به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای صبح امروز در گردهمایی بسیجیان قوه قضاییه با اشاره به اتفاقات رخ داده در مکه مکرمه گفت حکام آل سعود نمی‌توانند از بار سنگین این مسئولیت شانه خالی کنند و باید نسبت به آنچه که در منا در روز عید قربان اتفاق افتاد پاسخگو باشند.

وی افزود: در روز عید قربان روزی که می قلوب مسلمین متوجه مکه است و روزی که مسلمانان از همه بلاد برای انجام مراسم مناسک حج به سمت مکه آمده‌اند و در حال احرام هستند اتفاقی رخ می‌دهد که آنها مظلومانه کشته و مجروح می‌شوند.

محسنی‌ اژه‌ای با تاکید بر اینکه باید مسببین اصلی این حادثه مجازات شوند، گفت‌: همچنین باید تمام خسارات مادی و معنوی و تعلماتی که برای جهان اسلام خانواده‌های داغدار رخ داده جبران شود.

وی ادامه داد: سرزمین مکه سرزمینی است که باید در آن آرامش کامل باشد و حکام آل سعود نمی‌تواند با فرافکنی و توجیه از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

وی ادامه داد: در یک روز یک ساعت یا ساعاتی بیش از چند هزار نفر زن و مرد مظلومانه در لباس احرام به خاک و خون کشیده شدند کسی باید پاسخگوی این ناامنی باشد، حکام آل سعود به جهات مختلف باید مورد تعقیب و پیگیری قرار گیرند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: آنها موظف بودند تمهیداتی بیندیشند که در چنین روزی این چند هزار نفر جانباخته و مصدوم را نداشته باشیم چرا که در روزی که برای رمی جمرات می روند قابل پیش‌بینی است که چه حجم عظیمی از جمعیت می‌اید و باید تمهیدات لازم را انجام می دادند که چنین واقعه‌‌ی دلخراشی به وجود نیاید و کسانی که کوتاهی کرده‌اند در خون این جانباختگان مسئول هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که سبب شدند حرمت مکه، منا و نقطه امن روز زمین شکسته شود در مقابل این اتفاق شرعا و قانونا مسئول هستند.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور با تاکید بر اینکه حکام آل سعود حتی پس از وقوع حادثه هم پیش‌بینی لازم برای امدادرسانی را نکرده‌اند، گفت: آنها اگر فقط آب به روی این مجروح ها می‌ریختند یا سریعا آن‌ها را از روی هم بلند می‌کردند و بهترین اقدامات درمانی را انجام می‌دادند این عده جان نمی‌باختند.

وی افزود: خود بی‌کفایت و بی‌لیاقت بودند و تمهیدات لازم را نداشتند و نتوانستند در زمان وقوع حادثه از اتفاقات بعدی آن جلوگیری کنند، چرا اجازه ندادند دیگران به کمک بیایند آنها از این جهت هم مسئول هستند.