به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مصرانه از شما طلب خرید یا کمک دارند و در این بین مردی نیز از شما درخواست میکند که با پارچه کثیف نم‌دارش شیشه خودروی شما را تمیز کند.

این تنها بخشی از چهره زشت تکدیگری در شهر بزرگ گرگان است، موضوع به همین‌جا ختم نمیشود، کنار اکثر داروخانههای این شهر مآمن زنان سالخوردهای است که از شما طلب کمک میکنند.

این روزها گرگان شهر متکدیان شده و در هر گوشه آن، این پدیده زشت و نه‌چندان خوشآیند جلوهنمایی میکند و به نظر میرسد شیوه تکدی‎‎گری اکثر آنها حسابشده و با برنامه است.

یکی از شهروندان گرگانی با اشاره به افزایش رواج تکدیگری در این شهر گفت: این وضعیت برای بسیاری از شهروندان ناراحت‌کننده است و چهره بدی به شهر داده است.

صدیقه نصیرزاده در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خیلیها میگویند به این افراد کمک نکنیم، اما بیتفاوتی به این شرایط هم برای خیلی از شهروندان چندان راحت نیست و پیش میآید که امثال بنده به عنوان یک انسان، احساس همدردی کرده و به این افراد کمک میکنیم.

وی ادامه داد: باید مشخص شود متولی مبارزه با موضوع تکدیگری در استان یا شهر کیست تا دیگر شاهد چنین اوضاع ناهنجاری نباشیم.

تنها راه برخورد با تکدیگری جمعآوری آنها نیست

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به مسیرهای برخورد با تکدیگری به عنوان یک موضوع فرهنگی و اجتماعی، روبهرو شدن با این معضل را تنها برنامه مقابله، همچون جمعآوری آنها نمیداند.

حسین غفوری اذعان کرد: بدون شک باید برای این افراد برنامه داشت و ضمن ریشهیابی تکدی و نیازهای این افراد، پس از جمعآوری مسیرهای اقدام به تکدیگری را برای آنها مسدود کرد.

وی اضافه کرد: به نظر میرسد هر بار طرحهایی برای جمع‌آوری این افراد انجام میشود، اما چون دلایل تکدی‎‎گری همچنان به قوت خود باقی است، بدون اتفاق خاصی، دوباره آنها به خیابانهای شهر بازمیگردند.

وقتی با خود متکدیان همسخن میشوی، زیاد دوست ندارند با تو همکلام شوند، اما برخی که حرف میزنند، عامل اصلی حضور خود را در خیابانها وضعیت نابسامان معیشتی و فقر قلمداد میکنند.

هر چند اعتیاد از چهره برخی از متکدیان هویداست و میتوان حدس زد که پشت این التماسهای ضعیف، نگاه به لحظهای است که بتواند حتی اگر شده لحظهای با مصرف افیون از بدبختیهای روزگار غافل شوند.

تکدی گرایی یا همان گدایی را میتوان از نظر جامعهشناسی نوعی انحراف اجتماعی قلمداد کرد که فرد در آن نقش مشخص و بعضاً متفاوتی همچون سرقت، اعتیاد و غیره را بر عهده دارد، چنانچه «گیلمور» جامعهشناس معاصر غربی معتقد است گدایی یک فعالیت سازمان یافته است که در آن فرد در عین توانایی، گدایی را به کار کردن ترجیح میدهد.

تکدیگرایی نوعی انحراف اجتماعی است

تکدیگرایی در دین اسلام مذموم است، چنانچه دین اسلام تکدی‌گری را بسیار منفور دانسته و آن را سخت مورد سرزنش قرار داده و دستور می‌دهد که مردم تن به مذلت و خواری ندهند و دست گدایی دراز نکنند.

رسول خدا(ص) در این مورد می‌فرماید: «خدا دشمن مى‌‏دارد دشنام‌گوى بى‌‏آبرو و گداى مبرم را» و همچنین فرموده است: صدقه دادن به ثروتمند روا نیست، همچنین به نیرومند تندرست، صاحب حرفه، و به انسان قادر بر کار؛ اصحاب پرسیدند: مقصود از این سخن چیست؟ فرمود: بر کسى که مى‌‏تواند از گرفتن صدقه خوددارى کند، گرفتن آن حلال نیست.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گلستان با اشاره به عوامل حضور متکدیان به ویژه کودکان در سطح شهر گرگان گفت: مهاجرت، تعداد زیاد خانوار، طلاق پدر و مادر، بیسوادی، اعتیاد و فقدان مهارتهای فردی والدین از جمله فاکتورهای مرتبط به حضور متکدیان به ویژه کودکان در خیابان‌های شهر است.

رقیه رحمانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اغلب این افراد، خیابانگرد هستند که در اکثر مواقع نیز به مواد مخدر معتاد شده و بعضی از آنها به دلیل فقر و کودکآزاری از منزل گریخته و به خیابان پناه میبرند.

کودکان از جمله آسیبپذیرترین اقشار جامعه هستند و حضور آنها در بین جمع متکدیان بسیار نگرانکننده است چراکه با ادامه این روند، آینده ملموس پیشروی آنها تاریک و مملو از بزهکاری است.

رحمانی با اشاره به ساماندهی کودکان خیابانی افزود: آییننامه کودکان خیابانی به منظور ارائه حمایتهای اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی، آموزش فنی و حرفهای و مهارتهای زندگی به کودکان خیابانی بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و امور اجتماعی سال 1384 در هیئت دولت تصویب شد.

وی این مصوبه را اختصاصیترین مصوبه و در بالاترین سطح قانونی قلمداد کرد و یادآور شد: بر اساس این مصوبه وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی، شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری، وزارت آموزش‌وپرورش و کمیته امداد موظف به همکاری در خصوص کودکان خیابانی شدهاند.

کودکان آسیبپذیرترین اقشار متکدی هستند

این مسئول گلستانی خاطرنشان کرد: این آییننامه سازمان بهزیستی را موظف کرده که با همکاری و مشارکت شهرداری، نیروی انتظامی، تشکلهای غیردولتی با استفاده از مددکاران اجتماعی در قالب تیم تخصصی سیار یا مستقر در مراکز که با همکاری شهرداری ساماندهی میشوند نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان خیابانی در مراکز اقامتی اقدام کنند.

رحمانی با اشاره به اقامت کودکان در سه سطح کوتاه متذکر شد: براساس این آئیننامه کودکان خیابانی در سه مقطع زمانی کوتاهمدت، میان‌مدت و درازمدت مطابق با آئیننامه در مراکز شبانهروزی سازمان بهزیستی اقامت خواهند داشت.

به گفته وی: با توجه به کمبود اعتبارات، بودجه اختصاصی پاسخگوی مشکلات کودکان و خانوادههای آنها نیست و با این‌چنین وضعیتی، امکان شناسایی، جمعآوری و ساماندهی در سطح کلان به دلیل مشکلات بودجه در حال حاضر مهیا نیست.

یک پژوهشگر اجتماعی با اشاره به تکدیگری به عنوان یکی از واقعیتهای امروز جامعه بیان کرد: از مهمترین دلایل گرایش افراد به سمت‌وسوی تکدیگری راحت بودن این کار است.

فائزه رئیسی در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: آنها به راحتی در خیابانها، سر چهارراه‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و دیگر مکانهای عمومی می‌ایستند و به روشهای مختلفی از مردم اخاذی میکنند.

وی با اشاره به راهکارهای پیشرو برای ساماندهی این افراد ادامه داد: ارتقای دانش دینی و فرهنگی مردم جامعه، پیشگیری از کوچ مهاجرت بیرویه افراد از روستاها به شهر و حاشیهنشینی از جمله مسیرهای پیشرو برای جلوگیری از پدیده زشت تکدیگری است.

رئیسی خاطرنشان کرد: برخورد قاطع با متکدیان و جلوگیری از اعمال آنها توسط ادارات و سازمانهای مسئول، قانونی کردن مقابله و مبارزه با گدایی و تعریف قضایی و حقوقی رفتار تکدیگری به عنوان عملی که قانون را نقض می‌کند، میتواند به عنوان راههای دیگری برای مقابله با این پدیده ناهنجار طراحی شود.

به گفته وی، مبارزه با رشد مشاغل کاذب، همکاری و هماهنگی سازمانها با یکدیگر برای جلوگیری و رفع مشکل، تحت حمایت قرار دادن همه افراد معلول و بیسرپرست و تخصیص اعتبار به ستادهای استانی ساماندهی امور متکدیان و کودکان خیابانی از دیگر راهکارهایی است که میتواند در روند برنامههای برخورد با تکدیگری موثر باشد.