مهدی طغیانی، عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز به بررسی ناترازی در حوزه برق و تأثیر آن بر تولید صنایع پرداخته و بر لزوم جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأکید کرد.

وی اظهار داشت که موضوع رگولاتوری (تنظیم‌گری) در صنعت برق نیز به‌طور مفصل در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طغیانی اشاره کرد که قانون در چندین مورد تنظیم‌گری را به دولت تکلیف کرده است، اما این امر به‌درستی انجام نشده است. به عنوان مثال، قانون برنامه شورای رقابت را مکلف به تنظیم‌گری کرده که باید تحت نظارت این شورا، رگولاتوری صنعت برق صورت گیرد. با این حال، به دلایل متعدد، این موضوع محقق نشده است.

وی افزود: مشکل اصلی این است که بخش خصوصی در صنعت برق فعال شده، اما دولت هم خریدار است و هم قاعده‌گذار، که این وضعیت مانع از پیشرفت کسب و کارها می‌شود. نتیجه این وضعیت، زیان‌های فراوان تولیدکنندگان صنعت برق، بدهی سنگین دولت به بخش خصوصی و عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس خاطرنشان کرد که این شرایط باعث می‌شود بخش خصوصی انگیزه‌ای برای فعالیت نداشته باشد و ناترازی روزبه‌روز بیشتر شود.

طغیانی تأکید کرد: خریدار انحصاری برق تنها وزارت نیرو است و این وزارتخانه عملاً فقط بدهی به بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی افزود که دولت و مجلس باید گره‌های به وجود آمده در حوزه تنظیم‌گری را حل کنند؛ چراکه ناترازی در این حوزه بسیار شدید شده و تعلل بیش از این جایز نیست.