به گزارش پارس نیوز ،  نامه نیوز نوشت: از همان روزی که محمدرضا عارف به عنوان معاون دولت انتخاب شد، قابل حدس بود که ژن خوب و آقازادگی هم به دولت راه یابد. خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد اما این مساله عیان شد. آنطور که حمیدرضا عارف در جلسه معارفه وزیر صمت که برخی می‌گویند به واسطه دوستی و رفاقت با همین ژن خوب وزیر شده، به دوربین زل زد؛ تردیدی باقی نماند که دولت پزشکیان با یک دردسر بزرگ مواجه است. 

نگاهی به واکنش‌ها و انتقادات تندی که بعد از این ماجرا از سوی حامیان دولت پزشکیان مطرح شده، حاکی از آن است که رئیس جمهور محترم با یک چالش جدی مواجه است. 

واکنش تند فاضلی

محمد فاضلی، جامعه شناس و از چهره‌های حامی پزشکیان که حتی در میزگرد فرهنگی جنجالی هم کنار او بود، در کانال تلگرامی خود به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «آقای عارف توضیح بدهند پسرشان در جلسه رسمی دولتی چه می‌کرده است؟ به چه حقی، با چه سمتی، و به چه دلیلی در جلسه حضور داشته‌اند؟

خیلی افراد مثل من دولت را از درون دیده‌اند و می‌دانند این نوع حضورها، منفعت خلق می‌کند. یک خبر یا عکس از بودن در جلسه‌ای، فرصت خلق رانت ایجاد می‌کند. 

آقای عارف، عضو دولت آقای پزشکیان هستید که در کارزار انتخاباتی، بیش از هر متن دیگری، به نهج‌البلاغه ارجاع داده است. آداب حضور در دولت به‌طور عام، دولت پزشکیان به‌طور خاص را محترم بشمارید. درباره حضور پسرتان در این جلسه توضیح دهید. شفاف. 

شاید برای شما در ۷۴ سالگی، خیلی چیزها اهمیت زیادی نداشته باشد، اما برای جوانان این کشور، اهمیت دارد که کشور چگونه اداره می‌شود، با چه قواعدی و با چه سطحی از رعایت اخلاق حکمرانی.»

او همچنین در توییتی به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «‌آقای عارف! درباره علت حضور پسرتان در  جلسه رسمی دولتی، خیلی روشن توضیح بدهید. ‌اگر بساط این گونه حضورها - به هر دلیلی - و مداخلات امثال این آقازاده جمع نشود، عاقبتش بی‌آبرویی برای دولت است. امثال من آبرو پیش مردم گرو نگذاشتیم که امثال پسر آقای عارف در متن و حاشیه دولت جولان بدهند.»

انتقادات؛ از پویانفر تا آقامیری

محمدحسین پویانفر، مداح و فعال رسانه‌ای، با انتشار تصویری از حمیدرضا عارف در جلسه معارفه وزیر صمت، خطاب به محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‌بُنَیَّ فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِک

‌هر آنچه برای خودت می پسندی برای دیگران هم بپسند؛ 

‌وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا 

‌و هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند

‌آقایان از همین اول راه به نهج البلاغه عمل کنید»

حسن آقا میری خطاب به محمدرضا عارف معاون اول نوشت: «آقای معاون اول! پسر شما چه‌کاره‌ی دولت هستند که تو مراسم رسمی تکریم و معارفه وزیر صمت حضور داشتند؟! جمع کنید این بساط کثافت کاری رو. ایشون غلط می‌کنند تو جلسه رسمی دولتی شرکت کنند و شما هم غلط می‌کنی اجازه‌ی حضور ایشون رو می‌دید. اگر پستی دارند رسماً اعلام کنید اگر نه دولت خونه‌ی پدر شما نیست.»

سرخوردگی حامیان دولت

محمد طاهری، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت: «آقای عارف حضور پسر شما در جلسه معارفه سید محمد اتابک فقط هزینه غیر ضروری بود.  ما راضی هستیم یک کشتی تفریحی برای آقازاده تهیه کنید و ایشان را با همه دوستان فعلی و قدیم‌شان بفرستید وسط دریا. اندک آبروی باقی مانده را با این رفتارهای نسنجیده بر باد ندهید.»

امیر تنها فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب نوشت: « هیچ فرقی نمی‌کنه چه پسر سردار، چه پسر معاون اول، تعارف نداریم چه داماد #رئیسی باشه چه پسر #عارف با هیچکس عهد اخوت نداریم. جمع کنید خودتون، وگرنه ما بلدیم چطوری جلوی خیلی چیزا بایستیم.»

میلاد علوی، خبرنگار اصلاح‌طلب نوشت: « دفتر معاون اول رئیس جمهوری و وزارت صمت باید پاسخ دهند که فرزند #محمدرضا_عارف با چه نقش و سمتی در مراسم تودیع و معارفه وزیر صمت حضور پیدا کرده و در کنار مشاوران او نشسته است. از او به عنوان « #ژن_خوب» دعوت شده یا «پسر معاون اول»؟! شاید هم مشاور جدید است و ما بی خبریم؟!»

یک فعال رسانه‌ای دیگر هم نوشت: « علت حضور پسر دکتر #عارف در جلسه معارفه وزیر صمت از ۳ حالت خارج نیست: 

۱-پسر معاون اول در گنجاندن #اتابک در کابینه نقش داشته

۲-از اتابک پست گرفته

۳-قرار است به نمایندگی از پدرش یا ذیل منافع خودش، در وزارت صمت مهره‌چینی کند.

اینکه چرا معاون اول و وزیر صمت مجوز حضورش را داده‌اند؟ الله اعلم!

پیش‌تر نوشته بودم که عارف، به لحاظ جایگاه بزرگی که دارد می‌تواند عامل سقوط یا صعود دولت #پزشکیان باشد. با این دست‌فرمان اما او پاشنه آشیل #دولت_وفاق خواهد بود…»