به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی بعد از ظهر امروز در دیدار با گروه فرهنگی آلمانی، اظهار داشت: جوامع بشری دارای ارزش های فطری مشترک بسیاری هستند اما با نگاه عمیق تر می توان به ارزش های منحصر به فرد هر ملت و کشور پی برد.

وی افزود: اعتماد به نفسی که در ایرانیان وجود دارد زاییده اعتماد و توکل آنان به خدا است.

ملک حسینی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که هر حرکتی اگر در راستای رضایت خدا باشد موفقیت واقعی است و در غیر این صورت ماندگار نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخان خود در تشریح معماری اسلامی و ساخت بناها در ایران اضافه کرد: مناره ها نه تنها جایگاه اذان بلکه نماد دو دست بالای انسان به سمت خدا هستند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: گنبدهای لاجوردی نیز آینه وار آسمان را بر زمین باز می تابانند و رو به افلاک دارند.

وی تصریح کرد: در گذشته ورودی مساجد زنجیری آویزان بود که ارتفاع کمی داشت و افراد برای دخول باید سر خود را خم می کردند که نشانه ای از شکستن غرور و تواضع در برابر پروردگار هستی بود.

ملک حسینی با اشاره به آیه شریفه « یَأَهْلَ الْکِتَبِ تَعَالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً» بیان کرد: خداوند به پیامبر ما می گوید که اهل کتاب را به کلمه مشترکی دعوت کن که همانا « الله» و خدا است تا طرفین تنها آن کلمه را برتر دانسته و هیچ یک بر دیگری سیطره نیابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: چقدر شیرین است در دنیایی زندگی کنیم که تنها خداوند رب آن باشد و هیچ قدرتی ادعای خدایی و ربوبیت نکند.

وی ادامه داد: مکتب ما شک، تردید و پرسش را در مسیر یافتن حقیقت سودمند می داند اما این پرسش ها باید  بنیادین و اساسی باشند.

ملک حسینی در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام در مورد تربیت کودک اشاره کرد و گفت: فرزند در هفت سال نخست سید و آقا است، در هفت سال دوم، مطیع و آموزش پذیر و و در هفت سال سوم وزیر، مسئول و طرف مشورت است.

وی با تأکید بر تفاوت معنای مساوات و عدالت، افزود: مکتب ما مکتب اعتدال و عدالت است و از هر کس به اندازه ظرفیت خود مسئولیت می خواهد و به همان اندازه بر وی تکلیف می کند.

نماینده ولی فقیه در کهکیلویه و بویراحمد ادامه داد: از این رو اگر چه زن به انتخاب خود حق دارد کار بیرون انجام دهد اما وظیفه تامین معاش خانه بر دوش مرد است و زن حق دارد در قبال هر کاری که در خانه انجام می دهد و حتی شیر دادن، وجه دریافت کند.

به گفته وی، در مکتب اسلام زن محور خانه است اما به سبب ساختار متفاوت زن و مرد، مسئولیت تامین معاش در درجه نخست بر دوش مرد گذاشته شده است.

وی با بیان این که ما تبعیض را نکوهش می کنیم اما تفاوت را طبیعی می دانیم، تصریح کرد: تنها زبان مشترکی که می تواند صلح ابدی را در جهان برقرار کند، زبان فطرت و فضیلت است.

ملک حسینی خاطرنشان کرد: صلح واقعی بر پایه عقلانیت و اخلاق در سایه عنایت حق تعالی بر دنیا حکفرما می شود.

وی در ادامه به ذکر فلسفه قصاص در دین اسلام پرداخت و شواهدی در این زمینه از کتب دیگر ادیان الهی نقل کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش که چرا انسان دموکراتیک غربی همچنان در کمال دموکراسی رای به کشتار انسان های دیگر در آن سوی دنیا می دهد، اضافه کرد: ما اعتقاد داریم از آن جا که خدا خالق انسان است استمرار جان انسان و پایان دادن به آن نیز در دست او  قرار دارد.

به گفته وی، اگر انسانی با انسان های دیگر و ارزش های جامعه دشمنی و در این کار مداومت کند، بنابر حکم خدا به قانونگذار، امکان پایان دادن به زندگی او وجود دارد.

وی با بیان این تمثیل که میکروب آلوده باعث آلودگی پیکره اجتماع می شود، ابراز داشت: دین برای آن که حق انسان ضایع نشود اجازه قصاص بر پایه عدالت را صادر کرده اما بلافاصله بعد از آن دستور به کرامت و بخشش داده است.

ملک حسینی همچنین گفت: دینی که عدالت، کرامت، ایثار و عفو را توامان تامین کند متعالی تر از دینی است که فقط دعوت به قصاص می کند یا تنها عفو را مد نظر قرار داده است.

به گزارش فارس، در این دیدار تعدادی از اعضای گروه آلمانی نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

یکی از افراد گروه آلمانی از میهمان دوستی ایرانیان گفت و تاکید کرد که از ملت های شرق بسیاری مطالب می توان آموخت.

یک عضو دیگر گروه نیز با اشاره به نظافت و زیبایی شهرهای ایران، آن را متفاوت از ذهنیت آلمانی ها دانست.

آرامش، اعتماد به نفس و آزادگی ایرانیان و برخورد با روی گشاده آنان با فرهنگ های خارجی، دیگر موردی بود که اعضای گروه آلمانی در این جلسه به آن اشاره کردند.

این گروه فرهنگی با گرایشات احزاب سبز آلمان متشکل از چند حقوقدان، روانشناس، شهرساز، مدرس، فعال سیاسی، روزنامه نگار، دین پژوه، فعال سیاسی، و… بودند که به قصد تبادل فرهنگی و آشنایی با فرهنگ، هویت و نحوه زیست مردمان و ملت های دیگر به ایران سفر کرده اند.