به گزارش پارس ، به نقل ازاعتماد، این روزها در حالی که اکثر هموطنان مان شاهد لرزش زمین زیر پاهایشان بودند تهرانی ها در وحشت وقوع زلزله یی هر چند کوچک شب ها و روز ها را به هم می رسانند. وقوع زلزله در پایتخت کشور از این رو می تواند به گفته کارشناسان زلزله ایران نامگذاری شود که هشدارهای زیادی مبنی بر وقوع فاجعه در صورت بروز زلزله در تهران پیش از این، زنگ خطر ها را به صدا در آورده است. وقوع زمین لرزه در اشتهارد در استان البرز در حالی زلزله را تا بیخ گوش هموطنان تهرانی آورده است که تهرانی ها آخرین بار ۱۰ سال پیش رقص زمین را زیر پاهایشان احساس کردند، زلزله یی که کانون آن در منطقه بلده مازندران بود اما در پایتخت هم احساس شد.

بر اساس همین گزارش زلزله یی با بزرگای ۴ ریشتر صبح دیروز (چالان چولان) حوالی دورود در استان لرستان را لرزاند. این در حالی است که از نخستین ساعات پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه تا بعدازظهر روز گذشته حدود ۶۰ زمین لرزه درنواحی مختلف کشور به وقوع پیوسته است.

حاجی آباد در خراسان جنوبی، کاکی و آبدان و خوروموج در بوشهر، چالان چولان لرستان، دهرم در فارس، جزیره هندورابی در هرمزگان، خاش و مسجد حضرت ابوالفضل سیستان و بلوچستان و فاریاب و محمدآباد ریگان در کرمان در میان شهرهایی که در سایت مرکز زلزله نگاری ایران از آنها با عنوان شهرهایی که در آن زلزله به وقوع پیوسته متمایز هستند چرا که زلزله های به وقوع پیوسته در این شهرها بالاتر از سه ریشتر قدرت داشتند. این در حالی است که طی این آخر هفته گذشته پنج زمین لرزه در کاکی بوشهر به ثبت رسیده و این شهر در میان سایر شهر ها از این نظر حایز رتبه اول شده است.

در میان زلزله هایی که طی ۷۲ ساعت گذشته در کشور به وقوع پیوسته زلزله چالان چولان در لرستان دهرم در فارس و فاریاب در کرمان به ترتیب با بزرگای ۴ ریشتر، ۳/۴ دهم ریشتر و ۴ ریشتر بزرگ ترین زمین لرزه های ثبت شده در مرکز زلزله شناسی ایران به شمار می آیند.

وقوع زلزله در شهر های مختلف کشورمان این روز ها از آن جهت حائز اهمیت شده است که چندی پیش شایعه وقوع زلزله یی با قدرت ۱۰ ریشتر درخاور میانه در سایت مرکز زلزله شناسی امریکا منتشر شده بود. شایعه یی که خود مسوولان این سایت بعدا آن را تکذیب کردند. انتشار این شایعه درست فردای روزی صورت گرفت که زلزله یی با قدرت ۸/۷ ریشتر منطقه سراوان در سیستان و بلوچستان را به لرزه در آورد. به گفته کارشناسان زمین شناسی این زلزله که بزرگ ترین زلزله نیم قرن اخیر ایران نام گرفته موجب تحرکاتی در صفحه پوسته زمین شده است به طوری که وقوع این زلزله که در ایران تنها با یک کشته به خیر گذشت در کشور پاکستان منجر به کشته شدن ده ها نفر شد. اما ماجرا به همین جا هم ختم نشد. بعد از زلزله سراوان مردم بسیاری از کشور های آسیای شرقی از جمله هند، مالزی و چین و افغانستان نیز شاهد وقوع زلزله در کشورشان بودند.

آخرین زمین لرزه در تهران ۱۸۳ سال پیش با بزرگای ۲/۷ ریشتر به وقوع پیوسته است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند ۲۵ سال از زمانی که باید زلزله بزرگی در تهران به وقوع می پیوست گذشته است. تاخیر در وقوع زمین لرزه بزرگ در تهران ترس از فاجعه یی که زلزله تهران می تواند بیافریند را بیشتر کرده است.