به گزارش پارس ، الهام اختری دستیار تخصصی طب سنتی ایران در گفت وگو با تسنیم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از دیدگاه طب سنتی « حفظ الصحه» چیست؟ اظهار داشت: در دنیای امروزی بیشترین هزینه ها برای پیشگیری از بیماری ها صرف می شود که این علم در کشور ایران، پیشینه‎ ‏ ای هزار ساله دارد.

به گفته وی نظم در ساعات خوردن غذا و آنچه که در هر وعده خورده می‏ شود، نحوه مصرف مایعات از جمله مهم ترین موارد ذکر شده در حفظ الصحه (پیشگیری از بیماری ها) به شمار می آید.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: اگر افراد بدنشان را به مصرفغذا در ساعت مشخصی از روز عادت دهند، منجر می‏ شود که طبیعت مدبره بدن در ساعت مشخصی خود را آماده دریافت غذا کند و به خوبی به هضم و جذب آن بپردازد.

اختری افزود: از مهم ترین علت بروز بیماری‏ ها عدم نظم در مصرف غذا است. اینکه در هر ساعتی که پیش آمد و هر چه پیش آمد مصرف شود به تدریج و پس از گذر از سال های جوانی و گاهی هم در همان سال های جوانی بیماری ها بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: افراد عادت کنند تا در ساعت مشخصی از شبانه روز غذا مصرف کنند به عنوان مثال ۶: ۳۰ صبح، ۱ ظهر و ۷ شب که به این ترتیب اولین قدم را در همکاری با طبیعت مدبر بدن است.

به گزارش تسنیم به طور کلی علم حفظ سلامتی (حفظه الصحه) تنظیم روش زندگی مطابق با مزاج و خصوصیات ذاتی افراد است. باید توجه شود که تدابیر پیشگیری از بیماری برای افراد سالم امکان پذیر است.

افراد فقط هنگام گرسنگی مجاز به مصرف غذا هستند و زمانی که غذای قبلی هنوز هضم نشده، مثرف غذای بعدی موجب فساد هضم می شود و به تدریج تندرستی از بین می رود.

فعالیت جسمانی به اندازه کافی ضرورت دارد و باید پیاده روی یا سایر ورزش ها در برنامه روزانه افراد گنجانده شود.