمع می شوند و روابط دوستانه ای با هم دارند.
مرضیه برومند این روزها در حال تدارک تولید فیلم سینمایی « شهر موش ها ۲» است و گروهش در حال ساخت عروسک ها هستند.
ارسال نظر