به گزارش پارس به نقل از ایرنا؛ 'محمد باقر قالیباف' که برای شرکت در همایش بین المللی مدیریت آینده شهری در دهلی نو حضور دارد درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:شهرداری تهران درسالهای اخیر با اجرای برنامه های مختلف درصدد ایجاد زمین پاک و آسمانی آبی در تهران بوده است.

وی اظهار داشت: شهرداری تهران با توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و به ویژه با توسعه اتوبوس های تندرو، تاکسیرانی و مترو گام مهمی برای کاهش آلودگی هوا برداشته است.

قالیباف گفت: شهرداری تهران از سال ۸۴ تاکنون خطوط مترو را حدود سه برابر افزایش داده است و این امر گام مهمی در توسعه حمل و نقل هوایی و هوای پاک محسوب می شود.

وی اصلاح تقاطع ها و چهارراه ها از طریق پل و تونل را ازدیگر اقدامات شهرداری تهران بیان کرد و اظهار کرد احداث پل صدر یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران دراین مدت بود.

شهردار تهران گفت: کودکان کار،تکدی گری ،اعتیاد ،افزایش حاشیه نشینی و مهاجرت بیش ازحد از دیگر چالش های شهر تهران است .

وی مهمترین برنامه شهرداری را تبدیل تهران به شهر دانش پایه و هوشمند بیان کرد و افزود:هم اکنون بیش از یک هزار دوربین در سطح شهر تهران و معابر عمومی نصب شده است .

قالیباف گفت:شهرداری تهران در صدد راه اندازی اینترانت شهر تهران است تا بهتر بتواند برنامه های هوشمند را در این شهر اجرا کند.

وی درادامه با اشاره به همایش در حال برگزاری در هند گفت:دراین همایش کارشناسان،استادان دانشگاه و بسیاری ازمسوولان شهری نظرات و راهکارهای خود را برای داشتن شهری بهتر و رفع مشکلات آن ارائه کردند.

شهردار تهران گفت که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ازجمعیت نقاط مختلف دنیا در شهرها زندگی می کنند که این میزان در ایران حدود ۷۰ درصد است .

وی تغییرات آب و هوایی ، آلودگی هوا و آسیب های اجتماعی را از محورهای مهم این همایش عنوان کرد.

شهردار تهران در نخستین روز برگزاری این همایش در سخنانی تبدیل تهران به عنوان شهر هوشمند و دانش پایه را از اولویت های اصلی خود در شهرداری ذکر کرد.

وی آلودگی هوا و زمین و آسیب های اجتماعی را ازدیگر مشکلات کلان شهر تهران ذکر کرده بود.

شهردار تهران در مدت حضور خود در دهلی نو از متروی دهلی، تعدادی از طرحها و جاذبه های گردشگری این کلان شهر بازدید کرد.

وی همچنین با معاون وزیر توسعه شهری ، رییس بازرگانی و حمل و نقل زیربنایی هند دیدار و گفت وگو کرد.

قالیباف همچنین امروز با سفر به بمبئی پایتخت اقتصادی هند با شهردار و تعدادی از مقامات این شهر گفت وگو می کند.

همایش بین المللی ' مدیریت آینده شهری ' که به صورت سالانه درنقاط مختلف جهان برگزار می شود، امسال از روز جمعه به مدت دو روز در دهلی نو برگزار شد.

این همایش میزبان وزرای مسکن و شهرسازی، شهرداران، استادان، پژوهشگران و برنامه ریزان از حوزه شهری بود.

مجمع بین المللی دویچه بانک و مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی لندن برگزار کننده این همایش هستند.

این همایش تاکنون در شهرهایی همچون شانگهای، شیگاگو، بمبئی، هنگ کنگ، مکزیکوسیتی، ریودوژانیرو و برلین برگزار شده است.