به گزارش پارس ، حمیدرضا الوند در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مراکز رفاهی کودک و خانواده به صورت پاره وقت ارائه خدمت می کنند، اظهار کرد: این مراکز در ساعت مشخصی از روز و از زمان تعطیل مراکز آموزش رسمی تا ساعت شش بعد از ظهر فعالیت می کنند که در نیمه اول سال به صورت پایلوت و تا پایان سال قصد داریم این اتفاق را در سراسر کشور جا بیندازیم.

وی در مورد استان های پایلوت اجرای این طرح خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در استان تهران قطعی است و احتمال اجرای آن در استان های خراسان رضوی، اصفهان، فارس بسیار زیاد است.

به گفته وی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی که به واگذاری خدمات به بخش خصوصی اشاره دارد، اولویت اجرای این طرح مربوط به مهدهایی است که دارای شرایط و ضوابط استاندارد خاصی هستند.

الوند در مورد برنامه هایی که قرار است در این مراکز مدنظر قرار گیرد عنوان کرد: تکالیف کودکان در این مراکز توسط مربیان متخصص مرور می شود، یکسری برنامه های آموزش مهارتهای زندگی با کودکان مرور می شود و نیز یکسری خدمات مشاوره ای و روانشناختی خاص گروه سنی کودکان در راستای تحکیم روابط با والدین ارائه می شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به صورت قانونی مکلف به انجام برنامه ریزی در بحث کودکان و نوجوانان است خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مرجعیت صدور مهدهای کودک در کشور بر عهده سازمان بهزیستی است و علی رغم اینکه مهدهای کودک برای کودکان زیر شش سال تعریف می شود، این موضوع نافی وظیفه اصلی سازمان در قبال نوجوانان نیست.

وی با تاکید بر اینکه پدران و مادران کودکان به ویژه در کلان شهرها هر دو شاغل هستند و معمولا ساعت ها بعد از تعطیلی کودکان، از کار فراغت پیدا می کنند، گفت: بر اساس وظایف سازمان بهزیستی روی این موضوع برنامه ریزی کرده ایم.

الوند افزود: در کشورهای دنیا بحث پرستار بچه (Baby sitter) مطرح است اما در کشور ما هنوز ضوابط، قوانین و مقررات نظارتی و حمایتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود نداشتن مرکزی برای ارائه خدمات به کودکان بالاتر از ۶ سال؛ خانواده هایی که سرپرست خانوار در آن شاغل هستند با دل مشغولی و اضطراب مواجه اند و کودکان را یا با خود به محل کار می برند یا در کنار اقوام، بستگان یا دوستان قرار می دهند.

الوند در ادامه با اشاره به اینکه این موضوع موجب تزلزل در انسجام خانواده می شود گفت: ایجاد این مراکز در جهت رفع اینگونه مشکلات در نظر گرفته شده است.